Pelkään masentuvani uudestaan

Pelkään masentuvani uudestaan

Käyttäjä Sirpale82 aloittanut aikaan 03.09.2015 klo 17:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 03.09.2015 klo 17:15

Moi,
oon 33v amk-opiskelija, tarkoituksena olis valmistua ens vuoden joulukuussa! Ääk! Se on hirveen pian! Opinnäytetyö ja kaikkee!

Viime kevät meni toipuessa toistuvan masennuksen keskvivaikeasta masennusjaksosta, joka helpotti terapian ja mielialalääkityksen voimin ja yhä edelleen syön sitä lääkettä.
2005-2009 selätin vaikea-asteisen masennuksen.
Nyt mua pelottaa, kun tulee syksy ja pimeää, että kaikki toistuu.
Mun on vatsa ollut kipeä nyt kuukauden ja olen jonossa gastroskopiaan, tuolloin 2005 sen kivun seuraus oli masennus, no olihan se kipu silloin ollut vuosia kestävää.
No silloin masennuksen syitä oli monia, hankalat perhekuviot, isän väkivaltainen käytös…
Tämän kesän masennusjakso oli taas huonoon parisuhteeseen littyvä, mies oli narsistinen ja hyvin ulkonäkökeskeinen, mun kroppa oli vääränlainen, hiukset, meikit kaikki oli vääränlaisia. Mies huijasi mua ja eli ns. mun siivellä ja hyväksikäytti mua rahallisesti.

Hoitsu ja lääkäri kyllä psyk.polilla sanoivat, että nyt kaikki näyttää hyvältä ja niin tunsin myös itse. Ja he sanoivat myös että apua on saatavilla ja sinne pääsen takasin jos alkaa taas vointi olla huono, mut silti pelottaa☹️
En haluais masentua, mulla on opiskelut siihen ammattiin menossa mitä haluu tehä ja haluisin saada sen päätökseen.
Pelkään tään vatsakivun taas johtavan johonkin tutkimuskierteeseen, mistä ei selviä mitään ja sitten se syö mun voimat…

En mä tiä, pelkäänkö suotta… Äääh… Pelottaa.

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 27.02.2016 klo 16:44

Moi Sintukka!
Onpa ikävää tuo ahdistus☹️ Onko se helpannu?

Harjottelussa menee hyvin. Tykkään kovasti, työ on fyysisesti kevyttä ja joka päivä tulee jotain uutta ja mielenkiintosta. Vielä on edessä 5 viikkoa🙂
Henkilökunta ja ohjaaja ovat kivoja ja on tosi matala kynnys kysyä kaikkea.

Muuten olen ollu kipeenä, eilen laitettiin kortisonipiikki oikeeseen lonkkaan, kun en oikeen voinu jalalla kävellä. No nyt sitä taas sattuu, fibro kiusaa nyt olan takaa.
Onneks työ on fyysisesti kevyttä. Voi olla että jos toi lonkka ei parane, niin pakko varata uutta lääkäriaikaa. Mä olen niin väsynyt tähän. Eilen itkettikin.

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 29.02.2016 klo 18:33

Tänäänkin itkettää.
Töissä meni kuitenkin mukavasti.

Kyselin mun fysioterapeutilta neuvoja mun kipeeseen jalkaan, lähinnä sillä ajatuksella, että eihän mun tarvi mennä lääkäriin😑❓ Ei tarvi, saan seurata vielä tilannetta!
Sanoin sille, että olen väsynyt lääkärikäynteihin ja hän sanoi että hän ymmärtää.
Sitten tuli itku. Fyssari oikeesti ymmärtää mua. Alkoi kahdeksas vuosi hänen hoidossaan.
Huomenna meen tapaamaan sossua. Ja kartoitetaan mun elämäntilannetta. Mun piti hommata silmälasitkin, niin pakko kysyy saanko niihin tukee sieltä, vai mitä mun pitää tehdä.

Yritän elää päivän kerrallaan. Muuta ei oikeen voi. Onneksi kotona on kissa ja koti on paikka jossa saa olla surullinen. Ei sitä töissä voi näyttää.

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 01.03.2016 klo 10:53

Moi Sirpale
päivä kerrallaan eläminen on oikein hyvä juttu, ja positiivisten asioiden etsiminen sieltä, missä niitä on. Mulla on ihana psykiatri, kysyin häneltä kerran, voiko ihminen olla "masentunut optimisti" 😋 kun ahdistuneenakin uskon, että kaikki järjestyy ja maailma on hyvä paikka.
Hassua, siis todistusaineistohan puhuu tätä kaikkea vastaan...
Mulla on kolmen viikon päästä loma, pääsen lasten kanssa matkalle 😎 käytän siihen säästöjäni, koska ei mun palkka riitä mihinkään luksukseen. Mutta tosi kiva on lähteä, olen ollut aika uuvuksissa taas.
Kiva kuulla, että sulla on kissa. Kissat ovat ihania eläimiä, munkin lemppareita!

