Miten auttaa ystävää joka on masentunut ja haluaa kuolla?

Miten auttaa ystävää joka on masentunut ja haluaa kuolla?

Käyttäjä Neuvoton(M) aloittanut aikaan 12.10.2010 klo 21:10 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Neuvoton(M) kirjoittanut 12.10.2010 klo 21:10

Miten voin auttaa ystävääni joka on jo reilut pari vuotta ollut masentunut. Aina välillä tulee semmoisia aikoja milloin kaikki on hyvin ja on rento kaveri. Mut enimmäkseen on masentunut ja sulkeutunut omaan asuntoonsa pimeään. Kaikki johtuu siitä kun se ei oo saanut naista. Eikä ole koskaan seurustellut. Treffeillä on käynyt mut ei sen vakavampaa. ☹️ Nyt hyvä ystäväni on alkanut puhumaan että kuin saisi aseen,et voisi tappaa itsensä tai saisko apteekista unilääkkeitä reseptittä,et voisi vaan nukkua pois. ☹️ Olen neuvoton miten osaisin auttaa. Kysyin että onko se miettinyt et kävisi juttelee asiasta jollekki niin sanoi vaan ettei se saa häntä yhtään paremman näköseksi naisten silmissä.
😑❓ Osaisiko joku neuvoa miten auttaa?.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 13.10.2010 klo 11:06

Luuleeko kaverisi, että naiset tulee sinne kämpille tarjoamaan?
Hänet olisi saatava ihmisten ilmoille, en usko että niin pahan näköstä miestä on edes syntynytkään, jota naiset kirkuen pakoon juoksee!
Tässä ei ole pelkästään naisen puute takana, vaan elämän puute, jos nykynen elämä on sitä, että asunnossa pimessä mööröttää, niin alkaa siinä jo päässä kulkiea ajatukset kehää ja poksahtavat sitten miten sattuu.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 13.10.2010 klo 11:30

Heippa
Niin kannattaa ottaa todesta kun uhkaa itseään ja tietyt merkit on eli
itsetuhoisuus, masentuneisuus, eristäytyy muista ihmisistä jne.
Kannattas kyllä ehdottomasti käydä lääkärissä niin saisi avun.
sano että laittaa nettiin tai lehteen ilmoituksen kyllä täällä suomessa on meille
miehille kuin naisille satoja sopivia seurustelukumppania ei kannata luovuttaa.
Kannattas liikkua kaikissa tapahtumissa missä on ihmisiä aina jää jotain uutta ja
virkistää mieltä.
Pahin virhe on että jää yksin neljän seinän sisälle kotia ja eristäytyy muista
Kaunista syksyä sinulle

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 13.10.2010 klo 15:05

Edellä olijat ovat tietenkin oikeassa siinä ettei kukaan tule masentunutta kotoa hakemaan. Itse vain masennuksen sairastaneena naisena tiedän, että jos jo on joutunut sellaiseen kurjaan ja apaattiseen tilaan, ei siitä ole helppo nousta ja lähteä esim. tanssimaan, ja nettiinkään kaikki eivät halua esim. omaa kuvaansa laittaa.

Ei hyväkään parisuhde toisaalta aina estä sairastumasta kuten tälläkin palstalla olleista kirjoituksista voidaan päätellä, mutta totta kai se auttaa. Ei ole hyvä olla yksin, ei miehen eikä naisenkaan, ja seksin puute vaivaa taatusti molempia, vaikka miesten on ehkä helpompi se kulttuurisyistä myöntää.

Sinä voit kuitenkin ystävänä tehdä paljonkin. Voit auttaa kaveriasi hakemaan ongelmiinsa hoitoa ja terapiaa, esim. lääkitystä. Vähän pirteämmän oloinen kaveri kiinnostaa takuulla naisiakin enemmän kuin nuutunut ja itsemurhaa pohtiva. Jotkut naiset saattavat myös hieman vierastaa itsetuhoista miestä, joten ihan ensimmäiseksi ei uudelle naistuttavalle kannata näistä ajatuksista kertoa. Itse olen saanut todella paljon apua uusista lääkkeistä, esim. Cipramil. Niistä päättää kuitenkin lääkäri.

