Miten vietät pääsiäistä?

Miten vietät pääsiäistä?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 06.04.2011 klo 18:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 06.04.2011 klo 18:17

Minä tässä mietin, että lähtisinkö kotiini vanhempieni luokse viettämään pääsiäistä vai olisinko täällä mökilläni yksin koirien ja kissojen kanssa.
Yleensä vietän normaali ortodoksisen pääsiäisen.
Sen voisin kyllä itseksenikin viettää, paitsi ettei ole ort.kirkkoa lähellä. Ja ainakin mun pääsiäisen viettoon on aina kuululunut lukuisat kirkkokäynnit.

Pääsiäisruokakin on hyvää mutta en kyllä niitä viitsi itselleni vaan tehdä.
Jotenkin yksinäinen joulu tuntuisi hienolta viettää mutta pääsiäinen ei niinkään.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 07.04.2011 klo 15:06

Sattuneesta syystä työ usein päättää miten vietän pääsiäisen. Mutta aina siihen joku vapaa sopii. Kyllä minä kerran pyrin kirkossa käymään. Voisi melkein sanoa että riippuen siitä minkä päivän kirkkoon kerkeää, että minkäteemainen pääsiäinen tulee. Onhan se fiilis aina erilainen meneekö kiirastorstaina vai pääsiäispäivänä. Pääsiäinen on kyllä minulle tärkeä ajanjakso siksi että niinä 4-5 päivänä käydään läpi koko itsen pahuus ja hyvyys ... ja heikkous.

Kyllä minä usein olen miettinyt että pääsiäinen on ihmisen syväluotaus. Ryhmänä saatamme tuomita yksilön hänen erikoisuutensa takia (tätähän on tutkittu että koetilanteessa auktoriteetin vaikutuspiirissä yli80% ihmisistä antaa kuollettavan sähköiskun kun häneltä sitä vaaditaan) minusta sitä pitää miettiä omalla kohdalla, että nouseeko vääryyttä vastaan. Kuinka helposti myymme arvot rahasta (Juudas) , epäilemme kuin Tuomas ja kiellämme turvallisuuden tai epävarmuuden vuoksi periaatteemme. Mutta toisaalta osaamme surra "puhtaasti" ja katua, ja vaikka olisimme tehneet väärin voimme jatkaa elämää ja anteeksiantoa on. ...

No ihan vähäpätöinen ei tietysti ole lasten pääsiäinen kun yleensä pääsiäispupu on käynyt piilottamassa munia ja aina silloin jättänyt jotain jälkiä - vaikka pientä sotkua - jälkeensä. Riemunkiljahduksia tulee kun suklaamuna on tupsahtanut kaktuksenjuurelle tai lelulaatikko on levitetty kaikki lattialle ja pohjalla on vain pääsiäismuna.

Käyttäjä kirjoittanut 07.04.2011 klo 22:19

Pääsiäinen on yksi vuoden juhlapäivistä jolloin juhlitaan.... valitettavasti näyttää siltä että lapset nauttivat pääsiäisestä siksi että voivat trullittaa ja saada namuja (vrt. Halloween Amerikassa!)

itse mielessäni hiljennyn ristin juureen

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 11.04.2011 klo 10:59

brs kirjoitti 7.4.2011 22:19

Pääsiäinen on yksi vuoden juhlapäivistä jolloin juhlitaan.... valitettavasti näyttää siltä että lapset nauttivat pääsiäisestä siksi että voivat trullittaa ja saada namuja (vrt. Halloween Amerikassa!)

itse mielessäni hiljennyn ristin juureen

Lapset on lapsia! Pääsiäisen sanoma on lapsille ihan liian raskas ja jopa mahdoton ymmärtää. Pahuus synti , kuolema, kiduttaminen....Kyllä sen ehtii.
Sitäpaitsi noidat ja hyväntoivotukset ja virpominen ovat kyllä venäjän suunnasta tulleita ja osittain kotimaista perää, pääsiäisenä on "turvaton" aika jolloin on loitsittu pahoja pois. "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuuveks..." ja vitsat on kuulemani mukaan kotoinen muunnos palmunlehvistä joita Jeesuksen tullessa heiluteltiin ja tielle laskettiin....

Käyttäjä Desper kirjoittanut 22.04.2011 klo 18:07

Tietenkin yksin ja itkien. Ostin myös pari viinipulloa.

Käyttäjä repukka kirjoittanut 23.04.2011 klo 13:14

Pitäiskö jaksaa tehdä edes jälkiruoka pääsiäisaterialle, jonka mies lupasi valmistaa? Tuntuu taas, että vetää kivirekeä perässään, eikä millään ole mitään väliä. Ostin sentään lapsille pääsiäiskukon muniin jotain herkkuja. Luulen, että siinä mun tämän pääsiäisen valmistelut. Tekis kyllä mieli vain vetäytyä yksinäisyyteen ja peiton alle ja korkeintaan vain lukea, jos jaksaa. ☹️

Käyttäjä Myrna kirjoittanut 23.04.2011 klo 17:11

Agnostikkona/pakanana en niinkään vietä pääsiäistä muuten, mutta kun on näitä pyhiä ja ihmisillä pitkät vapaat niin meillä kokoontuu koko perhe sunnuntaina mun vanhempien luokse. Minä kun olen sairaslomalla niin tulin tänne jo aikaisemmin, täällä on seuraa ja vähän erilaista kuin kotona. Että jos sitä vaikka jotenkin aktivoituisi. Ja kyllä sitä voi suklaamunan syödä vaikka ei kristillistä sanomaa ajattelisikaan. 😋

Käyttäjä kirjoittanut 23.04.2011 klo 19:50

Voi olen pahoillani desper, onneksi sinulla ainakin on viinipullo seurana. Viini on mitä mainioin pääsiäisjuoma, yksin tai seurassa.

Minä kuitenkin sitten lähin kotiini perheeni luo viettämään pääsiäistä ja se oli hyvä päätös.
Olen käynyt kirkossa, pilkkinyt ja vaan ollut ja odotan pääsiäisilon tuloa. Siis sitä kirkollista iloa.