peliriippuvaisen puoliso

peliriippuvaisen puoliso

Käyttäjä mustikka11 aloittanut aikaan 22.08.2014 klo 21:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mustikka11 kirjoittanut 22.08.2014 klo 21:31

Haluaisin auttavia ja näköalaa tuovia kommentteja tilanteestani. Itselleni tilanne on nyt niin lähellä, että on vaikea hahmottaa asioita.

Mieheni on pelannut rahapelejä jo nuoresta asti, kun aloitimme seurustelun. Ensin olivat kolikkoautomaatit ja sitten myöhemmin tulivat nettirahapelit. Olen tiennyt jonkin asteisesta riippuvuudesta. Olen yrittänyt keskustella asiasta ja saada mieheni ymmärtämään ongelmansa. Välillä olen ajatellut, että kuvittelen itse vain kaiken. Minä olen maksanut lähes kaikki yhteiset menot, koska käyn töissä ja mieheni opiskelee.

Nyt mieheni yllättäen aloitti keskustelun aiheesta. Sanoi suoraan että on peliriippuvainen ja haluaa lopettaa. Oli pelannut tilinsä tyhjäksi päivässä ja pari kertaa on ottanut myös pikavippejä, jotka jo maksanut pois. Teimme sopimuksen että pistää kaikki rahansa yhteiselle tilillemme, jolloin minä näen hänen ottonsa omasta verkkopankistani. Pitää sata euroa omalla käyttötilillään arkimenoja varten ja kun se loppuu siirtää seuraavat sata euroa omalle tililleen. Tämän oman tilin hän halusi säilyttää koska kokee sen tärkeäksi yksityisyyden osaksi (esim jos ostaa minulle lahjaa tms.).

Vaikka tiesin ongelman olemassaolosta, sen muuttuminen totuudeksi (ei enää tabu) sai minussa aikaan yllättävän suuren stressireaktion. Nyt olen yrittänyt koota ajatuksia, mitä on olla riippuvaisen puoliso ja uskallanko luottaa ja missä kukee rajani. Haluan yhä olla mieheni kanssa, mutta uskon että voin kasvaa nyt itsekin ihmisenä ja oppia tiedostamaan omat rajani parisuhteessa, mitä siedän ja mitä en.

Olemme käyneet avointa keskustelua mieheni kanssa ja haluan tukea häntä, Ulkopuolista apua ei mieheni ole halukas hakemaan, koska ei koe siitä olevan apua (olemme käyneet pariterapiassa aiemmin eri asiasta ja mies koki sen hyödyttömäksi.) Sovimme kuitenkin, että jos hän vielä retkahtaa, niin silloin tukeudumme ulkopuoliseen apuun. Kuinka tuen puolisoani? Kuinkai autan itseäni kriisissä?

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 25.08.2014 klo 15:51

Tuo peliriippuvaisuus on sen verran tuttua tarinaa, että oma isäni on peliriippuvainen. Hän pelaa kaikki saamansa rahat kolikkoautomaatteihin lähinnä hedelmäpeliä. Äitini on ottanut häneltä pankkikortin ja tunnukset pois ja kontrolloi heidän raha asioitaan täysin. Isäni saa käyttörahaa esim. kun käy kaupassa, mutta hän kerää pulloja salaa ja saa niistä pelirahat. Itse hän ei ole koskaan ongelmaansa myöntänyt vaikka siitä on hänelle puhuttu. Riippuvaisuus juontaa kymmenien vuosien päähän. Isäni nimittäin oli alkoholisti kun olin lapsi, sitten hän tuli uskoon ja alkoholiriippuvuus vaihtui uskontoon. Eli hän on aina ollut riippuvainen jostain asiasta. Pelit tuovat hänelle jonkin kaltaista tyydytystä.
Hyvä asia sinun miehesi tapauksessa on että hän on itse tiedostanut ja ymmärtänyt tilanteensa että on peliriippuvainen. Yhteinen tili on myös hyvä asia kontrolloida rahojen käyttöä. Oletteko koskaan keskustelleet mistä tuo peliriippuvaisuus voisi johtua? Ehkä jos löytyisi jokin syy minkä takia hän pelaa, voisi auttaa sen pelaamisen lopettamiseen. Tunteeko hän jotain erityistä tyydytystä pelaamisessa sellaista mitä ei mistään muusta toiminnasta saa? Ehkä pelaamisen tilalle voisi löytyä jotain järkevämpää tekemistä? Ehkä keskustelun avulla nämä asiat selviävät. Tsemppiä! 🙂🌻🙂🌻