Sinä voit paitsi olla kaverisi tukena myös lähteä hänen kanssaan jonnekin tai vaikkapa auttaa häntä nettiprofiilin laatimisessa. Naiset harrastavat yleensä myös paljon kulttuuria, ja erilaisista kulttuuritapahtumista voi hyvin löytää mieleisensä. Masentuneen voi olla helpompi lähteä kaverin kanssa kuin yksin.

Ennen kaikkea voit yrittää keskustella kaverisi kanssa ja yrittää saada häntä luopumaan itsetuhoisista ajatuksista. Usko pois, minulla on tästä tilanteesta omakohtaista kokemusta, koska minullakin on ollut samanlaisia tuhoavia ajatuksia ja aikeita. Ystävät ovat auttaneet tosi paljon kuuntelemalla ja osallistumalla ja usein tämä apu on ollut ihan ratkaisevan tärkeä.

Tsemppiä ja jaksamista teille molemmille, ei ole helppoa olla masentuneen kaveri, mutta onneksi hänellä on sinut! 🙂🌻

Käyttäjä Neuvoton(M) kirjoittanut 13.10.2010 klo 15:26

helemi kirjoitti 13.10.2010 11:6

Luuleeko kaverisi, että naiset tulee sinne kämpille tarjoamaan?
Hänet olisi saatava ihmisten ilmoille, en usko että niin pahan näköstä miestä on edes syntynytkään, jota naiset kirkuen pakoon juoksee!
Tässä ei ole pelkästään naisen puute takana, vaan elämän puute, jos nykynen elämä on sitä, että asunnossa pimessä mööröttää, niin alkaa siinä jo päässä kulkiea ajatukset kehää ja poksahtavat sitten miten sattuu.

Näin se taitaa luulla. Ja kun asiasta sanoo niin suuttuu. Olen yrittäny monta kymmentä kertaa saada kaveriani lähtemään jonnekki tai tulemaan edes minun luo,mut ei halua lähteä. Eikä päästä omaan asuntoonsakaan. Syy on ettei ole siivonnut. Aina hän sanoo et haluaa synkistellä yksin ja masentaa. Eikä siitä syystä lähde mihinkää. Nyt sit on tullu lisä syyksi ettei haluu lähtee katsomaan esim. baariin ku toiset miehet saa "iskettyä" naisia ja hän ei. Ja ettei lähde juomaan ylihinnoiteltua viinaa, et säästää neki rahat maksullisiin naisiin! En usko et on kuitenkaan käyny ikinä semmoisissa. ☹️

Käyttäjä Venustrap kirjoittanut 13.10.2010 klo 15:27

Ystäväsi on onnekas, kun hänellä on sinut. Kaikilla ei ole ihmistä lähellä, joka olisi aidosti kiinnostunut ystävästään ja tämän hyvinvoinnista.

Oma mielipiteeni, että kaikki ei tosiaankaan pyöri seksin ympärillä. Trendi on, että kaikkien pitää saada/antaa, laadusta piittaamatta. Seksi on nykyään joku must juttu mikä luo turhia paineita ja ennakko-odotuksia. Saamisen tai saamattomuuden takia nyt on ihan vihon viimeistä vaipua murheensuohon.

