Melatoniinista kokemuksia? tai edes jotain tietoa..

Melatoniinista kokemuksia? tai edes jotain tietoa..

Käyttäjä meebu aloittanut aikaan 10.10.2009 klo 08:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä meebu kirjoittanut 10.10.2009 klo 08:56

Hei!
Onko täällä ketään sellaisia, jotka käyttävät tai ovat joskus käyttäneet melatoniinia unettomuuteen? Miten hyvin tehosi? Sivuvaikutukset?
Suomessahan lääkärit eivät ole kovinkaan innokkaita kirjoittamaan melatoniiniin reseptiä ☹️ ajattelin kitenkin kysyä psykiatriltani. Olen todella epätoivoinen unettomuuteni kanssa.Lisäksi pelkään kokeilla unilääkkeitä,kun olen niin monelle lääkeaineelle allerginen.Olen kuullut, että melatoniini olisi myös allergikoille ja astmaatikoille hyvä vaihtoehto, kuulemma hyvin siedetty lääke. Kokemuksia?

Minulle on kokeiltu useita erilaisia lääkkeitä, sekä lyhyt että pitkävaikutteisia… en edes muista kaikkien nimiä…
Tenox; tehosi huonosti, lähinnä tokkurainen olo,
Stilnoctille/Zolpidemille olin immuuni (lääkäri uskoi sen vasta kun testattiin sairaalavalvonnassa)
Zopiclone aiheutti lähinnä oksettavan olon,
Remeronille olin allerginen… on kokeiltu jotain muutakin, en vain muista nimiä… sit oli vielä Ketipinor, mielestäni tehosi ihan hyvin, nukuin paremmin kuin millään muulla lääkkeellä, mut sillekin olin allerginen ☹️

Lisäksi olen kokeillut vaikka mitä luontaistuotteita ja yrttejä… niistä olen huomannut rentouttavan ja stressiä vähentävän vaikutuksen, mutta en varsinaista apua nukkumiseen.

Useat tuttavani ovat kertoneet positiivisia kokemuksia melatoniinista.(joko itse tai jonkun läheisen kokeilemana). Haluaisin kuitenkin kuulla vielä lisää ennen kuin lähden tilaamaan tai pyytämään reseptiä. Kiitos vastauksista jo etukäteen 🙂

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 10.10.2009 klo 18:48

Melatoniini on elimistön oma "nukahtamishormoni". Siis 100% luonnollinen aine. 😉

Siksi se toimii eikä aiheuta päivätokkuraa tai muitakaan haittavaikutuksia. Nukahtamista tosin pitää vähän auttaa hyvällä ympäristöllä (pimeä, viileä, sukat jalkaan)

Tykkäsin kovasti. Uni tuli mulla tunnin sisällä. Yöllä kun kävin vessassa ei pyörryttänyt yhtään sen kummemmin kuin ilman lääkkeitä nukkuessakaan. Kovin hermostunut ihminen ei tosin saa välttämättä enää uudestaan unen päästä kiinni.

Pyydä ihmeessä se resepti lääkäriltäsi. Kannattaa kokeilla!🙂👍

Käyttäjä jossu86 kirjoittanut 10.10.2009 klo 21:03

Heips,
itse olen käyttänyt melatoniinia nyt jo lähemmäs kaksi vuotta, aluksi säännöllisesti, nyt tarvittaessa. Toiminut todella hyvin: vähentäny herilyjä, helpottanu nukahtamista ja reuhottanut yöunta muutenkin kovasti, vähentänyt jopa unissakävelyä ja -puhumista. Aluksi aamulla herääminen oli todella vaikeaa ja en herännyt välttämättä herätyskelloon, johtuiko sitten lääkkeestä vai pahasta univelasta on vaikea sanoa. Muita sivuoireita minulle ei ole tullut. Sain reseptin kun en ollu enään oikeen työkuntonen ison univajeen vuoksi ja astman ja allergioiden takia monet muut lääkkeet ei sopineet tai reagoin niihin liian voimakkaasti.

Melatoniinikin tosin vaikuttaa kaikkiin tosi yksilöllisesti, tiedän ihmisiä joihin ei vaikuta mitenkään.

