PCOS ja masennus

PCOS ja masennus

Käyttäjä Lisbeth85 aloittanut aikaan 09.05.2013 klo 19:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lisbeth85 kirjoittanut 09.05.2013 klo 19:05

Moi
Tästäpä ei kauheasti missään puhuta. Mulla on PCOS eli monirakkulaisten munasarjojen syndrooma, joka puhkesi syndroomaksi selkeästi sen jälkeen, kun olin käyttänyt e-pillereitä (lakkauttanut niillä munasarjojen ovulaatiotoiminnan). Oireet on moninaiset hormonaaliset: uupumus, unettomuus, akne, liikakarvaisuus, hiustenlähtö… Itsetuntoni on menny aika paskaks ja oon katkera sille, mitä e-pillerit mun ruumiille teki, ja ettei tähän saa todellista ymmärrystä ja missään ei puhuta tästä. Eipä sillä, en halua itsekään tulla asian esille omilla kasvoillani, enkä puhua tästä ihmisille.
Aiheuttanu masennusta ja ahdistusta niin paljon, etten oo suoriutunu opinnoista ja töistä ja oon ihan persaukinen. Vakavat itsemurha-ajatukset toistuu. Terapia ei pystyny auttaan tässä asiassa, oireet jatkuu ja haittaa mun elämää.
Erakoidun, elämänilo ja -halu menny. Vihaan tätä tautia. Ottaisin mieluummin monen muun taudin, joista voi sentään ääneen puhua ilman sitä, että hävettää ja inhottaa karvat ja finnit ja hiustenlähtö. En tiedä mitä tekisin. Kukaan tai mikään ei voi auttaa. E-pillereitä en suostu enää ikinä syömään, koska ne raiskas mun munasarjat ja vie mun libidon, en haluu elää sellasta elämää.
En tiedä mitä tännekin kirjottaminen auttaa. Luultavasti vaan suututan ihmisiä ja saan itsellenikin vielä huonomman olon.

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 10.05.2013 klo 15:52

Hei Lisbeth, tilaasi on monenlaista hoitoa olemassa ja elämäntavat vaikuttavat tässäkin.
Laitan linkin terveyskirjaston artikkeliin jos saan nyt toimimaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686

Olen varma, että olet itsekin jo lukenut netistä kaiken mahdollisen mutta toivottavasti olet hakenut oireisiisi apua ihan naistentautien erikoislääkäriltä. Pari tuttua olivat pitkään terveyskeskuslääkärin ohjeiden varassa, toisin muissa taudeissa, mutta kainki muuttui kun kävivät alan todellisella asiantuntijalla. Jos tietty hormonihoito ei auta, ei leikkiä kannata siihenkään jättää vaan kokeilla toisia valmisteita, joissa on joko eri hormooneja taikka hormoneja erilaisessa suhteessa, taikka esim pelkästään keltarauhashormonia. Uskon että rahan laittaminen kunnon ekaperttiin maksaa itsensä takaisin. Kukaan ei ole kaikkien alojen asiantuntija.

Fiiliksesi ymmärrän täysin. Ei ole helppoa joutua kärsimään sairaudesta, joka vielä kaikenlisäski näkyy ulospäin. Kuvaamasi oireet ovat erittäin raskaita kantaa ja saada edes itsensä hyväksymään itsensä. Mutta hyvä puoli on se että ihmiset onneksi tuijpttavat niin paljon omaa napaansa, etteivät ehdi paljon muuta.

Älä kuitenkaqn vaivu epätoivoon. Koita löytää asiantuntevaa lääketieteellistä apua oireita helpottamaan ja saatat löytää myös jonkin tukiryhmän samasta sairaudesta kärsiville. Voisit jakaa kokemuksiasi ja ehkä löytää keinoja selvitä paremmin tilanteessasi. Mutta älä nyt vielä heitä hanskoja tiskiin.