Miten musta tuli tämmöinen

Miten musta tuli tämmöinen

Käyttäjä depressio-peikko aloittanut aikaan 27.08.2016 klo 08:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä depressio-peikko kirjoittanut 27.08.2016 klo 08:30

Hmm… Mistähän aloittaisin… Siitä kaiketi, että kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Ehkä vertaistuki helpottaisi tätä mustaa mieltä.
Sairastan masennusta, jota on vaikea myöntää itselle.

Olen käynyt juttelemassa lääkärille ja psyk.hoitajalle. Tämä lääkäri on aika pelottava ja voimakastahtoinen. Hänestä lääkkeet ovat ehdottomia.
Itse en haluaisi niitä ottaa. Koen lääkkeen väsyttävän koko päivän ja ahmin kaikkea kun syön sitä😮
Kuinka te muut olette lääkityksen kokeneet?

Olisin halunnut lähetteen nettiterapiaan mutta en saanut sitä. Suurin ongelma minulla on pakko-ajatukset. Kohdistan ne mieheeni ja hänen terveyteensä.

Välillä mietin, että ero toisi helpotusta miehelle ettei hänen tarvitse katsoa minun synkkyyttä ja sitä kun hitaasti näivetyn sisältä. Tosin ei mies tästä olostakaan mitään tajua. Käskee ajatella positiivisesti…
🙄

Käyttäjä Alarmbelle kirjoittanut 27.08.2016 klo 15:02

Mietin samaa itsekin silloin tällöin, ja tälläkin hetkellä.
Että miksei vaan olisi jotain vipua josta vääntää, että kaikki palaisi taas normaaliksi.

Oman jaksamisen kanssa on vaikeaa, ja siinä samalla sitä murehtii että miten ne kaikkein tärkeimmät ihmiset ympärillä jaksaa minua. Etenkin kun se on niin vaikea joillekin ymmärtää ettei masentunut pysty yhtäkkiä pysäyttämään sitä olotilaa, vaikka kuinka haluaisi. Se vaan pitää käydä läpi, kestää se sitten miten pitkään tahansa.

Itselläni on masennus senverran huonossa paikassa, että olen uudessa suhteessa, ja kumppani ei ole ollut niin läsnä kuin olisin häntä tarvinnut. Ja nyt sitten samaan aikaan oma mieli alkaa maalailemaan piruja seinille, ja olettamaan ties mitä. Että onkohan minun tämänhetkinen käyttäytymiseni jotenkin epäterveellistä häntä kohtaan, ja onnistunkohan minä ajamaan sen ihmisen pois kun hötkyilen ihan turhista asioista. Kovasti hän sanoo että ei saa jäädä yksin miettimään asioita, vaan pitää kysyä heti jos jokin askarruttaa mieltäni. ...ja samalla sitä kuitenkin lukee rivien välistä että häntä alkaa jo kyllästyttämään aina kun otan jonkin mieltä painavan asian puheeksi. Ja sitten sitä tekee mieli olla vaan hiljaa, ettei menisi pilaamaan tätä suhdetta, ja tuntuu kahta kauheammalta.

Lääkkeistä senverran, että omalle kohdalleni ne ei toiminut, mutta joillekin toimii. Se on niin yksilökohtaista, ettei sitä tiedä ellei testaa. Itse kokeilin ties mitä SSRI masennuslääkkeitä, ja lopulta niillä sai tehtyä itsestään täysin tunnottoman. Mutta se, että mikään ei enää tuntunut miltään, ei todellakaan ollut mun juttu. Vieroitusoireet oli myös aivan järkyttävät, vaikka niistä lääkärin ohjeiden mukaan hiljaa laskeuduttiin alas. Vielä 6kk lopettamisen jälkeen tuntui mm. huimausta ja "sähköshokkeja", vaikka lääkeselosteessa puhuttiin vain parista viikosta korkeintaan. Nyt vuosien jälkeen löysin yhden lääkevalmisteen joka on piristänyt hieman, vaikkei siitäkään hirveästi apua ole ollut.

Lääkkeisiin liittyen on yksi asia josta ei hirveästi lääkärit puhu. Tunnen useita ihmisiä jotka ovat vuosien varrella jossain vaiheessa käyttäneet SSRI masennuslääkkeitä, ja aivan joka ikisellä heistä on ilmennyt sama ongelma. Seksuaalinen kykenemättömyys.
Tämä oli myös itselläni todella, todella iso ongelma. Laukeaminen ei onnistunut kokonaiseen vuoteen, ei vaikka olisi katuporalla jyrskyttänyt...
Joillekin masentuneille ihmisille seksi soolona tai toisen ihmisen kanssa on se viimeinen ilo elämässä, ja siinävaiheessa kun masennusta lähdetään tukahduttamaann lääkkeillä jotka vie sen viimeisenkin ilon mennessään, niin ollaan isojen kysymysten äärellä. Että onko siinä loppujenlopuksi mitään järkeä?
Onneksi on kuitenkin olemassa lääkkeitä jotka eivät vaikuta libidoon, ja suosittelen kysymään lääkäriltä josko hän pystyisi kirjoittamaan masennuslääkettä joka ei ole SSRI lääke, jos siis seksi on omalla kohdallasi tärkeä asia elämässä ja parisuhteessa. Esimerkiksi Voxra, jota itse käytän tällähetkellä, on yksi masennuslääke joka ei aiheuta kyvyttömyyttä, eikä myöskään painon nousua joka on toinen yleinsen sivuoire masennuslääkkeissä. Tuoteselosteessa lukee, että ko. lääke saattaa jopa parantaa seksuaalista halukkuutta/kykyä.

Käyttäjä depressio-peikko kirjoittanut 28.08.2016 klo 08:04

Hei Alarmbelle, kiitos kun vastasit🙂

Ymmärrän hyvin sinun mietteesi parisuhteesta. Varsinkin jos toinen tuntuu olevan jotenkin etäinen eikä niin hellä kuin haluaisit. Tosin tunnistan siinä kyllä itseäni, meillä mies on se, joka halaa ja silittää. Itse koen sen vaikeaksi, mitä jos toinen torjuu, työntää pois. Pidän kuitenkin siitä, että mies halaa joten luultavasti sinunkin miehesi nauttii halauksistasi. Älä vain muuta tapaasi osoittaa hellyyttä. Koen itse mitättömyyttä etten osaa spontaanisti mennä hellimään toista. Tai osoittaa tukea haluamallani tavalla.

Päätin myös vaatia jotain muuta lääkettä, kuten voxra, josta mainitsit. Tätä nykyistä lääkitystä ei tule syötyä. Pelkään niin paljon sen haittoja eli lihomista. Kummallista kuinka joku pieni juttu voi kadottaa hoitomotivaation nolliin. Viime lääkärikäynnin jälkeen olo on jopa pikkuisen ärtynyt. En tunne tulleeni kuulluksi.

Tsemppiä sinulle🙂🌻

Käyttäjä Alarmbelle kirjoittanut 28.08.2016 klo 14:36

On nuo lääkkeet kyllä vähän niin ja näin, kun lähes kaikissa on mahdollisia sivuoireita jotka saattaa entuudestaan huonontaa elämänlaatua. Ja se, että ne ei koskaan tehoa heti, vaan siinä kestää aina muutama viikko... ja monesti käy niin että siinä muutaman viikon aikana masennus saattaa laantua jo itsestäänkin ☹️