Jossu

Käyttäjä evienn kirjoittanut 11.10.2009 klo 00:35

Hei
Olen syönyt melatoninia jo useamman vuoden ja olen kokenut sen hyväksi.
Mitään muuta erikoista se ei ole aiheuttanut, muutakun aloittaessa unet olivat tavallista oudompia. Mulla se on vaikuttanut enimmäkseen unen laatuun, eikä niinkään nukahtamiseen.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 12.10.2009 klo 12:41

Kiitos kaikille vastauksista.
Minusta tuntuu,että lääkärini ei ole halukas kirjoittamaan reseptiä melatoniiniin... aika monet tuttavanikin ovat kokeneet samoin. Mistähän tällainen johtuu? Kuitenkin joissakin maissa melatoniini on luontaistuote, jota saa ruokakaupoista ilman ikärajoja... Miksi sitten Suomessa sitä saa vain reseptillä ja reseptin saaminenkin tuntuu olevan hankalaa ☹️ Tuntuu vain niin ahdistavalta, kun niin monia lääkkeitä on kokeiltu ja lääkärikään ei oikein tiedä mitä kokeilisi seuraavaksi... kuitenkin unettomuuteni on ajoittain niin paha ongelma,että tosiaan tarvisin jotain apua siihen! Välillä valvon koko yön,kun en vain saa nukuttua ja seuraavana päivänä voin huonosti sen vuoksi... Pakko saada jotain apua tähän ☹️ Voihan sitä melatoniinia tietty tilatakin netistä... onko kukaan tilannut? Kiinnostais myös tiettä, onko täällä sellasia joilla on huonoja kokemuksia melatoniinista? siis joko itsellä tai joillakin tutuilla... kertokaa kokemuksianne

Käyttäjä meebu kirjoittanut 14.10.2009 klo 15:08

Hei!
Minua mietityttää yhä miksi useat lääkärit suhtautuvat melatoniiniin niin nihkeästi... verrattuna siihen miten helposti muita unilääkkeitä määrätään tai suorastaan tyrkytetään! Onko muilla ollut vaikeuksia saada reseptiä?
Onko melatoniinissa jotain mahdollisia vakavia sivuvaikutuksia? Olen kuullut käyttäjiltä lähinnä hyviä kokemuksia. Kiinnostaisi kuulla myös sellaisia, joilla melatoniini ei ole auttanut tai siitä on ollut haittaa..

Käyttäjä finnsat kirjoittanut 15.10.2009 klo 12:19

Minä olen tämän viikon käyttänyt luonteistuotekaupasta ostamaani melatoniinituotetta. Yksi pilleri illalla riittää, nukun hyvin enkä ole aamulla tokkuroinen.
Ennen tuotetta heräsin joka yö kahden aikaan miettimään maailman murheita ja olin koko päivän väsynyt ja itkuinen.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 15.10.2009 klo 21:18

Hei Finnsat!
Luontaistuotekaupasta? Minkä niminen tuote kyseessä?

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 16.10.2009 klo 12:10

En ole kuullutkaan mistään luontaistuotemelatoniinista... Mutta ennen kun sain reseptin, join yömaitoa ja hyvin toimi sekin. Yömaidon melatoniini ei ehkä välttämättä riitä kaikille ja sitä ei saa joka kaupasta. Jos löytyy, niin kannattaa paremman puutteessa kokeilla!🙂👍

Käyttäjä finnsat kirjoittanut 16.10.2009 klo 13:09

Hei meebu.
Tuote on nimeltään Sininen Uni, maksoi muistaakseni n 20 euroa 60 tablettia.

Käyttäjä Neitonen75 kirjoittanut 20.10.2009 klo 15:04

En tiiä vielä kokemusta, mutta sain tänään sellaisen reseptin.. Voin kertoa siitä oman kokemukseni.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 07.11.2009 klo 18:24

Hei.
Mäkin kokeilin tuota Sininen uni nimistä luontaistuotekaupan melatoniini-valmistetta. Yhdestä tabletista ei ollut juuri mitään vaikutusta, mutta kahdella nukuin ihan hyvin eikä ollut aamulla tokkurainen eikä muutenkaan huono olo (toisin kuin niillä monilla unilääkkeillä,joita oon kokeillut). Minulla on ylihuomenna aika psykiatrille. Aion kertoa hänelle kokemuksestani ja pyytää reseptiä. Oon pyytänyt aikasemminkin häneltä melatoniiniin reseptiä,mutta hän suhtautuu siiihen nihkeästi ☹️ No, jos en saa reseptiä, niin sit tilataan jatkossakin unipillerit muualta.

