Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.07.2020 klo 19:27

Kiitos soroppi.

Iltapalaan kuuluu tänään: mansikoita ja salaattileipää.

Heräsin aamul 9 aikoihin, otinn lääkkeet ja menin takas nukkuu. Heräsin vähän yli 13.

Olen kutonu. Aloitin ohuesta langasta tekee tossukoita. Hidasta se on, mut kyl ne joskus valmistuu.

Isästä ei mitään uutta.

 

Käyttäjä kirjoittanut 04.07.2020 klo 19:55

Voimia teille näihin vaiheisiin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.07.2020 klo 18:56

Kiitos keskustelua ❤

Isän kans puhuttiin puhelimes muutama minuutin. Sit ei enää jaksanu. Seistä hän pystyy niiin kauan et siirretään pyörätyöliin. Siinä pystyy istumaan ruokailun ajan. Ei muista eilistä, eikä edellispäivää. Ab annetaan suoneen tippa lisänä. Syö nyt onneks soseutettua ruokaa.

Sopisin tytön kans et mentäist ke kattoo isää. Kun äiti pitää nii kovaa meteliä, kun en mene. Hän ei ymmärrä että en pysty näkemään isää sairaalassa. En pysty pitää kasvoilla mitään. Mut ku ei, siitä huudetaan. Sopisin ton tytön kans, ettei mun tarvii yksin mennä. Ja olla.

En o tänään yhtään auttanu itteäni huomista siivousta ajatellen. Pitää koittaa huomenna sit, ennen tukaria vähän siivota.

Jaon tos hetki sit läkkeet. Ne 112 pilleriä dosettiin, jokaiselle päivälle 16. Mitä järkeä tässä enää on?

Oon surullinen ja pelkään et ti tulee käsky aloittaa litium. Pelkkä ajatus ahdistaa. Se mikä siin ahdistaa, on se annoskoon löytäminen. Juon ja syön joka päivä erii määrää. Jos saanki siitä jonku myrkytyksen. Tai vastaavaa. En tahdo olla yksin, ainakaan vähän aikaa aloituksesta. Kumpa lääkäri oolis löytäny jonku muun lääkkeen, jonku halvan, mutta toimivan.

Mulla oli aika täyttävä välipala tänään. Tehojuoma, banaani- ja kaakao-banaanikakun palat ja kuppi teetä. Tulin ihan täyteen siitä ja oon tärjänny tähän asti ihan hyvin. Kohta meen tekee pelkät leivät iltapalaks, ehkä voin ottaa soijavanukkaan. Sit tarvii pullo täyttää mehulla.

Eipä tässä ihmempiä. Sukat edistyy, on kantapäät tehty molempiin jo ja samalla huomasin kuinka onneton on mun muistini. En osannu tehä kantapään kavennuksia heti.

Mut nyt illaks, eli sängyllä löhöömistä ja sit nukkumaan kuunnellen sateen ropinaa. Huomenna on rankka päivä.

Käyttäjä kirjoittanut 05.07.2020 klo 20:41

Hei Saloka. mietin tuota tblmäärää... jos 16 joka pvä, mihin ne kaikki on?

Tuosta litiumista. Jos olet bipolaarinen, se on kaikista yksinkertaisin lääke. Haittaa se aiheuttaa kilpirauhaseen, mutta ei suurissa määrin. Annostus on lääkärin päänsärky osata arvioida oikeaksi. Sen suhteen saat heittää sen huolen lääkärin harteille. Kannattaa sanoakin se, että varmasti huomaa arvioida oikein. Oletko kokeillut sitä joskus?Onko tuo pelko sitä kohtaan ennakkoluuloa vaan? Thyroxininhan se vaatii sitten aamuun kilpirauhasen suojaksi. Mun joka täytön ohjelmassa kolesterolitbl noiden lisäksi.

Jäi sanomatta, että sun ateriarytmissä enemmän nesteitä, munkin pitäis juoda enemmän. Tätäkin päivää jos mietin, aamulla täyskaurapuuroannos johon banaania ja nyt silppusin tummia viinirypäleitä, sitten jossain puolen päivän maissa pizzapala (toissapväinen jämä) ja joskus iltapvällä pakastimesta löysin makkarakasviskeittoa, josta puolet sulatin, puolet huomiseksi jääkaappiin sulamaan...(grillimakkara ei muuten ollut mitenkään hyvää kun se oli keitossa, pakastettu ja sualtettu)...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.07.2020 klo 10:09

Keskustelua. Mulla ei ole kaksisuuntaista vielä todettu. Mut viimeks lääkäri sano et 2 lääkettä on enää koittamatta, litium ja joku mitä hän ei anna kun olen hedelmällinen vielä.

