Oletko kokenut psykoosin? Kerro minkälaista se on! Kiitos!

Oletko kokenut psykoosin? Kerro minkälaista se on! Kiitos!

Käyttäjä JustMe aloittanut aikaan 26.09.2008 klo 17:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä JustMe kirjoittanut 26.09.2008 klo 17:58

Olen muka kokenut psykoosin, mutta olen täysin sairaudentunnoton. Kerro siis minulle sinä, joka olet kokenut psykoosin, minkälaista se oli. Jouduin aikoinani pakkohoitoon ja minulla on konflikti mielenterveystoimiston kanssa, koska he tyrkyttävät minulle apuaan ja kuitenkaan eivät pysty mitenkään auttamaan. Se on nyt nähty kun on kulunut neljä vuotta. Ongelmani ovat taloudellinen ahdinko (työttömyys) ja fyysiset kiputilat tuki-ja liikuntaelinongelmien vuoksi, yksinäisyys, osattomuus, roolittomuus, abortti (jota kadun ja josta kärsin yhä), kuolleen lapsen synnyttäminen ja isäni itsemurha moottorisahalla, lapsettomuus ja verkoston puuttuminen. Ei ole kivaa, mutta jos en olisi reagoinut lopulta edes psykoosilla niin olisin mielestäni vielä sairaampi.

Kerro siis minulle psykoosistasi, että tietäisin minkälaista sen pitäisi olla.

Käyttäjä Pilvilinnoissa kirjoittanut 14.05.2020 klo 05:39

Neljä vuotta taistelin paholaisia vastaan jotka näky kuin tv stä ois kattonu mutta ensimäiset parivuotta ihmettelin vain kuinka ihmeessä ympärilläni olleet satuhahmot kuten vaaleanpunainen pantteri ja smurfiina sekä sadat muut hahmot pystyikään vaikuttamaan aivotoimintani kautta olon muuttumiseen ja kaikkiin tunteisiin.osittain meno oli kovinta ja siisteintä kun ne niin hienosti tanssi musiikin tahdissa ja näytti muutenkin kaikkea todella mahdotonta.päälle harhat joihin usko täysin mihin nyt en voisi uskoa koska ne oli niin päättömiä.4 vuoden aikana koin niin paljon että ei riittäisi 100 sivuakaan kun kaikki kertoisi.aivoilla pystyi myös menemään ihan vain silmät kiinni minne halus ja tunne oli täysin sama kuin olisi jossain missä ei ollut.jopa ajatukset pystyi siirtämään metrin päähän ruumiista jonka aikana tuntui että ajattelee metrin päässä.unet on kuin ihmemaa ozista.voi sanoo että sadut heräs henkiin.loppu vuodet meni maailman pelastuksessa kuolleitten kanssa.näin selkäni taakse ja luin 5 ihmiseltä ajatukset ja ihmettelin vaan kun esim kuollut isäni me yhteen kaveriin ja samoin tein hän sanoi että ..miusta tuntuu että oon siun isä hahmo ja paljon muuta hullua.siitä olis paljon kerrottavaa mutta tuossa vähä alkua semmosesta psykoosista mikä on harvinaisuus.tosin juju tehnyt sekavuudesta selvyyteen levyn jonka sanat on kuin mulle tehty ja jopa onkin.siis tälläisille ihmisille.aivot pystyy niin ihmeisiin että ei mitään järkeä.

Käyttäjä Pilvilinnoissa kirjoittanut 14.05.2020 klo 05:46

Kirjotin tuonne alas jotain mut lyhyesti voit nähdä yhtä selvästi Ns satumaisia maita kuin hd kuvalla sekä ihan mitä ikinä vaan keksii.4vuotta olin täysin toisessa maailmassa.mielikuvitus on rajaton.aivot toimii kuin niitä ohjattas napeilla ja vivuilla.täysin robotti.oli myös niitä vakioita alussa että telkkari ohjelmat ja radion juonto on vain sulle tarkotettuja.

Käyttäjä nhl kirjoittanut 25.04.2022 klo 21:24

Psykoosin kerran kokeneena  niinkuin lääkärit sen niin diaknosoivat vuosia sitten, niin sanoisin, että kyse omalla kohdalla oli samaan aikaan tapahtuvasta väsymyksestä, heikosta verensokerista, stressistä, äkillisestä henkisen kyvyn heikkenemisestä, äkillisestä kyvyttömyydestä toimia totutusti niin kuin oma mieli ohjaa, hetkellisestä kyvyttömyydestä tunnistaa oma persoonallisuus, ja vahvasta jonkin näkymättömän voiman vaikutuksesta, joka aiheuttaa ihmiselle suuren hämmennyksen, koska se ei tule mistään näkyvästä tai tunnistettavasta maailmasta, mutta on myös fyysisesti vaikuttava.

Ikäänkuin päänsisällä, joku peto hyökkää kimppuun ja ihmisen pelko lamaannuttaa mielen/fyysisen toiminnan.

Mieli ja psyyke on silloin hyvin "nurkkaanajetussa" tilassa.

Samaan aikaan myös muut ihmiset lähellä olevat todennäköisesti erittäin aggressiivisia ja vihaisia tai kovin huolestuneita. Mutta sitäkään ei silloin käsitä, mistä se johtuu tai sille ei edes ole sellaista syytä minkä tietäisi jostain johtuvan. Ne on vaan niitä henkisiä vastustajia, kuin monet muutkin pidempään tai aiemmin koetut ihmiset tod. näköisesti.

Se lisää psykoosin saaneen hädäntunnetta.

Menee ohi, kun ihminen rauhoittaa mielensä, johonkin turvaan.

Hankala kohtaus, jos sattuu kovin vaikeassa paikassa, missä ihminen ei pääse pian turvalliseen paikkaan lepäämään. 🤔

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 12 kuukautta sitten. Syy: kirj. virhe
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 12 kuukautta sitten. Syy: täydennys
Käyttäjä kirjoittanut 26.04.2022 klo 13:27

Minun käsittääkseni psykoosi on mielentila, jossa mielikuvituksella ei ole rajoja, vaan kuvittelee kaikenlaista mahdotonta tapahtuneeksi, ja uskoo siihen itse. Lääkärit ovat asiaoista usein samaa mieltä, tilanteet joissa psykoosia ilmenee ovat vain erilaisia.

Esim. Kokee jonkun kuolleen olevan elossa, tai jonkun elossa olevan kuollut.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 26.04.2022 klo 14:18

On perusteellista kokemusta psykoosista. Psykoosissa mm. kuvittelin, että eräs tunnettu poliitikko on minuun rakastunut ja olemme menossa naimisiin. TV-uutisissa, netissä ja kaikkialla muka puhuttiin minusta ja vihjailtiin tulevaisuudestani. Lopulta aloin kuulla mm. lääkärin ja papin äänen pääni sisällä. Kognitiiviset kykyni olivat psykoosista huolimatta kohtalaisella tasolla, pystyin tekemään työtäni ja mm. keskittymään kaunokirjallisuuteen (syvässä psykoosissa luin mm. Vasili Grossmanin tiiliskiviromaanin Elämä ja kohtalo).

Sairaudentunto tuli vasta sairaalassa saatuani lääkityksen, unirytmin ja muut peruspalikat kuntoon. Nykyään olen erittäin tarkka psykoosioireiden suhteen ja elän mahdollisimman säännöllistä elämää. Olen edelleen työelämässä, hoidan raha-asiani moitteetta, matkustelen itseksenikin ulkomailla ja huolehdin iäkkäästä äidistäni. Olen elämänlaatuuni melko tyytyväinen.