Pelko ruokaan, mitä tehdä kun syöminen sattuu?

Pelko ruokaan, mitä tehdä kun syöminen sattuu?

Käyttäjä vaniljapulla aloittanut aikaan 07.03.2018 klo 16:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 07.03.2018 klo 16:16

Toivottavasti tätä kautta löytyisi hieman apua ja neuvoja, koska alan hieman olla peloissani miten asian kanssa enää toimia. Sairastuin yllättäen toiminnalliseen vatsavaivaan, joka hallitsee nykyisin elämääni taukoamatta. Käytännössä suolistossani on ”pelkkä” imeytymisongelma (tutkittu lääkärissä usein testein, mm. keliakia poissuljettu), jonka takia mikä tahansa ruoka-aine voi laukaista minussa vatsataudin kaltaisia oireita. Toipuminen kohtauksien jälkeen voi kestää useita päiviä.

Koska parantavaa hoitoa ei ole, olen yrittänyt kaikkeni hallita tautiani, esim. ravintoterapeutin avulla olemme kokeilleet eri ruokavalioita tuloksetta. Yhden lääkkeen kokeilin, tuloksetta sekin. Mindfullness, liikunta, terapia, kaikki testattu, tuloksetta. Laihtunut olen melkein 15kg alle vuodessa, lihaskatoa on tapahtunut ja fyysisesti en jaksa enää samalla tavalla kuin ennen.

Olen kokonaisvaltaisesti menettänyt kiinnostukseni ruokaan ja syömisestä on tullut pakollinen paha mitä en haluaisi enää tehdä. Syön kuitenkin joka päivä (pakosta) samoja ruokia aina samalla kaavalla eikä vaihtelevuutta ei ole. Näen ruuan oikeastaan myrkkynä ravinnon sijaan, enkä ymmärrä miten joku voi nauttia syömisestä. Nimimerkkini on oikein ironen tilaani nähden, heh.

Koska vaivani on toiminnallinen, voi tiukasta ruokavaliosta huolimatta kohtaus iskeä milloin vain ja missä vain, joten olen käytännössä ollut linnoittautunut kotiini kuukausien ajan pakollisia lääkärikäyntejä lukuunottamatta. Pelkäänkin nykyään kipua ja kohtauksia niin paljon, että sairastuin myös jonkinasteiseen paniikki- tai ahdistushäiriöön. En uskalla syödä kotini ulkopuolella mitään, julkisiin liikennevälineisiin en enää menisi miljoonasta eurostakaan. Matkoista ja harrastuksista en enää haaveile.

Onko ketään joka on kokenut/kokee samaa tilannetta? Olisin äärettömän kiitollinen kokemuksista ja vertaistuesta. Haluan korostaa etten sairasta syömishäiriötä, söisin mielelläni kaikkea jos siitä vaan ei aiheutuisi fyysistä kipua.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 28.03.2018 klo 17:01

Vaniljapulla. Kyllä minua ihan oikeasti nyt pelottaa, mihin kuntoon olen itseni saattanut. Ei oikein haluttaisi mökillekään lähteä, vaikka aina siellä hyvin viihdyn. Mutta nyt on näin eikä sitä voi tässä hetkessä muuttaa.

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 29.03.2018 klo 09:35

Mollyan kirjoitti 28.3.2018 17:1

Vaniljapulla. Kyllä minua ihan oikeasti nyt pelottaa, mihin kuntoon olen itseni saattanut. Ei oikein haluttaisi mökillekään lähteä, vaikka aina siellä hyvin viihdyn. Mutta nyt on näin eikä sitä voi tässä hetkessä muuttaa.