Ystävääsi voit yrittää auttaa luomalla hänelle edes jonkinlaisen päivä/viikkorytmin. Ei kaveria tarvi perässä hilata, mutta kevyesti potkaista liikkeelle.

vinkki: monet naiset pitävät tosiaan kulttuuririennoista, heitä löytyy myös jääkiekkoa seuraamasta. Onhan lätkäkin kulttuuria 😉

Käyttäjä Neuvoton(M) kirjoittanut 13.10.2010 klo 15:39

volvomies kirjoitti 13.10.2010 11:30

Heippa
Niin kannattaa ottaa todesta kun uhkaa itseään ja tietyt merkit on eli
itsetuhoisuus, masentuneisuus, eristäytyy muista ihmisistä jne.
Kannattas kyllä ehdottomasti käydä lääkärissä niin saisi avun.
sano että laittaa nettiin tai lehteen ilmoituksen kyllä täällä suomessa on meille
miehille kuin naisille satoja sopivia seurustelukumppania ei kannata luovuttaa.
Kannattas liikkua kaikissa tapahtumissa missä on ihmisiä aina jää jotain uutta ja
virkistää mieltä.
Pahin virhe on että jää yksin neljän seinän sisälle kotia ja eristäytyy muista
Kaunista syksyä sinulle

Kiitos vastauksesta! Kyllä otan todesta uhkauksen,mut en tiedä auttaisin. Kun ihmistä joka ei halua apua on todella vaikea auttaa. Ja kaverilla on ollut netissä deitti ilmoituksia vuosi pari sitten mutta ei tärpännyt niin otti ilmoituksensa pois. Kävi se paria naista tapaamassa,mut se taisi pahentaa vain tilannetta ☹️ Ja tosiaan olen yrittänyt saada kaveriani lähtemään monta kertaa ulos, todella huonolla menestyksellä ☹️
Oisko vuosi sitten hän lopetti niin sanotusti liikunnankin. Kävi paljon kuntosalilla ja luistelemassa,mut ei enää. Ja nyt sit paino päässyt nousemaan. Valittaa sit ettei ole vaatteita et voisi lähteä ulos ja että on niin lihava ja ruma. Vaikkei hän ole edes mikään lihava eikä ruma. Ja olen yrittänyt et aloitettas yhdessä kuntosalilla käynti,mut ei kuulemma enää auta.. ☹️ Ja olen ehdottanu et lähdettäs ostaa sille uusia vaatteita,mut ei oli siihenkin vastaus. Olen tosiaan neuvoton 😑❓
Samoin sinulle hyvää syksyä!

Käyttäjä piipa3 kirjoittanut 13.10.2010 klo 15:47

hei samaa olen minäkin miettinyt jo jonkin aikaa...ystävä vain sisällä ei kiinnosta mikää muu kuin vain oleminen....ei syö,ei nuku..ei näe valoa elämässä...hiljaa alkaa omat voimvarat loppua...mitä teen ?neuvokaa minua

Käyttäjä Luuska kirjoittanut 13.10.2010 klo 16:03

No voi pyhä Jumala!! Öööö tässä taitaa olla joku muuki ongelma ku se et ei saa naista. Voin sanoo että ei se muija sen ongelmia ratkaise vaan sen on tehtävä se ihan itse ja hommattava apua. Ei koko elämää voi rakentaa sen varaan että sit ku on se muija niin kaikki on hyvin. Ensin pitää arvostaa itteensä ja saada oma elämä kuntoon ennen ku pystyy ees mihinkään tasapainoseen suhteeseen yms.

Käyttäjä Neuvoton(M) kirjoittanut 13.10.2010 klo 16:05

Etsijä kirjoitti 13.10.2010 15:5

Edellä olijat ovat tietenkin oikeassa siinä ettei kukaan tule masentunutta kotoa hakemaan. Itse vain masennuksen sairastaneena naisena tiedän, että jos jo on joutunut sellaiseen kurjaan ja apaattiseen tilaan, ei siitä ole helppo nousta ja lähteä esim. tanssimaan, ja nettiinkään kaikki eivät halua esim. omaa kuvaansa laittaa.

Ei hyväkään parisuhde toisaalta aina estä sairastumasta kuten tälläkin palstalla olleista kirjoituksista voidaan päätellä, mutta totta kai se auttaa. Ei ole hyvä olla yksin, ei miehen eikä naisenkaan, ja seksin puute vaivaa taatusti molempia, vaikka miesten on ehkä helpompi se kulttuurisyistä myöntää.

