Onko mielensairas aina heikko?

Onko mielensairas aina heikko?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 24.02.2013 klo 14:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 24.02.2013 klo 14:48

Sellainen kuva minulle on syntynyt ettei mielensairas voisi olla samalla vahva.
Onko vääränlainen mielensairas jos aina vaan nousee ylös ja ajattelee ettei kelleen anneta enempi mitään jaksaa kantaa.

Onko vahva mielensairas tekomielensairas, jollei peräti luulohullu?

Käyttäjä kirjoittanut 11.03.2013 klo 17:31

Eikä se ole mikään totuus, että täällä halveksitaan fyysisesti sairaita. Se on vaan minun mielipiteeni ja tuntemukseni joka on syntynyt siitä, kun olen täällä puhunut fyysistä sairauksistani.

Käyttäjä purppuraenkeli kirjoittanut 14.03.2013 klo 09:15

Mieleltään sairasko heikko - ehei - ajattelisin näin että josko tässäkin kylässä kaikki heikot olisivat mieleltään sairaita niin voisin olettaa että täällä olisi kokonainen osasto vähintäänkin.
Itse ajattelisin näin että mieleltään sairas voisi olla puolustuskyvytön mutta myös ylivahva. Olen itse ollut masentunut niin etten ole siitä kertonut ja kokenut että moni ihminen on silti tullut kuormittamaan huolineen minua. Noissa tilanteissa muistan olleeni korvana mutten vaan varmaankaan voinut olla auttavana korvana.
Omakohtaisesti koin masentuneene ollessani läheisten ja ympäristön vahtimisen niinkuin mun järkeni olisi mennyt. Ymmärsin että masentuminen ei estä järjen käyttöä. - Onhan se totta että sairastuneena toimintakyky heikentyy - tarvii ja kaipaa lähelleen ihmisiä - ihmistä mutta ei se tarkoita sitä että sillä hössöttämisellä mieli parantuisi. Nyt oletan omalla kohdallani että mukana oli läheisten huonoa omaatuntoa se oli ahdistavaa. - Kun on masentunut ei kaipaa paljoakaan, en ainakaan itse. Sen että jaksoin huolehtia perustarpeistani ja että oli rauhallinen ympäristö ja koti se riitti.
Kuitenkin ollesssani masentunut sain tuntea kiusantekoa naapureitteni taholta sillä tämän ikäinen pitkään sairaslomalla oleva ja ei fyysisiä sairauksia - on oletettavaa että diagnoosi oli selvitetty kahvikuppien äärellä. _ Kiusanteko oli niin ahdistavaa etten jaksanut enää asua omassa kodissani enkä alkaa painimaan oikeudessa asioita vaan lähdin.
Kun on itse kokenut masennuksen tietää mitä se on ja kun kohtaa masentuneen voi kokea myötätuntoa ja voi ymmärtää että se ei ole heikkoutta ja että masentuneellakin ihmisellä on ajatuksia ja ihmisarvoa. - Olen kohdannut monia ihmisiä jotka sanoivat olevansa heikkoja mutta eivät he sairaita mieleltään ole. Ja entäs sitten josko ihminen uskaltaa sanoa olevansa heikko vaikkakin sairaana - mielestäni se kertoo ihmisen sisäisestä vahvuudesta olla peittelemättä omaa minuuttaan. Siis mielensairas ei ole heikko🙂👍