Älä huoli Mollyan, minullakin tämä syöminen on ollut hyvin rajoittunutta ja kestänyt jo pitkään muttei minultakaan löytynyt verikokeissa mitään muuta kun d-vitamiinin puutos, se oli selkeästi alalukemissa. B12-vitamiinit, hemoglobiinit, verensokerit ym oli loistavissa lukemissa, jota itsekin ihmettelin. Kuten aiemmin mainitsin tässä ketjussa niin b12-vitamiinin puutos on paha juttu, mutta se on ns. rasvaliukoinen vitamiini ja varastoituu elimistöön, eli sitä ei tarvitse joka päivä syödäkään. Sitä saa mm. maitotuotteista ja kalasta, joita olet molempia syönyt. 😉

D-vitamiini on toki hankala, sitä lisätään usein maitotuotteisiin (mutta kaikissa rahkoissa tätä ei ole jostain syystä) ja sen puute toki vaikeuttaa kalsiumin imeytymistä. Mutta jos d-vitamiiniarvosi on kohdillaan, myös kalsium on imeytynyt ja varmasti luustosi on täten myös hyvässä kunnossa. Jos puutosta on, on helppoa aloittaa d-vitamiinilisä purkista. Jos pelkäät lääkeiden syöntiä niin suosittelen puhdas+ sarjan kasvisperäistä d3-vitamiinia, ainesosaluettelossa on vain 3 ainesosaa ja itse vitamiini on jäkälästä eristetty, ei siis mitään keinotekoista vitamiinia. 🙂 Itseä ohjeistettiin että d-vitamiinia pitäisi saada ainakin 25mikrogrammaa/pvä, pahoissa puutoksissa 50mikrogrammaa/pvä. Mutta lääkärisi varmasti ohjeistaa tähän paremmin mikäli puutosta löytyy, minun tilanteeni voi olla tämän toimintahäiriön takia hieman erilaisempi kun sinun.

Voihan verikokeista paljastua vaikka mitä, mutta huolehtiminen etukäteen ei kuitenkaan muuta sitä mitä menneisyydessä on jo tapahtunut. Itsekin yritän olla huolehtimatta omista lisätutkimuksista, jos jotain löytyy niin ei sille enää mitään voi. On otettava vastaan vain se mitä tuleman pitää. Sitten jos jotain löytyy, on tehtävä vain suunnitelmat mitä tästä eteenpäin. Toki huoli nyt kalvaa, mutta on hieno juttu että terveys on nyt etusijalla eikä rajoittunut syöminen, se on jo askel eteenpäin. Huoli varmaan nyt rajoittaa intoa mökkeillä, mutta keskity nyt hetkeen ja koska tulokset tulevat ensi viikolla, on se ensi viikon murhe. Koeta sanoa itsellesi "palataan asiaan ensi viikolla" jos huolet verikokeista valtaavat mielesi. 🌻🙂🌻

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 29.03.2018 klo 10:00

Olet ihana tuki- ystävä Vaniljapulla. Auto on jo pakattu ja kohta kohti mökkimaisemia!

Käyttäjä Joie kirjoittanut 29.03.2018 klo 10:35

Vaniljapulla, oli tosi kiva lukea, että pääsit nauttimaan pullakahveista. 🙂 Olet kyllä sitkeä ja kärsivällinen, kun sulta löytyy toiveikkuutta ja positiivista mieltä, ja jaksat muitakin tsempata, vaikka vatsaoireet tuottavat varmasti paljon harmia ja kärsimystä. Mollyan, varmaan tuollainen pieni huolestuminen ja asiaan herääminen on ihan hyvä asia. Nythän suunta on parempaan päin. Jos verikokeista selviää, että on puutosta jostain, niin sithän sitä pystyy alkaa ammattilaisten neuvoilla korjaamaan. Hyvää pääsiäisen aikaa - mäkin meinaan lähteä reissuun tästä.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 29.03.2018 klo 12:02

Moi Joni. Sinulle myös hyvät kaveriterveiset. Enää en huolehdi. Perillä ollaan ja pääsiäisen viettoon voi alkaa!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 29.03.2018 klo 12:04

Joie, tämä tekstin ennakkosyöttö tekee tepposia, sinulle tarkoitin tämän viestin.

