Melatoniinista kokemuksia? tai edes jotain tietoa..

Melatoniinista kokemuksia? tai edes jotain tietoa..

Käyttäjä meebu aloittanut aikaan 10.10.2009 klo 08:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä meebu kirjoittanut 10.10.2009 klo 08:56

Hei!
Onko täällä ketään sellaisia, jotka käyttävät tai ovat joskus käyttäneet melatoniinia unettomuuteen? Miten hyvin tehosi? Sivuvaikutukset?
Suomessahan lääkärit eivät ole kovinkaan innokkaita kirjoittamaan melatoniiniin reseptiä ☹️ ajattelin kitenkin kysyä psykiatriltani. Olen todella epätoivoinen unettomuuteni kanssa.Lisäksi pelkään kokeilla unilääkkeitä,kun olen niin monelle lääkeaineelle allerginen.Olen kuullut, että melatoniini olisi myös allergikoille ja astmaatikoille hyvä vaihtoehto, kuulemma hyvin siedetty lääke. Kokemuksia?

Minulle on kokeiltu useita erilaisia lääkkeitä, sekä lyhyt että pitkävaikutteisia… en edes muista kaikkien nimiä…
Tenox; tehosi huonosti, lähinnä tokkurainen olo,
Stilnoctille/Zolpidemille olin immuuni (lääkäri uskoi sen vasta kun testattiin sairaalavalvonnassa)
Zopiclone aiheutti lähinnä oksettavan olon,
Remeronille olin allerginen… on kokeiltu jotain muutakin, en vain muista nimiä… sit oli vielä Ketipinor, mielestäni tehosi ihan hyvin, nukuin paremmin kuin millään muulla lääkkeellä, mut sillekin olin allerginen ☹️

Lisäksi olen kokeillut vaikka mitä luontaistuotteita ja yrttejä… niistä olen huomannut rentouttavan ja stressiä vähentävän vaikutuksen, mutta en varsinaista apua nukkumiseen.

Useat tuttavani ovat kertoneet positiivisia kokemuksia melatoniinista.(joko itse tai jonkun läheisen kokeilemana). Haluaisin kuitenkin kuulla vielä lisää ennen kuin lähden tilaamaan tai pyytämään reseptiä. Kiitos vastauksista jo etukäteen 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 28.12.2009 klo 18:04

minulle ei kyllä sopinut laisinkaan vaan hikoilin koko yön.
oli kuin olisin yrittänyt nukkua kuuman saunan lauteilla.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 05.05.2010 klo 12:17

Melatoniini on sit vedetty pois luontaistuotekauppojen hyllyltä. V***n Lääkelaitos!!! Kuulin tuosta tänään paikallisesta luontaistuotekaupasta. Psykiatrini on rasittava tapaus eikä suostu kirjottamaan mulle reseptiä melatoniiniin. (olen muutenkin saanut tarpeekseni kyseisestä psykiatrista. olen pyytänyt hoitavan lääkärin vaihtoa, prosessi on kesken) Olen jo kokeillut niiin monia lääkkeitä uniongelmiini ja melatoniini on ainoa,jolla olen saanut nukuttua. Jopa psykiatrikin myöntää, että muiden lääkkeiden syöminen on turhaa. Mut silti ei anna reseptiä melatoniiniin.Eikä oikein ole nyt voimiakaan inttää sen kauhean akkelin kanssa!
Mitä mä nyt teen??? Mistä mä saan tilattua melatoniinia??? Onko kukaan tilannut?

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 10.05.2010 klo 22:35

Miksi et käy "tavallisella" lääkärillä? Ei sinun tarvitse olla riippuvainen siitä akasta, joka ei selvästikään ole oikeassa ammatissa... Uniongelmiin voi sitä paitsi olla myös fyysisiä syitä. Psykiatri ei ole ainut asiantuntija, jonka kanssa niistä voi/kannattaa keskustella.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 17.05.2010 klo 12:46

poropeukalo kirjoitti 10.5.2010 22:35

Miksi et käy "tavallisella" lääkärillä? Ei sinun tarvitse olla riippuvainen siitä akasta, joka ei selvästikään ole oikeassa ammatissa... Uniongelmiin voi sitä paitsi olla myös fyysisiä syitä. Psykiatri ei ole ainut asiantuntija, jonka kanssa niistä voi/kannattaa keskustella.