Sinä voit kuitenkin ystävänä tehdä paljonkin. Voit auttaa kaveriasi hakemaan ongelmiinsa hoitoa ja terapiaa, esim. lääkitystä. Vähän pirteämmän oloinen kaveri kiinnostaa takuulla naisiakin enemmän kuin nuutunut ja itsemurhaa pohtiva. Jotkut naiset saattavat myös hieman vierastaa itsetuhoista miestä, joten ihan ensimmäiseksi ei uudelle naistuttavalle kannata näistä ajatuksista kertoa. Itse olen saanut todella paljon apua uusista lääkkeistä, esim. Cipramil. Niistä päättää kuitenkin lääkäri.

Sinä voit paitsi olla kaverisi tukena myös lähteä hänen kanssaan jonnekin tai vaikkapa auttaa häntä nettiprofiilin laatimisessa. Naiset harrastavat yleensä myös paljon kulttuuria, ja erilaisista kulttuuritapahtumista voi hyvin löytää mieleisensä. Masentuneen voi olla helpompi lähteä kaverin kanssa kuin yksin.

Ennen kaikkea voit yrittää keskustella kaverisi kanssa ja yrittää saada häntä luopumaan itsetuhoisista ajatuksista. Usko pois, minulla on tästä tilanteesta omakohtaista kokemusta, koska minullakin on ollut samanlaisia tuhoavia ajatuksia ja aikeita. Ystävät ovat auttaneet tosi paljon kuuntelemalla ja osallistumalla ja usein tämä apu on ollut ihan ratkaisevan tärkeä.

Tsemppiä ja jaksamista teille molemmille, ei ole helppoa olla masentuneen kaveri, mutta onneksi hänellä on sinut! 🙂🌻

Kiitos vastauksesta 🙂🌻

Kaverini on juuri siinä tilassa ettei sitä kiinnosta lähteä minnekkään ja kaikki nettiprofiilitkin se on poistanut netistä!. ☹️

Olen itsekki miettinyt et tolla mielialalla ei hän naista saa ja eikä ne ainakaan kotoa tule hakemaan. Ja töissäkään ei tunnu olevan yhtään ystävää vaikka on semmoisessa paikassa missä on paljon työntekijöitä. Hän on kuulemma aina yksin jossain nurkassa synkistelemässä. Paljon on itsessäkin hänessä vikaa ettei ole kavereita,mut pitäisi se kyllä jonkun työkavereista käydä kysyy,et onko sillä kaikki hyvin. Tai siltä minusta ainakin tuntuu.
Kaverini valittaa nykyisin että on paskassa työpaikassa paskalla palkalla!. Olen yrittänyt sanoa et vaihtaisi työpaikka tai menisi opiskelemaan,mutta ei kuulemma enää voi. Kaverini täyttää parin vuoden päästä vasta 30vuotta ja nyt tuntuu et elämä on eletty ja kaikki valinnat on tehty. Tarkoitan tällä sitä ettei muka enää tuolla iällä voi muka opiskella tai vaihtaa työpaikkaa. Olen yrittänyt sanoa et viel kerkiää monta kertaa vaihtaa työpaikkaa ja vaikka opiskellaki uuden ammatin,mut ei usko.
Sit se sanoo et on myöhäistä enää perustaa perhettä ku ei oo naistakaan saanu. Ymmärrän et siltä tuntuu siltä,mut onha tässä aikaa viel toivottavasti monta vuotta löytää se nainen ja perustaa se perhe.

