Mulla on epävakaa p.h. Kohtalotovereita kaipaisin kipeästi!

Mulla on epävakaa p.h. Kohtalotovereita kaipaisin kipeästi!

Käyttäjä Yöperhonen2 aloittanut aikaan 30.01.2016 klo 16:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Yöperhonen2 kirjoittanut 30.01.2016 klo 16:07

Tunteiden säätely vaikeeta. Alivirityn tai ylivirityn helposti. Tunteiden hyväksyminen on vaikea asia minulle. Patoan tunteitani sisälle, koska pelkään tunteitani ja epäilen onko minulla oikeutta tuntea niin kuin milloinkin tunnen. Patoan suutumusta ja vihaani sisälleni niin kauan kunnes räjähdän. Joko satutan itseäni tai miestäni (henkisesti tai fyysisesti) siis silloin kun minulla sellainen vielä oli. (Olen itsekin kärsinyt minuun kohdistuvasta väkivallasta läpi elämäni ja pahimmillaan se on ollut äärimmäisen raakaa ja pelottavaa) Olen tietenkin jo karkottanut exäni elämästäni vaikean luonteeni vuoksi. Olen myös impulsiivisuuteni vuoksi tehnyt hyvin typeriä tekoja. Läheisiä ihmissuhteita minulla ei koskaan ole ollut, pelkään kai vähän ihmisiä, enkä voi luottaa, että esim. kaveruussuhteissa pysyn aika etäisenä. Vanhempani eivät olleet emotionaalisesti läsnä ja olen muutenkin erityisherkkä, siitä on arveltu minun persoonallisuushäiriön saaneen alkunsa. Tässä nyt lyhyehkösti, en halunnut rasittaa turhan pitkällä viestillä!
Nyt kaipaisin muiden epävakaiden kertomuksia vaikeuksistaan ja mitä hoitoa/apua olette ongelmiinne saaneet ja miten ovat auttaneet!

Käyttäjä topcat kirjoittanut 28.10.2016 klo 16:09

Pompula kirjoitti 27.10.2016 14:20

Mitä topcat ovat nuo mainitsemasi 6x ketamiinihoidot?

Hei Pompula!

Ketamiinihoito on vielä melko kokeellinen hoitomuoto vakavaan lääkeresistenttiin masennukseen, etenkin jos siihen liittyy vakava ja välitön itsemurhariski. Sen tehoista ei ole paljoa näyttöä, mutta omalla kohdallani vaikutus oli nopea, valtava ja on kestänyt pitkään. Näistä hoidoista alkoi oma toipumiseni ja olen nyt ensimmäistä kertaa sitten 2010 ilman psykiatrista hoitoa, lähes kaikki lääkkeenikin olen saanut lopetettua.

Hoidossa annetaan 45 min IV-ketamiinia noin kerran viikossa. Ketamiini on nukutusaineeksi kehitetty mutta huumeenakin käytetty. Sillä on vahva dissoatiivinen vaikutus ja hoidon aikana on normaalia "hallusinoida" ja olo on muutenkin todella outo. Itse en pystynyt infuusion aikana puhumaan enkä juuri liikkumaan ja ahdistustakin esiintyi jonkin verran (tähän annetaan tarvittaessa suonensisäisesti lääkettä hoidon aikana). Vieressä istuu koko ajan psykiatrinen hoitaja, joka tarkkailee kasvon ilmeitä, hengitystä, yms.

Kuulostaa pelottavalta ja hoito onkin aluksi todella oudon tuntuista, mutta vaikutus väistyy viimeistään tunnin IV:n lopetuksen jälkeen. Mitään sivuvaikutuksia siitä ei tullut eikä se vaikuttanut muistiin, kuten esim. ECT saattaa.

Alla vielä Duodecimin lyhyt maininta:

"Ketamiini

Ketamiini on vuonna 1962 nukutusaineeksi kehitetty ei-kilpaileva NMDA-reseptorin antagonisti, jota on 13 vuoden ajan käytetty kokeellisena lääkkeenä hoitoresistentin masennuksen hoidossa (Mathew ym. 2012). Masennuksen hoitotutkimuksissa on lähes aina käytetty raseemista ketamiinia, ei anestesiakäytössä nykyisin tavallisempaa S-ketamiinia. Masennusta hoidettaessa raseemista ketamiinia annetaan tavallisesti kerran viikossa suonensisäisenä 45 minuutin infuusiona 0,5 mg/kg. Ketamiini kohentaa mielialaa useimmiten jo infuusiopäivänä, vaikutus on voimakkaimmillaan 1-3 päivää infuusion jälkeen ja katoaa vähitellen 5-7 päivän kuluttua hoidosta. Ketamiini on tehokas masennuksen hoitomuoto, ja eri tutkimuksissa sen vaikutuksen d-luvut ovat vaihdelleet infuusion jälkeisellä viikolla välillä 0,6-1,5 (aan het Rot ym. 2012). Ketamiini lievittää masennuksen ohella tehokkaasti myös kroonista kipua.