Olen aikoinaan käynytkin uniongelmieni vuoksi yleislääkärillä. Hän jopa ohjasi keuhkotautien erikoislääkärille ja neurologille... Neurologi teki paljon erilaisia tutkimuksia, olin välillä öitäkin sairaalassa tutkittavana. Keuhkopolilla taas varmistettiin, ettei uniongelmat johdu ainakaan vaikeasta astmastani tai muusta hengitykseen liittyvästä ongelmasta. Jokainen lääkäri on tullut siihen tulokseen, että uniongelmieni syy on psyykkinen. Ja sen takia ohjattiinkin psykiatrin puheille...
Kiitos kuitenkin vinkistäsi, poropeukalo 🙂 Taidan kuitenkin varata ajan terveyskeskukseen tai ainakin soittoajan lääkärille. Eihän sitä tiedä,jos ne suostuisivatkin auttamaan minua, kun kerron ongelmistani psykiatrini kanssa...ja myös sen tiedon,että saan uuden psykiatrin aikaisintaan elokuussa 😞 Tuskin ne haluaa pitää minua unettomana kolmen kuukauden ajan..

Käyttäjä Muiban kirjoittanut 24.06.2011 klo 23:54

on syöny melatoniinia noin 1,5 vuoden ajan ja nyt vasta sain aiakseksi lukea mitä siitä sanotaan.
Wikipdeian mukaan aiheuttaa sekä miehille että naisille hedelmällisyyden vähenemistä.

Muitakin juttuja siinä oli, voipi lisätä sitä ja tätä, en muista ulkoa mutta googlettaa voi melatoniinin ketä kiinnostaa, mutta eniten mua vihlas tuo hedelmällisyyden laskeminen. Ois ollu lääkäriltä ihan asiallista mainita tuo, kun olen hedelmällisessä iässä olevan nainen!!!

En tiedä millä nyt unen saan mutta en tuota syö enää yhtään ainoaa. Kiva kun siihen menin pistämään vähät rahani 😠

Ja kokemuksista piti mainita...Väsyttää kyllä kun syön iltasin myös mirtazapiinia 15mg annoksella. Yksistään mirta ei vaan riitä ja siksi tarviin jotain siihen rinnalle (mulla on luonnostaan hyvin viiveinen unirytmi ja univaikeudet on jatkuva ongelma mulla).
Väsymys alkaa siinä puolen tunnin kohdalla mutta jos jään kukkumaan liian pitkäksi aikaa lääkkeiden oton jälkeen, menee se otollinen nukahtamisaika ohi.

Tuo mitä ite syön, on lyhytvaikutteinen, mutta jostain syystä se venyttää unta aamusta. On älyttömän vaikea päästä aamulla hereille! Että en sitte ymmärrä, miksi se mulla noin vaikuttaa.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 27.06.2011 klo 10:56

Hei,

Mirtazapiinia en suostu syömään, siitä tulee zombie olo. Kumma kyllä, jokaikinen lääkäri on sitä ensimmäisenä tyrkyttämässä. Mistähän moinen johtuu.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 03.07.2011 klo 23:07

Kokeiltu on ja ällöttävää oloahan siitä pienemmästäkin Melatoniiniannoksesta tuli, joten tuollapahan on purkki hyllyllä miltei täynnä.

Oletko kokeillut Trager- kehoterapiaa tai fysioakustista tuolia? Googlettele, jos eivät ole tuttuja. Suosittelen todella lämpimästi! Yksikin kerta voi tehdä paljon positiivista.

Hyviä unia 😴

Käyttäjä saltkråkan kirjoittanut 05.07.2011 klo 11:06

olen kokeillu kaikenlaisia lääkkeitä ja mukavia oireita mm.ripuli ja inhoittava nokkosrokko.unilääkkeistä ei mainittavaa tehoa.mirtzapin(makeanhimo,tokkuraisuus)tenox(ei mitään tehoa)tolvon(nukutti mutta huono olo ja maha kuralla)nyt olen syöny lyrica/lamotricina ja se ei aiheuta mitään pahaa oireilua.nukun pikkasen paremmin mutta joskus tulee öitä jolloin valvoo.melatoniini.sillä en ainakaan saa unta ollenkaan.mutta kaikkien kropat ovat niin erilaisia.hohhoijaa kun taas tuli valvottua.

Käyttäjä shady778 kirjoittanut 23.02.2023 klo 15:23

Mulla melatoniini auttaa saamaan unen päästä kiinni nopeammin kuin normaalisti. Ennen saatoin pyöriä sängyssä tunnin-pari ennen kuin nukahdin, mutta nykyään siihen menee 15-20min.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 1 kuukausi sitten.
  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 1 vuosi, 1 kuukausi sitten.