Olen yrittänyt melkein joka viikko saada kaveria tulemaan käymään tai lähtemään käymään jossain mut ei. Hän on niin väsynyt tai haluaa synkistellä vain yksin kotonaan. Ja olen monesti kysynyt voinko tulla käymään,mut sekään ei käy hänelle. Ainut yhteys on vain messenger.
Alkuvuodesta yritimme kavereiden kanssa käydä hänen luona yllätys käynnillä,koska hänellä oli synttärit. Olimme ostaneet kakun ja kortinkin. Mut hän ei avannut tai hän oli kävelemässä niinkuin väitti. Kun saimme samana iltana häneen myöhemmin yhteyden niin hän sanoi ettei voida tulla käymään. ☹️ Kortin hän kyllä sai kun veimme sen postilaatikkoon sit. 🤔

Käyttäjä depia kirjoittanut 14.10.2010 klo 12:04

Mulla on vähän samanlainen tilanne itsellänikin.Yksin saa asua,sisällä velloo viha ja raivo.Nais seuran saaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.Aina kun löytyy uusi tuttavuus,niin joko se on täys paskiainen vedättäjä huomion kerjääjä tai vaan katoaa jonnekin bittiavaruuteen tms. mutta mikään ei onnistu.Hermoja kiristää ihan vitusti koko ajan ja turhautuneisuus on jotain aivan sietämätöntä.
Terapeutilla käyn mutta siitä ei ole paskaakaan hyötyä.Samojen asioiden jauhamista,ahdistuneisuus ottaa vallan vaikka kuinka yrittäisi tolkuttaa itselleen,että oikeesti ei ole mitään hätää.Mielialalääkityksestä on ollut apua mutta ei tarpeeksi pitämään fiilikset kurissa.Niitäkin on säädetty ja annostukset on melkein huipussaan.Mä lähinnä vihaan elämääni!😠 Kaikki tuntuu menevän päin helvettiä mitä vaan yrittää,niin jossakin se raja tulee vastaan ja sitä vajoaa masennuksen ja vitutuksen syövereihin!

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 14.10.2010 klo 14:42

Minusta kuulostaa vähän siltä, että ystäväsi on luisunut sen verran vakavaan masikseen, että naisseuran löytäminen voi olla tällä hetkellä vähän vaikeaa. Ensisijaista olisi saada nyt hänelle sitä hoitoa. Hän on ilmeisesti myös sen verran aggressiivinen, minkä naiset herkästi vaistoavat, että ei ole helppo lähestyä naista. Lisäksi hän eristäytyy, mikä on aina vakava oire tuossa kokonaistilanteessa.

Jotenkin pitäisi yrittää selvittää, onko hän itsetuhoinen tai pohtiiko jotain väkivaltaista. Minusta sinun pitäisi kerta kaikkiaan saada ystäväsi lääkäriin. Onko hänellä omaisia, vanhempia, siskoja, veljiä? Ovatko he tietoisia tilanteesta? Voisitko olla heihin yhteydessä? Omaiset voisivat myös yrittää puhua tälle kaverille järkeä.

Opiskelemaan lähteminen ei kuulosta kovin realistiselta tuossa tilanteessa, vaikka olisikin paska työpaikka ja paska palkka. Ensin pitäisi olon vähän kohentua. Ei kukaan nainenkaan välttämättä pysty kiskomaan kaveriasi ylös kuilusta yksinään, vaikka apua voi tietysti naisesta olla, mutta nyt olet vain sinä, joka tiedät, mikä on tilanne. Yritä saada kaverisi lääkäriin tai psykologin puheille ja mahdollisimman pikaisesti vielä esim. terveyskeskuksen kautta.

Olen itse sairastanut vakavan depiksen, joten kuvailemasi oireet kuulostavat tutuilta. On muuten ihan positiivinen seikka, jos seksihalut ovat kaverillasi vielä tallella, se on elämänhalun merkki. Itse on pahimmassa vaiheessa jaksanut edes televisiota katsella. Makasin vain ja toivoin kuolevani. Apua tuli lääkityksestä ja terapiasta ja nyt hämmästytän ympäristöäni energisyydelläni, mutta tähän meni monta vuotta...

