Sujetut kirjeet

Sujetut kirjeet

Käyttäjä Simpukka aloittanut aikaan 24.09.2012 klo 18:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Simpukka kirjoittanut 24.09.2012 klo 18:05

Moi.

Kirjoitan asiasta, joka minua on mietittynyt jo kauan. Kirjeiden, etenkin laskujen avaamisen vaikeus. Eikä aina ole kysymys siitä, ettei tilillä ole rahaa, ei vaan jaksa avata kirjeitä. Niitä sitten kerääntyy lehtikoriin, lipaston laatikoihin ja milloin minnekkin. Sitten on kamala paniikki, kun ei muista, että tyyliin… tv-lupamaksulasku on tullut kuukausi sitten, eikä hajuakaan minne sen on laittanut.

Podin tätä ongelmaa eroni jälkeen vuosia. (tarkka aviomieheni hoiti kaikki raha-asiat aikaisemmin)…Uuteen parisuhteeseen pästyäni 🙂, en kehdannut näyttää uudelle pedantille miehelle huolimattomuuttani, vaan skarppasin ja aloin maksaa kaikki laskut ajoissa, karhuja ei tule ja laskutkin löytyy yhdestä paikasta.

Nyt olen törmännyt tähän ongelmaan yhden lapseni kohdalla (hänellä tilanne kuitenkin kokolailla vielä hallinnassa). Olen myös keskeskustellut useiden ystävien kanssa, joiden lähipiirissä on samaa vaivaa. Vallankin nuorisolla jää kirjeet avaamatta, laskut siten maksamatta, osalla on jo luottotiedot menneet.

Kuinkahan yleistä tällainen onkaan?

Käyttäjä repukka kirjoittanut 25.09.2012 klo 08:01

Vaikea sanoa, kuinka yleistä, mutta näin nuorisoa läheltä seuraavana näen kyllä tuon ongelman. Kaipa siinä on kysen jonkinlaisesta välinpitämättömyydestä. Ja hetkessä elämisestä eli kun posti tulee, ei keskeytä tekeillä olevaa hommaansa (yleensä koneella istumista). Minä teen yleensä niin, että kun posti tulee, avaan sen samantien ja laitan laskut seinällä olevaan taskukalenteriin. Sen sijaan en kyllä aina muista niitä sitten sieltä maksella. Useimmiten onneksi kyllä. Tuollainen selkeä paikka laskuille ja hoidettaville muille papereille/asioille voisi helpottaa ongelmaa. Ainakaan laskut eivät silloin joutuisi minne sattuu.

Käyttäjä Fugace kirjoittanut 26.09.2012 klo 18:48

Täällä on myös yksi ihminen jolle laskujen avaaminen ja säilyttäminen on vaikeaa.
Joskus niitä laskuja jää avaamatta niin kauan kunnes tulee kirje joltakin perintäfirmalta, sen kyllä avaan jo. Mutta usein käy myös niin, että avaan laskun mutta heitän sen johonkin lehtipinoon ja sinne se sitten hautautuu.
Laskujen maksaminen on myös mitä paskamaisinta puuhaa, koska rahaa muutenkin on niin vähän niin sitten sitä pitää viljellä joihinkin typeriin laskuihin.. Nykymaailma on niin käsittämättömän kallista ja rahakeskeistä muutenkin.

Käyttäjä usvamenninkäinen kirjoittanut 29.09.2012 klo 23:36

Mullakin meinaa nuo laskut jäädä avaamatta. Ennen ne myös eksyynyivät hukkaan ties minne, nykyään kun ei tule enää mainoksia enkä tilaa lehtiäkään niin kasaan ne kaikki eteisen pöydälle. Yleensä vähintään kerran kuussa tulee selattua kaikki läpi, kun pitää vuokra maksaa niin samalla yritän sitten katsoa kaikki laskut kuntoon. Muutaman kerran vain on käynyt niin että olen luullut lääkärinkäyntikirjettä laskuksi ja jättänyt avaamisen kuun loppuun, sitten huomannutkin, että hupsista aika meni jo. Jos siis saisi yhden askeleen opeteltua lisää, eli avaisi kirjeet ennenkun heittäisi ne siihen kasaan odottamaan kuunvaihdetta.

Itsellä taitaa ainakin olla kyse enimmäkseen siitä, ettei jaksa stressata raha-asioita kuin silloin kun on pakko. Tyyliin: poissa silmistä, poissa mielestä. 😋 Kuitenkin aina kun tulee nettipankissa käytyä niin alkaa miettiä riittääkö rahat siihen ja tähän jne.