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 03.04.2018 klo 12:19

Moi Mollyan! Miten sinulla meni pääsiäinen? Itse vietin sitä rennoissa tunnelmissa, mitä nyt maha eilen reagoi taas johonkin ruoka-aineeseen ilkeästi. Ensimmästä kertaa pitkään aikaan koin mielihalua ruokaa kohtaan viikonloppuna, joten söin paria asiaa jota teki mieli. Eikä edes pelottanut, nautin älyttömästi tuoreen kahvin kanssa syödyistä herkuista. Ihana (ja odotettu) edistysaskel minulla! ☺️

Olen saanut viimein lähetteen lisätutkimuksiin ja sen jälkeen voimme rajata vielä suolistosairauksien riskin lopullisesti pois. Nyt odottelen sitten tutkimuskutsua saapuvaksi, kuulemma voi kestää kuukauden verran. Miten sinun verikokeesi, joko olet saanut vastauksia?

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 03.04.2018 klo 12:45

Hei Vaniljapulla, kiva kun kirjoitit. Pääsiäinen mökillä meni hyvin, ilmat suosivat. Tosin palasimme jo sunnuntaina kaupunkiin, kun säätiedot lupasivat lumimyrskyä, joka sitten toteutuikin. Minulla on nyt lomaa, joten olisin voinut olla pidempäänkin.
En ole vielä kuullut tuloksistani mitään. Hyvä, kun sinun asiasi alkavat selvitä ja sinun etusi on, että tiedät noin paljon kaikesta lääketieteeseen ja ravintoon liittyvistä asioista. Minä olen ihan noviisi kaikesta tällaisesta.Mutta nautitaan tästä päivästä kuitenkin,eikö niin?

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 05.04.2018 klo 09:05

Mollyan, kiva kuulla että pääsiäisesi oli onnistunut. Pakko kommentoida tuota että olet noviisi, en minäkään tiennyt oikeastaan mitään aloittaessani tätä ruokamuutosta. Enkä tiedä vieläkään kaikkea, mutta sen tiedon mitä olen oppinut mielelläni jaan muillekin samassa tilanteessa oleville. (Jos vuosi sitten minulta oltaisiin kysytty jotain vitamiineista tai proteiineista niin en kyllä olisi tiennyt yhtään mitään, pakko myöntää).

Itsellä olisi tällä viikolla uusi ruokahaaste edessä, ajattelin testailla uudemman kerran linssejä. Ilmeisesti nesteeseen säilytyt linssit on hieman vatsaystävällisempiä, nuo FODMAP-hiilarit (jotka aiheuttavat vatsavaivoja) liukenevat säilytysnesteeseen ja moni voi sietää pieniä määriä. Linssit on proteiinipitoisia, joten saisin sitten vähän proteiinivaihtelua ruokailuihin. ☺️

Maitorahka osui ja upposi omaan ruokavalioon, olen siitä äärimmäisen iloinen, proteiinilisää ja kalsiumia elimistöön kertyy paljon helpommin. Olen myös syönyt nyt d-vitamiinilisää 1,5 viikkoa ja huomaan selkeän eron itsestäni. Minulla on verikokeet ensi kuussa d-vitamiinien osalta, jännään mielenkiinnolla onko arvoni miten nousseet. Oma puutokseni oli kuitenkin jo aika hurja, melkein puolet vähemmän viitearvoista.

Kirjoitellaan taas kuulumia puolin ja toisin miten asiat etenee!☺️

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 05.04.2018 klo 09:47

Kiva kuulla sinusta Vaniljapulla taas. Lääkäriystävä tulkitsi eilen ne verikoe-tulokset ja muut arvot kutakuinkin viitearvojen sisällä, mutta paha anemia on ja siihen nyt lääkitys.Pahempaakin odotin niin, että tähän kai voi olla tyytyväinen. Jotenkin hänen puheestaan kuulin, että nyt pitää sitten alkaa syömään kunnolla, niin kuin se olisi niin yksinkertaista. Tuskin tässä tilanteessa olisin, jos kaikki olisi helppoa. Ymmärtämättömyys tällaista oireilua kohtaan on tavallista ja en minä siitä ketään syytä. Hyvä, kun täältä saa vertaistukea kuitenkin ja sinun kokemuksiasi luotan täysin.
Kiva, kun sinulle rahka sopii. Minulle
se on jo pitkään ollut pääravintoa. En ole kyllästynyt sen makuunkaan. Tai miten sen ottaa, kun en syö mitään ruoan maun takia, en edes makua ajattele. Mutta jatketaan taas...

