Onko alipainoa & paljonko minun pitäisi painaa? Helps

Onko alipainoa & paljonko minun pitäisi painaa? Helps

Käyttäjä Boodis aloittanut aikaan 03.04.2016 klo 19:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Boodis kirjoittanut 03.04.2016 klo 19:05

Olen 18v, 165,9 cm ja painan 42,5 kg.

Olen rakenteeltani hoikka ja lyhyt pituinen verrattuna muihin ikäisiini. Ja vaikka välillä söisin hampurilaisen, silti en liho niin helposti.
Olen kuitenkin pisin naisista perheessä, pidempi kuin äitini ja isosiskoni.
Minulle on sanottu, että tulisin painaa enemmän, mutta siihenhän tieto on jäänyt – paljonko? 😑❓

Vuonna 2014 minulle terveydenhoitaja sanoi, että olen alipainoinen (42 kg) ja että lähellä anoreksiaa. Painoni on vaihdellut vähän väliä. Olen painanut 17 vuotiaan iässä vähimmillään 39 kg. Jouluna (2015) söin niin paljon, että painoa tuli lisää.

Kun katson vatsaani, en kestä sitä. Haluaisin laihduttaa lisää ja lisää, saada siitä litteämpi vatsa. En kestä katsoa itseäni peilistä. Vihaan myös reisiäni, koska ne näyttävät niin isoilta kuin esim. lantioni.

Jollain lailla en haluaisi uskoa, että minulla olisi alipainoa. Haluaisin painaa mieluummin vaikka tasan 40 kg. 2014 vuonna tavoitteenani oli saada paino 35 kg, mutta oloni oli heikko jo siinä 39 kg aikana.

Myös mielialani on vaikuttanut ulkonäkööni. Minulla on ollut todella usein mieli maassa ja halunnut myös itsetuhoisuutta.

Onko minulla sairas ajatus? Paljonko minun pitäisi painaa edes tämän ikäisenä? Kukaan ei ole kertonut.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 03.04.2016 klo 22:25

Voit laskeskella painoindeksiäsi sivustolla painoindeksi.fi. Ollaksesi normaalipainoinen sinun tulisi painaa peräti 51 kg. Olet todellakin hyvin lähellä sairaalloista alipainoa (41 kg ). Joka tapauksessa olet merkittävästi alipainoinen eli terveydenhoitajan huoli on hyvinkin aiheellinen. Anoreksia on sairaus, jossa omakuva on häiriintynyt. Itsekin epäilet, että jokin ei nyt täsmää. Voisit jutella lisää asiasta täällä tukinetissä vaikkapa tukihenkilölle tai terveydenhoitajalle.

Käyttäjä Boodis kirjoittanut 05.04.2016 klo 19:42

Rina kirjoitti 3.4.2016 22:25

Voit laskeskella painoindeksiäsi sivustolla painoindeksi.fi. Ollaksesi normaalipainoinen sinun tulisi painaa peräti 51 kg. Olet todellakin hyvin lähellä sairaalloista alipainoa (41 kg ). Joka tapauksessa olet merkittävästi alipainoinen eli terveydenhoitajan huoli on hyvinkin aiheellinen. Anoreksia on sairaus, jossa omakuva on häiriintynyt. Itsekin epäilet, että jokin ei nyt täsmää. Voisit jutella lisää asiasta täällä tukinetissä vaikkapa tukihenkilölle tai terveydenhoitajalle.

Painoindeksi: 15.44 > 15 – 16,9 Merkittävä alipaino
En koe, että minulla olisi.

Okeii.. 51 kg. Enpä koskaan ole ollut niin korkealla painolla. Korkein painoni oli 45 kg 9-luokalta yläasteella.

Laitoin viestiä tukihenkilölle.

En vaan voi olla miettimättä kehoani ja niitä "läskejä". Ainiin! Unohdin kertoa myös, etten ole syönyt terveellisesti oikein. Tulisi syödä 5 isoa/6 pientä ateriaa päivässä. Syön yleensä 1-2 lämmintä ruokaa. Harvoin syön 2-3. Riippuu, olenko töissä tai jäänkö kiinni syömättömyydestä. Oksentaisin ulos, jos pystyisin. Tulee myös makeaa syötyä, mutta seuraavana päivänä on paha ja heikko olo, kun on syönyt makeaa hieman enemmän kuin oikeaa ruokaa. Tällaisella ruokavaliolla menen. Liikun kyllä pyörällä matkat tai joskus jopa kävelenkin kotiin. (5 km yhteen suuntaan). Keväällä, kun alkaa tulla lämpimämpää, alan lenkkeilemään enemmän.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 06.04.2016 klo 14:46