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 01.03.2016 klo 18:45

Kivaa, pääset matkalle😎
Tekee varmasti hyvää ja piristää, meettekö jonnekin lämpöseen?

Sossu täti oli mukava, saan maksusitoumuksen silmälaseihin🙂
Me sovittiin seuraava käyntiaika huhtikuulle ja mä saan ennaltaehkäsevää toimeentulotukea vuokrarästeihin. Se maksaa ne suoraan vuokranantajan tilille, saan päätöksen sitten kotiin. Me tsekkaillaan tilannetta taas huhtikuussa ja sitä miten pärjään muutenkin.
Perjantaina on aika lääkärille, pyydän lähetettä kipupolille. Ja arvioidaan tarviiko aikaa reumapolille, kun noissa nivelissä on taas tulehdusta ollu.

Mä peljästyin tänään, kun vuokranantaja soitti, se aikoo myydä tän asunnon.
No mä tietty aattelin että nyt pitää lähtee ettii uutta asuntoa, mutta onneks ei!
Vuokranantaja sanoi, että mun ei tarvi muuttaa ja kiinteistövälitystyyppikin sano ettei tarvi. Ja vuokranantaja sano sitäkin, että jos ostaja ei suostu vuokralaiseen, hän ei myy.HuhHuh. Mikä helpotus! En ois jaksanu alkaa siihen, että ois pitäny uutta asuntoa ettiä.Kumpa nyt ne uudet vuokranantajat olis yhtä mukavia kuin tää edellinen, jos siis ne ostaa tän!

Voimia sulle Sintukka🌻🙂🌻

Eikö olekin ihanaa kun valoa on tullut lisää ja kevät tekee tuloa, kohta on pimeys voitettu!

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 05.03.2016 klo 17:41

Olin lääkärissä ja tuli uus lähete tuli reumapkl.
Kysyin myös mahista kipupolille ja lekuri konsultoi fysiatria, että menenkö fysiatrian poliklinikan kautta vai voiko lääkäri kirjottaa suoraan lähetteen kipupolille.
Mut siis sinnekin sitten saan lähetteen.
Mul on ollu rytmihäiriöitäki ja sydämestä tsekataan sydänfilmi myöskin.
Mutta ilmeisesti on hyvänlaatusia rytmihäiriöitä, eli liittyy ressiin, kipuihin ja liittyy mulla diagnosoituun Tietzen syndroomaan.
Lekuri kysy sitte miten mä muuten jaksan.
Siihen sanoin että oon tosi väsynyt, itkettää ja ahdistaa.
Nostettiin masislääkkeen annosta.
Kahen viikon päästä on kontrolli miten lääkke auttaa ja onko ekg:ssä mitää poikkeavaa.

Näillä mennään.

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 06.03.2016 klo 15:52

Hei Sirpale
tosi kiva että olet päässyt lääkäreihin tutkittavaksi! Ymmärrän hyvin ahdistuksesi jos on noin paljon fyysisiä oireita ja vielä rahahuolia.
Kiva, että saat uudet silmälasit 🙂 munkin ovat monta vuotta vanhat, mutta hyvin ne toimivta.
Huomaatkos, miten hyvin olet saamassa apua kun olet sitä jaksanut pyytää 😉 kyllä maailmassa on paljon auttavaisuutta ja empatiaa, sen olen huomannut omakohtaisesti.
Mulla on ollut taas vähän masispäiviä, tänään ahdisti niin että jouduin ottamaan bentson, sitä en ole tehnyt taas pitkään aikaan, mutta mun psykiatri kirjoitti 5 -millisiä diapameja ihan sitä varten, jos tilanne tuntuu liian rankalta, tänään tuntui. Mutta kyllä tämä tästä...

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 07.03.2016 klo 18:41

Sintukka, onpa hyvä kun sulla on tarvittava lääke.
Toivottavasti sun olot helppaa!
Kiitos kannustuksesta, ei sitä itse aina tiedosta miten on jaksanut apua hakea.

Kävi ne asunnon katsojat- molemmat pariskunnat oli mukavia, jälkimmäiset oikeastaan enempi ja se nainen oli pieneläinhoitolassa töissä.
Voisin jommankumman pariskunnan ottaakin vuokraisänniksi.
Kattinenkin antoi rapsutella, vaikka totesi paremmaksi vaihtoehdoksi olla sängyn alla piilossa. Osasivat kyllä olla hienotunteisia, kun toisen kotiin tulivat🙂👍
Kattinen tsekkasi paikat kun oli asunnon kattelijat lähteneet.