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 05.04.2018 klo 13:08

Mollyan kirjoitti 5.4.2018 9:47

Kiva kuulla sinusta Vaniljapulla taas. Lääkäriystävä tulkitsi eilen ne verikoe-tulokset ja muut arvot kutakuinkin viitearvojen sisällä, mutta paha anemia on ja siihen nyt lääkitys.Pahempaakin odotin niin, että tähän kai voi olla tyytyväinen. Jotenkin hänen puheestaan kuulin, että nyt pitää sitten alkaa syömään kunnolla, niin kuin se olisi niin yksinkertaista. Tuskin tässä tilanteessa olisin, jos kaikki olisi helppoa. Ymmärtämättömyys tällaista oireilua kohtaan on tavallista ja en minä siitä ketään syytä. Hyvä, kun täältä saa vertaistukea kuitenkin ja sinun kokemuksiasi luotan täysin.

Lääkäriystäväsi on kieltämättä oikeassa, riittävän monipuolinen ruokailu on hyvä ja yksinkertainen apu anemiaan. Toki hän ei välttämättä ymmärrä sitä vaikeutta mitä syömiseen liittyy (jos et ole kertonut), joten on ymmärrettävää että hän on ollut suora puheissaan. Me voimmekin toimia toistemme tukihenkilöinä tässä asiassa, kun ymmärrämme ettei se ruoka aina ole niin yksinkertaista mitä muut ajattelisivat. ☺️ Hyvä että sinulla on lääkitys, se auttaa varmasti yli pahimmasta ja varmasti kun tilanne korjautuu niin olosikin voi muuttua vähemmän väsyneeksi. Toki olisi tärkeä miettiä mitä ruokia syömällä voisi päästä lääkityksestä eroon, etenkin jos olet ollut lääkevastainen (ja oletan ettet tahdo lääkkeitä syödä lopun ikääsi).

Itselläni ei kokemusta anemiasta ole, joten en osaa antaa hyviä vinkkejä miten hemoglobinia voisi parantaa juuri ruokavaliolla. Yksi mitä olen kuullut käytettävän on rautapitoisten vihannesten lisääminen ruokavalioon, monet juovat ns."vihersmoothieta", missä laittavat pinaattia, nokkosta sekä muita kasviksia. Jos nuo smoothiet ovat sinulle käynyt niin voisit kokeilla sitä? Googlettamalla löytyy varmaan jotain yksinkertaisien vihersmoothieiden ohjeita.

Pienin askelin nyt vain eteenpäin Mollyan, muista ettei sinun tarvitse tehdä radikaaleja muutoksia heti vaan pieniä muutoksia oman uskalluksen mukaan. Suosittelisin kanssa kokeilemaan einespuolta kaupasta jos vain pystyt, eihän ne einekset pidemmän päälle hyväksi ole mutta testiksi löytyy varmasti esim. kasvis- ja kalapihvejä ihan parin kappaleen pakkauksissa. Jos asut lähellä kauppaa jossa on lihatiski niin joistain niistä saa myös ostettua myös yksittäisiä pihvejä, salaattia, kalaa ym. Toki se tuntuu aluksi hölmöltä kun ei tee mieli mitään ruokaa tai makua ei kaipaa, mutta testaamisen vuoksi voi vaikka jonkin illallisruuan lohen sijaan ottaakin esim.lihatiskiltä valmiiksi paistettuja muikkuja. Se voisi kanssa auttaa sinua kokeilemaan pienesti uusiakin juttuja, kun ei tarvitse kaikkea valmistaa itse. 😉