Siihen 16 tabl:ssa on psykoosilääke, mielialalääke, lyricat, foolihappo, mahasuoja, laktaasit, kalaöljy, kalkki ja rivatrilit.

Mä oon saanu nyt juotuu aika paljon. Muutama vuosi sitten olin nestevajaudes koko ajan. Mut heti kun on tekemistä tai menemistä, jää juominen.

En mä niin kilpirauhasen kannalta pelkää, enemmänki munuaisen kannalta. Ja sitä et mulla ei ole polilla lääkäriä, joka seurais.

Mut joo, se on huomisen juttuja sit.

Äiti on viikon saikulla, sil on kantapääs joku.

Tänään on lääkärikierto isällä. Saa nähä mitä tulee. Pistääks ne sen tosiaan kotiin jo nyt. Miten isä pärjää kotona, kun kävelee va muutaman askeleen.

Pitäis nousta ja alkaa siivota.  Tiskata toi mehumaihan pannu hyvin, kun äiti ei sitä sìt tullu pesee. On siis veellä pesty. Sit sen jälkeen tarvii kattoo mitä ehtii...

Käyttäjä kirjoittanut 06.07.2020 klo 12:53

Hei, kolme ensimmäistä tuosta listaamastasi ja viimeinen  on varsinaisia mielialalääkkeitä. Muut lähinnä elimistön huolenpitoon liittyviä, ett balanssissa keho.

Lyricako se mielialalääke? ja Rivatrili ? kun listasit noin kuin teit, et maininnut mikä psykoosi- ja mikä mielialalääke, ellet tarkoittanut juuri noita? Vai onko vielä joku lääke noiden lisäksi?

Lyricalla hoidetaan näitä:  epilepsiaa, neuropaattista kipua ja yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä aikuisilla. Mikä näistä osuus sun repertuaariin?

Rivatrili on  epilepsian hoitoon.

 

 

 

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.07.2020 klo 13:13

Abilify on harhoihin ja pelkoihin, voxra masennukseen, lyrica ahdistukseen, rivatril nukahtamiseen. Reseptillä, foolihappoa, mahasuoja, kalkki. Ilman respaa kalaöljy ja laktaasi.

 

Isä pääsee huomenna ehkä kotiin. Äiti miettii vielä pari tuntia.

Olen täs yrittäny siivoilla, mut voimat loppuu alka pian.

Käyttäjä kirjoittanut 06.07.2020 klo 13:52

Mikä mahtoi olla tuo lääke jota ei anna hedelmällisyyden takia?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.07.2020 klo 16:18

keskustelua kirjoitti:
Mikä mahtoi olla tuo lääke jota ei anna hedelmällisyyden takia?

Se on joku samantapainen kun litium.

Oon ihan väsy. Saatiin kämppä jotenki siivottuu. En jaksa alkaa lattioita pesee.

Makaan sohvalla ja mietin, mitä iltapalsks.

Käyttäjä kirjoittanut 06.07.2020 klo 17:04

Ok. Kiitos.

Onko sulla ollu mitään epileptistä? kun Rivatril? - noista Abilify ja Voxra, olen hyväksi havainnu, toimivat aikansa. Niiden rinnalla meni Lito. Ja Thyroxin. Abilify on manian estoon ja Voxra aktivoimaan eli masennukseen apua. Ovat aika hienosäätölääkkeitä, moderneja.

Levottomuudella(vaikeudella nukahtaako?) lääkäri perustelee Rivatrilin?

Miten pitkään sun dosetti on ollu näin täynnä?

Ootko kyseenalaistanu koskaan että tarvitko kaikki todella? ja että voiko joskus tarkistaa koska osa väsymystä johtuu lääkityksestä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.07.2020 klo 11:30

keskustelua kirjoitti:
Ok. Kiitos.

Onko sulla ollu mitään epileptistä? kun Rivatril? - noista Abilify ja Voxra, olen hyväksi havainnu, toimivat aikansa. Niiden rinnalla meni Lito. Ja Thyroxin. Abilify on manian estoon ja Voxra aktivoimaan eli masennukseen apua. Ovat aika hienosäätölääkkeitä, moderneja.