Kiitos sulle finnsat, kun kerroit tuosta sinisestä unesta! En olisi muuten edes tajunnut,että melatoniinia voi saada Suomestakin ilman reseptiä. Enkä olisi nukkunut näin hyvin... Kiitos paljon!!!

Kiitos kaikille muillekin,jotka olette kertoneet kokemuksianne. Kirjoitelkaahan edelleen,jos jotain uutta tulee mieleen. Voimia kaikille uniongelmien kanssa kamppaileville!😴

Käyttäjä J88 kirjoittanut 24.12.2009 klo 01:14

Itse aloin käyttää melatonin-lääkettä varusmiespalveluksen aikana ja käytän ajoittain vieläkin. Armeijassa ei kovin helposti armoa annettu ja mentävä oli, vaikka olisi kuinka väsynyt. Joskus oli jotain fyysistäkin ja rankkaa ohjelmaa, niin melatonin auttoi aika paljon.

Melatonin oli lääkärin ensimmäinen vaihtoehto ja se auttoi paljon. Lääkkeitä sain, kun vain menin varuskuntasairaalaan ja kysyin niitä. Tietysti niillä oli tietokannassa tietoni, eli ihan tuosta vain ei lääkkeitä saanut, vaikka se reseptivapaa olikin.

Kuitenkin tuo oli sen verran mieto lääke, että jos oli vähänkin stressaantunut jostain asiasta, tms. niin ei toiminut.

B-ajolupa lähti intin aikana pois, vaikka lääke vaikuttaa iltaisin ja yöllä. Tuo luvan lähteminen ei haitannut kyllä yhtään, koska nuo ajotehtävät olivat aina ihan hanurista ja aina olisi tarvinnut lähteä ja palauttamaan ajoneuvoja, jne.

Käyttäjä leesap kirjoittanut 25.12.2009 klo 16:01

hei, ystäväni on käyttänyt melatoniinia ja itse aion kokeilla. olen kuullut, että tämän luonnollisen hormonin yksi sivuvaikutus voi olla masennuksen lisääntyminen, minkä takia monet lääkärit ovat haluttomia sitä määräämään. mutta tämä on kuulopuhetta, en tiedä pitääkö paikkansa.

Käyttäjä nouhope kirjoittanut 25.12.2009 klo 21:09

Tyttär on käyttänyt melatoniiniä vuoden päivät ja on auttanut ilman mitään sivuvaikutuksia. Tytölle määräsi lastenlääkäri sitä ja sanoi että on turvallinen tuote, suhtautui tosi nihkeästi kaikkiin unilääkkeisiin lapsen olessa kysymyksessä. Kokeilin itsekkin tuotetta mutta minulle siitä ei ollut apua.
Pitäisköhän nuo lääkärit tuotetta huuhaana kun ei ole ns. "oikea" lääke. Reseptillä tulee huomattavasti halvemmaksi kuin tuo luontaistuotekauppojen tuote joten kannattaa sitkeästi pyytää reseptiä.

Käyttäjä jossu86 kirjoittanut 28.12.2009 klo 17:05

Itsekin olen kuullut tuosta melatoniinin masennusta syventävästä vaikutuksesta. Lääkärikin monta kertaa varmisti etten mitään semmoista ole huomannut, ennen kuin suostui reseptin kirjottamaan (ennen sain melatoniinini tädiltäni Saksasta). Totesi kylläkin, että tuo sivuvaikutus ilmenee kai yleensä vain ihmisillä jotka masentuneena haluaisivat vain nukkua ja käyttävät melatoniiniä unirytmin kääntämiseen.

Teen töitä erityislasten kanssa ja heistä melatoniini on todella monella käytössä. Tuntuu sopivan jopa vaikeille epileptikoille, mutta tietenkin kannattaa lääkärin kanssa puhua ennenkun lähtee kokeilemaan, ainakin jos on muuta lääkitystä/sairauksia. Kysäsin tuossa vanhempien mielipidettä lääkkeestä ja kaikki kertoivat olevansa tyytyväisiä, melatoniinistä ollu apua jopa lapsille joille muut unilääkkeet eivät vaikutaneet mitenkään.