Opiskelu tulevaisuudessa, onko edes mahdollista?

Opiskelu tulevaisuudessa, onko edes mahdollista?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 29.12.2016 klo 18:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 29.12.2016 klo 18:29

Olen vähävarainen, köyhästä perheestä. Unelmanani olisi opiskella tulevaisuudessa, jotta olisi edes mahdollisuus jonkilaiseen elämään. Mutta miten se onnistuu kun ei ole rahaa, opintotuki LASKEE taas jne. Varmaam kokonaan kohta loppuu. Lainaa ei voi ottaa kun ei ole töitä tiedossa millään alalla 😭

Tämä ahdistaa niin paljon, puristaa sydäntä. Jos opiskelisin mun pitäisi ensin käydä ammattikoulu ja sieltä amk – vaikeuksien takia. Mutta ei rahaa😭

Onko mulla mitään mahdollisuuksia tuon unelman saavuttamiseksi, tuet kun niin pieniä ja säästöjä eikä töitä ole. Ja en ole tässä tilanteessa ainoa kun näin miettii.

Itken usein kun mietin tätä, en voi ”korkea asteen ” opintojakaan käydä, koska ei varoja…😭

Neuvoja ahdistukseen ja mistä uskoa enää tulevaisuuteen ? ( jota nyt ei ole ?
😭😭

Anteeksi sekava selitys.

Jokatapauksessa Hyvää Uuttavuotta 2017 !

Käyttäjä Joie kirjoittanut 29.12.2016 klo 19:14

Mitä alaa haluaisit opiskella?

Käyttäjä Rina kirjoittanut 29.12.2016 klo 20:12

Voi Aavameri, opiskelu on kuitenkin yleensä tae paremmasta elämästä, vaikka sinua nyt huolettaakin tuo taloudellinen puoli. Ennen opiskeltiin pääsääntöisesti opintolainan turvin, vaikka korot olivat hirmuiset. Nyt sentään opintotuki on olemassa. Lisäksi voi ottaa lainaa, korotkin ovat alhaalla. Itsekin olen saanut aikanaan lainani maksettua ihan pätkätöiden turvin. Pikkuhiljaa sitä maksetaan, eikä kerralla suuria summia. Toki alalla kuin alalla (ja toisilla enemmän) on työttömyyttä, mutta myös työllistyneitä. Ilman minkäänlaista koulutusta on paljon suurempi riski jäädä työelämän ulkopuolelle. Ei siis kannata luopua opiskelu unelmistaan. Mikä sinua kiinnostaisi, kysyi edellinenkin kirjoittaja 🙂. Lisäksi löytyy aloja, joilla on paremmat työllistymisnäköalat.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 29.12.2016 klo 21:24

aavameri kirjoitti 29.12.2016 18:29

Olen vähävarainen, köyhästä perheestä. Unelmanani olisi opiskella tulevaisuudessa, jotta olisi edes mahdollisuus jonkilaiseen elämään. Mutta miten se onnistuu kun ei ole rahaa, opintotuki LASKEE taas jne.

Eikös useimpien opiskelijoiden tilanne hieman parane, kun opintotuen asumislisä poistuu ja opiskelijat pääsevät yleisen asumistuen piiriin. Sinulla on jo yksi koulutus, aavameri. Se on hyvä juttu. Ja sinulla oli se amk-opintopaikka, sekin on hyvä juttu, sillä uskon sinun uudestaankin voivan päästä ammattikorkeakouluun. En näe tilannettasi niin mustana kuin sinä.

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 29.12.2016 klo 22:43

Joie, mua kiinostaa kaikki ihmisläheiset ammatit. Päällimmäisenä ensihoito. Mutta ensin pitäis käydä lähihoitaja ( mulla oppimisvaikeuksia, niin helpompaa)

Rina ja lukossa, ehkä vaan pitäisi sit uskaltaa hakea ja ottaa lainaa jos pääsee vain 🙂. Ehkä mäkin vielä kuitenkin saan töitä. Kiitos kaikille kun vastasitte ! Tsemppiä teillekkin <3

Käyttäjä tähtivaeltaja kirjoittanut 30.12.2016 klo 05:24

Minun tietoni opiskelusta tuista on vähän vanhaa, koska olen jo vanha 😋 Eniveis, olen maksellut kahdet eri opintolainat pois kahdesta eri opiskelusta, vaikka työttömyys on ollut ihan arkipäiväistä. Opintolainaa pelätään turhaan, sen takaisin maksussa on erittäin hyvät ehdot. Maksaminen aloitetaan vasta aikojen päästä opiskelujen loputtua ja työttömälle on helpotuksia. Opiskeleminen ei saa jäädä köyhyydestä kiinni, jos on kiinnostusta opiskella.

Siitä voitais keskustella, onko minunkaan opiskeluissani ollut mitään järkeä, mutta ei mennä nyt siihen.... 😀