Hei Boodis.🙂. Jäin miettimään tuota painoasiaasi. En ole alan asiantuntija, mutta joskus on tullut luettua ja katsottua ohjelmia aiheesta. Ongelmana on tietysti itse paino, mutta myös painon alituinen tarkkailu ja syömisen kontrolli. Kyse on kaiketi hallinnan tunteesta: kun hallitsen painoni, niin hallitsen elämäni. Painon kanssa kamppailevalla ongelman juuret voivat vaikkapa suorituskeskeisyydessä ja täydellisyyden tavoitteessa. Eivätkä nuo muokatut kuvat huippumalleista tai anorektisista mainosmalleista juurikaan auta meitä itsemme hyväksymisessä. Sä olet kuitenkin ottanut ison edistysaskeleen siinä, että huomaat painotavoitteessasi olevan jotakin vialla. Kyllä se painoindeksi kannattaa ottaa ihan tosissaan, vaikka nuoret usein hoikkia ovatkin. Yksi terapiakonsti muistaakseni oli vertailu. Jos sinulla on kavereita, jotka ovat hoikkia ja mielestäsi näyttävät sopusuhtaisilta, niin kysypä heidän painoindeksiään (tai painoa ja pituutta). Saatat yllättyä. Kaverin kanssa voi ottaa myös yhteisen kokovartalokuvan, niin hahmottaa paremmin oman hoikkuutensa. Kirjoitat myös tuosta lenkkeilystä. Liikkuva ihminen tarvitsee energiaa. Tunti hölkkää vie helposti 500 ylimääräistä kaloria. Se pitäisi myös saada siitä ruoasta, ettet laihtuisi lisää. Perusaineenvaihdunta vie yksin minulla 1400 kcal (mikä kuitenkin riippuu henkilön painosta, pituudesta: on siis yksilöllistä). Kirjoitat, että syöt liian harvoin ja joskus epäterveellisesti. Sinulta en kieltäisi herkkuja, vaihtaisin vain ne terveellisempään. Välipalaksi vaikka pähkinöitä ( saat tarvitsemiasi ravintoaineita ja hyviä rasvoja). Punnitse ja Säästä kauppa (sori mainos, mulla ei ole mitään kytköksiä kyseiseen liikkeeseen😉) tarjoaa terveellisiä herkkuja kuten kuivattuja hedelmiä, erilaisia pähkinöitä ja vaikkapa tummasuklaapäällysteisiä marjoja ja pähkinöitä, joissa on myös tarvitsemaasi energiaa terveellisessä muodossa. Voisit saada mielenrauhaa siitä ajatuksesta, että tämä välipala on terveellinen sen sijaan, että ajattelisit, että taas tuli syötyä lihottavia, tyhjiä kaloreita. Vaikka mulla itselläni paino on kutakuinkin normaalin rajoissa, niin huomaan kyllä kiinnittäväni ruokaan huomiota, ja tulee mullekin morkkis tyhistä ja epäterveellisistä kaloreista. Ja ylimääräkaloreita kompensoin liikunnalla, huoh, eli vähän liian tärkeä asia näkyy olevan. Huolettomampi mieli mulle tulee, jos tiedän, että se, mitä pistän suuhuni, on edes terveellistä. Toivottavasti et pahastu neuvoistani: kuten varmaan rivienvälistä näkyy, niin en ole parasta vertaistukea sinulle, koska meillä on elämäntilanne eri. Toivottavasti tukinet ja tukihenkilö tuovat kuitenkin apua ja iloa elämääsi. Kaunista kevättä sinulle🙂🌻

Käyttäjä Ilonai kirjoittanut 07.04.2016 klo 17:25

Hei Boodis!
Olen täsmälleen saman pituinen kuin sinäkin Ja painan 57 kg. En ole siltikään lihava tai vatsakas. (pieni pömppis tietenkin on ja sitä aina koitan peitellä, vaikka aihetta ei olisikaan.) Olen vuosi sitten painanut 50 kg ja koin itseni hyvin luisevaksi. Myös läheiseni huomasivat asian ja kehottivat lihottamaan. Painoni tippui siis tuohon lukemaan 3 kk aasian reissulla, jossa olin jatkuvassa vatsataudissa...
Oma nykyinen painoindeksini on 22. Voit googlettaa painoindeksilaskurin ja katsoa omasi. Painon nostamisenkaan ei tarvitse olla äkkinäistä tai epäterveellistä. Voisit vaikka miettiä lihasvoiman kasvattamista. Siinä paino nousee ja kroppa myös kiinteytyy. Pitää vain muistaa, että lihasten kasvu tarvitsee proteiinia. Olisi hyvä keskustella ravitsemuksesta jonkun asiantuntijan kanssa esim kouluterveydenhoitaja tai koulupsykologi. (Ensimmäinen yhteydenottoni psykologille oli hyvin vaikea. Sitten tuli kuitenkin helpotus kun pääsi puhumaan jollekin. Itse en kärsi paino-ongelmista vaan menin puhumaan ahdistuksesta ja menneisyyden haamuista.)
Toivottavasti opit olemaan tyytyväinen itseesi minkä kokoisena vain. Muut ihmiset eivät katso millainen kroppa sinulla on vaan millainen persoona. Tyytyväisyys omaan kehoon kasvattaa itsevarmuutta ja se näkyy myös ulospäin. Yritä miettiä hyviä ominaisuuksiasi ja vahvista niitä.
Tsemppiä sinulle ja salli itsesi herkutella välillä! ( oma lempparini: maapähkinävoi ja banaani sekaisin ja pakkaseen-> namijäätelöä!) 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 08.04.2016 klo 07:26

Minulla oli vuosi sitten merkittävä alipaino, söin lääkärin määräyksestä laihoille tarkoitettuja lisäravintojakin, pillillä imin.. Osaksi se juttui isosta leikkauksesta mutta nykyisinkin olen vielä normaalia alhaisemmassa painossa painolaskurin mukaan. Lääkäri ei ole enää huolissaan, syön diabeetikon ruokaohjeiden mukaan, rasvaa vähän enempi ja hiilareita vähän vähempi kuitenkin, koska se sopii mulle. Liikun paljon, minulla on selkeesti näkyvillä lihaksetkin vaikka en tee mitään perinteistä kuntosaliliikuntaa. Jne.

Tarkoitukseni oli sanoa ettei pidä liikaa tuijottaa painoindeksiä vaan katsoa kokonaisuutta ja olla siinä painossa missä on hyvä olla. Sitä paitsi aloittaja on 18v ja kaikki näkemäni painoindeksitaulukot on tarkoitettu 20-60v ja muissa ikäluokissa käytetään muita laskutapoja.