Käyttäjä Desper kirjoittanut 14.10.2010 klo 22:37

Neuvoton(M) kirjoitti 13.10.2010 16:5

Olen yrittänyt melkein joka viikko saada kaveria tulemaan käymään tai lähtemään käymään jossain mut ei. Hän on niin väsynyt tai haluaa synkistellä vain yksin kotonaan. Ja olen monesti kysynyt voinko tulla käymään,mut sekään ei käy hänelle. Ainut yhteys on vain messenger.
Alkuvuodesta yritimme kavereiden kanssa käydä hänen luona yllätys käynnillä,koska hänellä oli synttärit. Olimme ostaneet kakun ja kortinkin. Mut hän ei avannut tai hän oli kävelemässä niinkuin väitti. Kun saimme samana iltana häneen myöhemmin yhteyden niin hän sanoi ettei voida tulla käymään. ☹️ Kortin hän kyllä sai kun veimme sen postilaatikkoon sit. 🤔

Olette aivan mahtavia kavereita! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Neuvoton(M) kirjoittanut 14.10.2010 klo 23:00

Etsijä kirjoitti 14.10.2010 14:42

Minusta kuulostaa vähän siltä, että ystäväsi on luisunut sen verran vakavaan masikseen, että naisseuran löytäminen voi olla tällä hetkellä vähän vaikeaa. Ensisijaista olisi saada nyt hänelle sitä hoitoa. Hän on ilmeisesti myös sen verran aggressiivinen, minkä naiset herkästi vaistoavat, että ei ole helppo lähestyä naista. Lisäksi hän eristäytyy, mikä on aina vakava oire tuossa kokonaistilanteessa.

Jotenkin pitäisi yrittää selvittää, onko hän itsetuhoinen tai pohtiiko jotain väkivaltaista. Minusta sinun pitäisi kerta kaikkiaan saada ystäväsi lääkäriin. Onko hänellä omaisia, vanhempia, siskoja, veljiä? Ovatko he tietoisia tilanteesta? Voisitko olla heihin yhteydessä? Omaiset voisivat myös yrittää puhua tälle kaverille järkeä.

Opiskelemaan lähteminen ei kuulosta kovin realistiselta tuossa tilanteessa, vaikka olisikin paska työpaikka ja paska palkka. Ensin pitäisi olon vähän kohentua. Ei kukaan nainenkaan välttämättä pysty kiskomaan kaveriasi ylös kuilusta yksinään, vaikka apua voi tietysti naisesta olla, mutta nyt olet vain sinä, joka tiedät, mikä on tilanne. Yritä saada kaverisi lääkäriin tai psykologin puheille ja mahdollisimman pikaisesti vielä esim. terveyskeskuksen kautta.

Olen itse sairastanut vakavan depiksen, joten kuvailemasi oireet kuulostavat tutuilta. On muuten ihan positiivinen seikka, jos seksihalut ovat kaverillasi vielä tallella, se on elämänhalun merkki. Itse on pahimmassa vaiheessa jaksanut edes televisiota katsella. Makasin vain ja toivoin kuolevani. Apua tuli lääkityksestä ja terapiasta ja nyt hämmästytän ympäristöäni energisyydelläni, mutta tähän meni monta vuotta...

Kiitos vastauksesta 🙂🌻

Kyllä kaverillani on vanhemmat ja isosisko puoli asuu samassa kaupungissa. Toinen sisko asuu paljo kauempana. Olen miettinyt et kertoisin tilanteesta jollekkin heistä,mutta pelottaa et menetän kokonaan kaverini sen myötä ☹️ Mutta jos he saisivat autettua häntä niin se olisi hyvä asia.

Opiskelu haaveet on kyllä totta turha unohtaa tuossa mielialassa. Ei se ainakaan auta asiaa. Eikä varmaan työpaikan vaihtokaan sitä tekisi. Pitäisi vaan saada kaveri lääkäriin ja nopeesti. Ne voisi auttaa paljon. Mutta miten sen teen suututtamatta? 😑❓ Tietysti kaverin vanhempien kautta jos yrittäis. Kunhan vain kotiutuvat ulkomaan reissultaan.