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 05.04.2018 klo 13:46

Hienoa Vaniljapulla, jos ollaan tukihenkilöitä toisillemme. Toki olen tälle ystävälle sanonut, että ruoka ei vaan maistu, mutta ei hän sitä oikein ole ymmärtänyt. Ei hän minua anorektikkoja kuitenkaan pidä, kun en niitä tyypillisiä kriteerejä täytä. En itsekään ymmärrä itseäni. Elämä menee ihan hyvin, on mielekäs antoisa työ, on läheisiä ja ystäviä, harrastuksia. Jotkut jopa "kadehtivat" elämääni. Toki suruakin on ollut, kenelläpä ei olisi. Olen uskonut, että kaikesta voi kuitenkin selvitä, kun ei jää siihen rypemään. Ehkä tämä on seurausta kaikesta tästä.
Kokeilen sitä vihannessmoothieta seuraavaksi. Lihaa en syö, se ei minulle ole eettisistä syistä mahdollista.
Ravintoasioissa en osaa sinua auttaa, mutta muuten olen kyllä tässä ja kuuntelen sinua.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.04.2018 klo 17:42

mun mahani on rauhottunut, en tiä johtuuko uudesta lääkkeestä tai mistä. Tosin olen syönyt aika yksitoikkoisesti. Kolmatta päivää samaa ruokaa, tai voiko lihapullia sanoo enää ruuaksi.

Tänään pääsin vanhemmilla mittaamaan verenpaineeni pitkästä aikaa. EI ihme että väsyttää ja heikottaa. Se meinaan oli 105/ alle 70. En muista tota alapainetta kuinka paljon yli 60 se oli. Sa mä olin ahertanut ja ähertänyt sitä ennen. pitäis hommata oma mittari, mut sitten jään siihen mittaamiseen koukkuun.

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 06.04.2018 klo 10:57

saloka kirjoitti 5.4.2018 17:42

Tänään pääsin vanhemmilla mittaamaan verenpaineeni pitkästä aikaa. EI ihme että väsyttää ja heikottaa. Se meinaan oli 105/ alle 70. En muista tota alapainetta kuinka paljon yli 60 se oli. Sa mä olin ahertanut ja ähertänyt sitä ennen. pitäis hommata oma mittari, mut sitten jään siihen mittaamiseen koukkuun.

Minulla on myös todettu alhainen verenpaine, se ei onneksi ole vaarallista verrattuna liian korkeaan verenpaineeseen. Verenpaineeseen vaikuttaa kuitenkin niin eri asiat, huonot unet, stressi, rasitus, huono ravinto, lääkkeet jne. Toki kannattaa ehkä selvittää mistä verenpaineen aleneminen johtuu (jos on ollut ennen hyvät arvot), mutta pitää muistaa et arvo voi vaihdella niin paljon vuorokaudenkin mukaan. Eli numeroihin ei missään nimessä kannattaisi tuijottaa päättömästi.

Itselläni verenpaineet on huidellut alalukemissa etenkin sillon kun syöminen on ollut vähäistä ja unet olleet huonoja, parantuneet sitten kun olen saanut vähän isompia annoksia kehoon evästä ja nukuttua pidempiä määriä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.04.2018 klo 16:06

Vaniljapulla. Mulla on aina ollu alhanen vp. Ja nyt on tytöllä. Kai se jotenki periytyvää on.

Uskalsin jua aamupäivällä ison kupin teetä, ei ainakaan vielä ole tullu mitään. Aamupalaksi tein melkein vihersmoothien joka meni 4ssä tunnissa läpi. Osasin sitä odottaakin.

Tein oikee ruokaa tänään. En syöny lihapullia.

Mietin, jaksaisko huomenna leipoa mokkapaloja pitkästä aikaa. Tekee niin herkkuu mieli. Mut sen näkee huomenna.