Paniikkikohtausten/-häiriön itsehoito

Paniikkikohtausten/-häiriön itsehoito

Käyttäjä Birdy aloittanut aikaan 20.03.2014 klo 10:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Birdy kirjoittanut 20.03.2014 klo 10:33

Hei!

Olen nuori opiskelijanainen. Olen jo pari vuotta painiskellut moninaisten, outojen oireiden kanssa. Olen epäillyt kaikenlaista ja ravannut lääkärissä niska- ja hartiaseudun kipujen takia, pääkivun takia (epäilen migreeniä) jne. Vasta viime kuukausina olen alkanut miettiä, onkohan minulla paniikkihäiriö.

Tiedän, että useat vastaavat tähän, että kannattaa käydä lääkärillä. Minulla on kuitenkin lähipiirini kautta todella, todella huonoja kokemuksia paniikkihäiriön hoidosta lääkkeillä, terapiaan tai juttelemaan he eivät koskaan päässeet.

Joka tapauksessa, oireeni esiintyvät tietyissä tilanteissa, joita tulee noin ehkä neljä kertaa kuussa. Aina kun tiedän tällaisen tilanteen tulevan eteen, ahdistun, ja yritän välttää tilannetta kaikin keinoin. Päätä ja niskoja, joskus silmiäkin särkee. Kun sitte itse tilanne tulee, pulssini on hyvin korkea, hengittäminen on vaikea (tuntuu kun en saisi ilmaa tarpeeksi ja koko ajan pitää hengittää syvään), suuta kuivaa, tärisen (välillä olen ihan jäässä, välillä taas hiestä märkänä), ja koko ajan jonkinasteinen pelko päällä.

Haluaisinkin kysellä teiltä, onko teillä keinoja paniikkikohtausten itsehoitoon? Itse olen kokenut jonkinasteiseksi avuksi erilaiset rentoutumisvideot esimerkiksi Youtubesta, mutta tuntuu, että tarvitsisin muutakin. E-epaakin ehdotettiin joskus, mutta sain siitä pahan ihottuman, joten lopetin sen käytön.

Käyttäjä kisulitassu2 kirjoittanut 21.03.2014 klo 19:41