mistä apua työelämän kriisiin

mistä apua työelämän kriisiin

Käyttäjä riitu3 aloittanut aikaan 23.10.2010 klo 11:22 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä riitu3 kirjoittanut 23.10.2010 klo 11:22

Työpaikkani ilmapiiri on muodostunut sellaiseksi, että olen ”katkeamispisteessä”.
Olen työskennellyt yli 20 vuotta samassa työpaikassa. Olen tullut hyvin toimeen työtovereiden ja päälliköiden kanssa, kunnes työpaikkani tehtiin muutoksia ja sain uuden pomon. Olin äitiyslomalla silloin kun järjestelyt tapahtuivat ja innolla palasin työhön vuoden poissaolon jälkeen, uuden johtajan vastaanotto pöyristyttävää. Uusi johtaja alkoi heti alusta mitätöimään työni ja suorastaan haukkui minua päivittäin. Jouduin jäämään sairauslomalle ja lääkäri määräsi mielialalääkkeitä. Tilannetta ei selvitetty millään taholla ja sama käytäntö on jatkunut jo kolme vuotta.
En ole ainoa työyhteisössä joka kokee työilmapiirin ahdistavaksi, työntekijöitä on ollut pitkillä sairauslomilla ja itku ja masennut on päivittäisiä. Jokainen pelkää työnsä puolesta, koska työpaikamme muuttui juuri kaupungin omistuksesta liikelaitokseksi. Koskaan ei johtaja anna minulle myönteistä palautetta, mitätöi ja alistaa joka päivä.

Minulla on kaksi lasta 4 ja 7 -vuotiaat, jotka tarvitsevat tasapainoisen kasvuympäristön, mutta työyhteisön ongelmat vievät kohtuuttomasti energiaani. Onneksi minulla on ymmärtävä avopuoliso tukena, mutta minusta tuntuu, että jotakin pitäisi tehdä työpaikan ilmapiirin puhdistamiseksi. Koen asian niin, että johtaja yrittää savustaa minut ulos. Eilen hän sanoi minulle kahdenkeskisessä kehityskeskustelussa, että hän ei olisi valinnut minua omaan yksikköönsä jos olisi saanut valita. Olen hakenut uutta työpaikkaa, mutta olen ammatissa, jossa työpaikkoja ei ole kovin paljon avoimena.

Olen suunnitellut ammatinvaihtoakin, mutta pidän työstäni ja haluasin jatkaa tällä alalla. Ostimme vuosi sitten asunnon ja velkaa tuli rutkasti. En tiedä miten lähtisin tästä jatkamaan ennen kuin palan kokonaan loppuun.
Onko työnjohtajalla Suomen maassa oikeus kohdella alaisiaan miten tahtoo, vai voiko siihen jokin taho puuttua. Työpaikkakouksissa on yritetty keskustella työpaikan ongelmista, mutta vastaus on ollut, että olette turhia valittajia, olkaa onnellisia kun teillä on työpaikka.

Onko joku ollut tässä tilantessa ja saanut apua jostakin?