Ketamiini on vielä kokeellinen lääkeresistentin masennuksen hoitomuoto, koska tieto sen pitkäaikaisesta turvallisuudesta on puutteellista. Suurina annoksina ketamiini on aiheuttanut koe-eläimille aivojen vaurioitumista, ja ketamiinia tiheästi huumeena käyttävillä ihmisillä on todettu kognitiivisten toimintojen heikentymistä ja magneettikuvissa aivojen harmaan aineen katoa (Liao ym. 2011). Kirjoittajan tiedossa ei kuitenkaan ole, että ketamiini olisi koskaan nukutuksessa tai kivun- ja masennuksen hoidossa aiheuttanut ihmisellä aivojen vaurioitumista. TYKS:n aikuispsykiatrian erityispalveluyksikkö aloitti ensimmäisenä Suomessa masennuksen ketamiinihoidot vuonna 2010. Hoito edellyttää potilaan tietoista suostumusta, ja turvallisuuden takia hoitojen pituus on pääsääntöisesti rajattu kolmeen kuukauteen. Pisin TYKS:ssa toteutettu ketamiinihoito kesti komplikaatioitta yhdeksän kuukautta. Ketamiinihoidon suurin pulma on riittämätön tieto pitkäkestoisen ylläpitohoidon turvallisuudesta."

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 28.10.2016 klo 21:00

Mulla ollu epävakaa persoonallisuushäiriö jo pari kymppisestä ja mitään hoitoa siihen ei ole. Jos ei lasketa tota perus psykoterapiaa.
Hmm...pitääkin kysellä tosta DTK jutusta. En oo koskaan kuullukaan ja yleensä tiedän kaiken näistä asioista😉.

Tosin en tiedä auttaako se enää kun tähän on juurtunu🙂.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 12.11.2016 klo 19:37

Mielenkiintonen toi juttu ketamiinista. Oon luullut että sitä käytetään vain erittäin vakaviin onnettomuusvammoihin, kun morfiini ei auta.
Lääkeresistenssi tuntuu tutulta.

Oon viime aikkoina miettinyt sitä paljon. Varsinkin kun uudessa lausunnossa lukee että jostain syystä lääkehoito ei tehoa mulla. Päälle lykätty taas yks uus lääke. Voxra...taisi olla. Ensimmäinen viikko oli helvettiä, nyt tasottunu tilanne mutta en koe muuten mitään muutosta vointiini.

Tänään tajusin että seison keskellä huonetta ja huudan: Mä en jaksa enää! Mä en jaksa...

Ei kyllä tuosta lääkkeestä johdu, mutta sitä vaan kaipaa jotain normaalia kun tätä samaa paskaa.

Käyttäjä topcat kirjoittanut 21.11.2016 klo 21:24

Kokeilin itse myös Voxraa ja se ei todellakaan toiminut. Olen käynyt läpi yli kymmenen masennuslääkettä ja niiden koktaileja. Venlafaxin on ainoa lääke, joka toimii minulle.

Luulisin, että ketamiinihoidon saaminen on melko vaikeaa psykkan polilla. Olin itse Jorvissa osastolla, kun hoito hyväksyttiin (ketamiinihoitoa annetaan ainakin Jorvissa ja Turussa). Jos yrität saada lähetettä hoitoon, suosittelen, että tunnet kaikki tutkimustulokset ja syyt hoidon toteuttamiselle. Voin auttaa tässä.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 22.11.2016 klo 20:24

Lopetin Voxran syömisen itse. Kaikki mun vaikeudet liittyi siihen. Aivan järkyttävä kokemus. Kunnon helvetti päällä oli 4 viikkoa, ellei ylikin. Kun jätin pois lääkkeen jo 2 päivässä tuntui olo melkoisen erilaiselta. Eli "normaalilta". Ikinä en tohon paskaan enää koske!

Mulla on kokeiltu kans monia. Mulla menee Efexor, joka siis juurikin vaihdetaan aina apteekissa Venlafaksiiniin. Toimiva. Ollut toimiva jo 5 vuotta. Mikä on ollut positiivinen yllätys kun 2 aiempaa jotka mulla oli niin vuodessa lakkaasivat toimimasta. Ei hän tämäkään nyt "toimi" sillä tavalla että parantais mun oloa enää, mutta pitää sen tässä ok. kunnossa. ilman tota olisin ihan romuna...ja ehkä kuollutkin.

Mulla menee 300 mg. Annos noussu vuosien varrella pariin otteeseen. Tiedän että voi nostaa jopa tuonne 375 mg, mutta se on ehdoton maksimi. Ihmettelenki että psykiatri lähteny muita lääkkeitä kokeilemaan kun nykyistä voitais vielä hiljalleen nostaa tarpeen mukaan.

Huomenna soittoaika psykiatrille. Haluaa kysellä miten uuden lääkkeen kanssa on menny. Kerron sen oikein mielelläni;D.

Voimia kaikille🙂🌻