Alotin taas tulehduskipulääkkeet, aika huolella meikäläisen kroppaa rääkätään. Ensin vasenpolvi, sitten oikea lonkka jonka jälkeen oikea polvi.😞😝😭
No, polvi alkaa osottaa rauhottumisen merkkejä.

Kumpa vaan jaksaisi.

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 16.03.2016 klo 20:12

Sairausrintamalla utta:
Olin lääkärillä kontrollissa.
Ekg:stä löytyi liian pitkä Q-T aika. Eli se tarkottaa että sydämen lepovaihe on liian pitkä.
Se ei ole vaarallinen, mutta johtuu mun mielialalääkkeestä ja se vaihdetaan.
Uus lääke on sellanen että se nostaa kipukynnystä ja mielialaakin, lääkäri sanoi että sitä käytetään fibromyalgiaan.
Ainoa vaara on tuossa se, että jos rytmihäiriö osuu tuohon liian pitkään lepovaiheeseen, niin sitten tilanne on vaarallinen.
Mutta huolta ei nyt pitäs olla.
Viikon päästä aotan uuden lääkkeen.
Toivottavasti se auttaa!

Nyt oon flunssassa ja kamalan väsyny😴

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 17.03.2016 klo 13:01

Moi
no hyvä että löytyi selitys oireellesi!
Toivottavasti voit muuten hyvin. Minä olen menossa lomamatkalle vihdoin lasteni kanssa, huomenna siis lähtö, taisin puhua tästä aiemminkin.
Muuten asiat ilmeisesti ihan ok. Hyviä päiviä enemmän kuin huonoja 🙂👍

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 25.03.2016 klo 18:12

Moikkis!
Miten matka meni?

Täällä ollaan menty masiksessa ja kivussa --- kivussa ja masiksessa.
Odotettu 4 päivän pääsiäisloma alkoi ja ens viikolla vaan enää 4 harkkapäivää! Jesh!
Huomenna vanhemmille ja äidin herkkujen ääreen.
Tänää kävi ystävä ja herkuteltiin itsetehdyllä Pashalla!

Nyt on vähennetty tuota masislääkettä ja mitä vähemmän sitä on elimistössä, niin sydänkin alkaa rauhottuun ja rytmihäiriöö on vähemmän. Maanantaina saan alottaa uuden lääkkeen. Oon väsynyt ollut, mä niin toivon että uus lääke auttaa! Pitäs siis nostaa kipukynnystä ja auttaa mys ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen.

Hyvää pääsiäistä!

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 01.04.2016 klo 14:18

Hellou!
Nyt loppu harkka, arvosanaksi tuli hyvä☺️
Uus lääke on ollu käytössä viikon ja tuntuu että se auttaa.
Ulkona paistaa aurinko.
Ei mulla nyt muuta tällä kertaa, hyvä päivä!

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 03.04.2016 klo 17:12

Moi pitkästä aikaa 🙂 matka meni kivasti, ja nyt on taas paljon kaikenlaista kiirettä ja puuhaa. Välillä yrittää ahdistus iskeä, mutta kyllä mä pärjäilen, parempi fiilis kuin vähään aikaan... kirjoja luen ja tänään kävin joogassa, kiva juttu.
Mukava kuulla, että sulla oli hyvä päivä ja harkka meni hyvin! Mukavaa viikkoa 🙂🌻

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 15.04.2016 klo 20:13

Ohhoh, onpa siitä aikaa kun on viimeks kirjotellu😮

Uusi lääke auttaa hyvin kipuihin, eilen nostin annoksen ylläpitoannokseen.
Katsotaan miten alka vaikuttaa.
Lääkärissä oon paljon ollu kotrolleissa ja on kyllä asiantunteva ja fiksu lääkäri🙂👍

Ihan vielä en oo mieleltäni kunnossa vaikka paremmassa kuin alkuvuodesta. Mut parempi olo on useimmin kuin hunoja.
Keskustelut jatkuu ja sunnuntaina lähen fibro-kuntoutukseen🙂
Ehkä sielt saa voimaa arkeen taas.

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 16.04.2016 klo 21:06

Moi
no kiva kuulla, että olo parempi kuin alkuvuodesta!
Mulla todella vaihtelevaa - viimeinen viikko on ollut todella raskas, masennusoiretta ja liikaa töitä. Mutta tänään oli tosi kiva ystävien kanssa, sujuuhan tämä kun muistaa välittää itsestään.