Syömishäiriö+sairasloma mahdollisuus?

Syömishäiriö+sairasloma mahdollisuus?

Käyttäjä Minkaw aloittanut aikaan 18.03.2016 klo 07:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Minkaw kirjoittanut 18.03.2016 klo 07:24

Heippa kaikki 👋 Olen 23-vuotias ja oireillut syömisten kanssa jo vuodesta 2007. On ollut terveempiä jaksoja ja huonompia jaksoja. Paino on ravannut ylös alas vuosien aikana. Viimeiset kolme vuotta olen tosin tullut vain alaspäin, sortunut lääkkeiden väärinkäyttöön laihdutus mielessä ja mittani ovat 16344. Olen väsynyt ja uupunut ja tunnistan anoreksian diagnoosin kriteerit itsessäni. Elämässäni on monta asiaa pielessä:talous, ihmissuhteet..

Haluaisin hakea apua ja yrittää ylöspäin. Olen miettinyt paljon sairaslomaa, sillä tiedän, etten jaksaisi kesätöihin vaikka nyt saisinkin paikan. Aamut menisivät todennäköisesti vain ohi. Niin kävi koulunkin kanssa, vaikken halunnut myöntää sitä itselleni.

Ongelmana on ehkä eniten talous.. Olenko oikeutettu mihinkään kelan sairasloma tukiin vaikka olen tuloton? Miten koko systeemi toimii? Lisäksi pelottaa, että lääkärissä nauretaan mut ulos, sillä en ole mitenkään liian alipainoinen enkä näytä anorektikolta. Tietääkö kukaan mitä avun saaminen meinaa käytännössä? 😯🗯️

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 18.03.2016 klo 12:53

Minkaw kirjoitti 18.3.2016 7:24
Haluaisin hakea apua ja yrittää ylöspäin. Olen miettinyt paljon sairaslomaa, sillä tiedän, etten jaksaisi kesätöihin vaikka nyt saisinkin paikan. Aamut menisivät todennäköisesti vain ohi. Niin kävi koulunkin kanssa, vaikken halunnut myöntää sitä itselleni.

Ongelmana on ehkä eniten talous.. Olenko oikeutettu mihinkään kelan sairasloma tukiin vaikka olen tuloton? Miten koko systeemi toimii? Lisäksi pelottaa, että lääkärissä nauretaan mut ulos, sillä en ole mitenkään liian alipainoinen enkä näytä anorektikolta. Tietääkö kukaan mitä avun saaminen meinaa käytännössä? 😯🗯️

Minusta on hyvä, että olet ajatellut avun hakemista. Sinulla on mahdollisuus saada Kelasta sairauspäivärahaa, jos lääkäri katsoo sinun tarvitsevan sairauslomaa. Vaikkei sinulla olisi aiempia tuloja, olet oikeutettu minimisairauspäivärahaan. Lääkäri ei varmaan naura sinua ulos. Monilla syömishäiriöisillä on varsinaisen syömishäiriön lisäksi esim. masennusta, ahdistusta tai unihäiriöitä. Sitä paitsi parempi hakea apua tilanteessa, joka ei ole vielä henkeä uhkaava tai sairaalahoitoa edellyttävä. Jos päädyt lääkäriin, voisit saada apua taloustilanteeseen, tosin tuet ovat aika pieniä mutta ainakin säännöllisiä. Ja sairauspäivärahan lisäksi voi saada asumistukea yms., jos tarvitsee. Lääkäriin hakeutuessa voisit kuitenkin saada myös apua itse ongelmiisi eli syömishäiriöön ja mahdollisiin muihin psyykkisiin oireisiisi. Eli minä kannatan lämpimästi avun hakemista.

Käyttäjä BabyDoll kirjoittanut 18.03.2016 klo 13:12

Heippa!

Sairauspäivärahan ohella voit myös hakea toimeentulotukea, etenkin jos lääkäri ei sinulle sairaslomaa myönnä. Jos tarvitset lääkärin mielestä jonkinlaista kuntoutusta, Kelasta saa esim. kuntoutustukea jne. Uskoisin myös, että lääkäri ottaa sinun tilanteesi tosissaan, ja pyrkii auttamaan sinua. Jos kuitenkin käy toisin, voit ottaa yhteyttä esim. kuntasi kriisikeskukseen (jos sellainen kunnastasi löytyy) tai omahoitajaasi, joka voi ohjata sinut avun piiriin. Jos olet opiskelija, myös kouluterveydenhuollon kautta on mahdollista saada apua.
Sosiaali- ja terveysalan systeemi on hyvin pirstaleinen, ja voi olla että sinua pallotellaan paikasta toiseen, mutta älä anna sen lannistaa sinua! 🙂 On todella hyvä asia, että olet valmis hakemaan apua kun siltä tuntuu!

Avun saaminen käytännössä voi tarkoittaa useita asioita, mutta itse veikkaisin jonkinlaista terapiaa. Se voi olla lyhytkestoista, muutaman käyntikerran verran, tai pitkäaikaista terapiaa. Yleensä ensimmäisellä tapaamiskerralla voit sopia työntekijän kanssa, millaista apua hän voi sinulle tarjota, ja miten asiaa tullaan lähestymään. Te voitte yhdessä räätälöidä molemmille sopivan aikataulun, mutta lähtökohtana on sinun tarpeesi. Toivottavasti vastasin edes jollain tavalla alkuperäiseen viestiisi! 😀

Tsemppiä!! 🌻🙂🌻