* mulla ei ole epilepsiaa. Voxra on liian hitaasti sulavaa mulle, joten se vaihdetaan, joskus hamana tulevaisuutena.

Levottomuudella(vaikeudella nukahtaako?) lääkäri perustelee Rivatrilin?

*mulla kokeiltiin vissiin kaikkee nukahtamislääkkeitä ja mä valvosin. Sit aloin ottaa temestaa eka yhden yö, toisen yön jne. Se autto. Sit sen vaikutus hiipu ja sain rivatrilinin.

Miten pitkään sun dosetti on ollu näin täynnä?

* en tiedä..

Ootko kyseenalaistanu koskaan että tarvitko kaikki todella? ja että voiko joskus tarkistaa koska osa väsymystä johtuu lääkityksestä.

* masennuslääkettä, eli voxraa kyllä jo pari vuotta tai yli. Jos abi jää 2 pvä ottamatta tulee harhat. Jos en saa rivaa, valvon yön.

 

Nii mun lääkäri peruuntui. Uutta aikaa ei annettu. Kaikki jätetään ku hevosen perse. Varmasti hoitajakaan ei välitä vaikka kuolisin aliravitsemukseen. Ite en enää pysty aloittaa syömään. Tä on menny ihan liian pitkälle. En viikolla pitäis mua juhlii, kerranki jotain ohjelmaa, eikä yksin ryyppäystä. Taidan senki perua. Peruun kaiken ja jään sänkyyn loppu elämäks.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.07.2020 klo 21:59

Hoitaja otti ku ottikin asiallisesti ja puhuttiin siitä, syömisestä. Hän va sano et koita jotain syä vaikka kuinka olis epäterveellistä. Meille tulee kk tauko nyt. Sano et mentävä päikkyyn, jos olo huononee.

Linja-autos huomasin et aloin nuokkuu vaikka en sellai ollu väsy. Kotona tein banaati-mansikka huoman heti. Olin edelleen väsy. Sit tein sokerillista teetä. Johan pomppas ja aloin piristyy. Oli sokerit liian alhaalla vissiin.

Äskö tilasin itelleni synttärilahjan. 90 eurolla tänä vuonna selvittiin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.07.2020 klo 18:59

Ostin 2 housut ja paidan, mut äiti makso ne.

Oltiin isossa kaupassa. Mentiin ja tultiin sähköbussilla, jota kuski ei osannu ajaa tai sillä oli pirun kiire.

Ennen lähtöä pelkäsin etten jaksa reissua, mut ihan ok:sti jaksoin. Nyt pitäis iltapalaa hakea. Ennen lähtöö söin pienen banskun. Iltapalaksi on kai leivät leikkeleellä.

Tulin suoraan vähäks aikaa sänkyyn. Mut kaipa sitä tarvii mennä keittiöön.

Isä ei paljoo syö, kuulemma, ja sosekeitot menee paremmin alas.

Musta tuntuu ettei isä näe ensi talvee, jollei joku ihme tapahu. Se on nii väsyny, koko ajan tulehduksia ja muita ongelmia, ei syö kunnolla, juomisesta en tiä.

Mut nyt mä meen hakee leivät ja ehkä hedelmät.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 08.07.2020 klo 20:31

Nyt ei riitä oma kapasiteetti siihen että selaisin kaikki aiemmat viestit läpi, mut halauksen haluan lähettää kumminkin. Olet tärkeä!

Käyttäjä kirjoittanut 09.07.2020 klo 06:53

Jotenkin vaan tuli mieleen nämä sanat sanoa...

Herra siunatkoon sinua

Herra varjelkoon sinua

Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon armollinen....

Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleen ja antakoon sinulle rauhan.....

 

Omat sanat on niin kökköjä, näin meitä on neuvottu siunaamaan niitä, jotka meille on läheisiä. Koen jostain syystä yhteenkuuluvuutta, vaikkei tunnetakaan, omanlaisia vaikeuksia molemmilla ja tytär on punnerrettu tähän maailmaan. Mulla poikakin, mutta syntyi leikkauksella. Hyvää torstaita, täällä tyttären kissoinhoitajana, ovat lyhyellä reissulla naapurikaupungissa. Höh, taas kakka haisee  😬😯🤔 jo kolmaskin sai kökkönsä tehtyä.....