Lääkkeiden vieroitusoireet

Lääkkeiden vieroitusoireet

Käyttäjä RuusuMaria aloittanut aikaan 30.04.2016 klo 14:23 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä RuusuMaria kirjoittanut 30.04.2016 klo 14:23

Aloitan uuden ketjun, vaikka tästä aiheesta on aiemmin jotain kirjoiteltukin.
Etsin kohtalotovereita, ihmisiä jotka ovat joskus päässeet masennuslääkkeestä tai ovat nyt lopettamassa.
Olen vähentänyt Sepramia hitaasti viime kesästä alkaen, ja nyt on ollut ihan hurjat 4 viikkoa. Söin lääkettä kuusi vuotta, ja sitä ennen toista vähän vastaavaa toiset kuusi. Nyt tuntuis että pärjäis ilman, mutta nämä oireet tekee hulluksi! Koska niiden pitäisi helpottaa? Tai miten oloa voisi muuten helpottaa? Jalat on ihan tönkissä, ei niillä paljon kävellä.. On kuuma ja kylmä. Janottaa jatkuvasti. Kuolemanpelko. Ei pysty kattomaan edes tv:tä kun ei voi keskittyä mihinkään.
APUA!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 02.05.2016 klo 10:25

Siinä kestää, että elimistö tottuu vähempään lääkemäärään, ku oot syöny noin kauan kuitenkin. Onko sulla mitää rauhottavaa tarvittaessa mitä voisit ottaa tohon oloon?

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 02.05.2016 klo 12:01

Hei
itse olen lopettamassa olantsapiinia,mikä on antipsykootti.Oireina lähinnä ettei tuu nukuttua kuin muutama tunti yössä ja huimausta.
Olen käyttänyt olantsapiinia noin 12vuotta ja pikku hiljaa kokeilen elämää ilman sitä😎

Käyttäjä RuusuMaria kirjoittanut 02.05.2016 klo 12:53

Kiitos vastauksistanne, ihanat ihmiset🙂🌻
Tyttönen vaan, minulla ei ole rauhoittavia, olen vain yrittänyt kestää. Paperipussiin hengitän kun tunnen että paniikki iskee. Mies on ollut koko ajan tukena, ilman häntä en olisi tähän edes pystynyt. Aluksi en edes tiennyt mistä on kyse, ja lääkärissä tuli käytyä tiheästi, jopa sisätautiosastolla olin yön. Eihän ne mitään löytänyt, mutta kukaan ei ymmärtänyt että ne voivat olla vieroitusoireita, vaikka kerroin että olen lääkettä vähentänyt. Itsekään en osannut odottaa että se iskee näin kovaa.
Juro, minullakin nukkuminen katkonaista ja outoja unia näen. Tsemppiä sinulle🙂
Tänään yritin mennä mieheni kanssa kauppaan, niin jalat kantoivat vain hevi-osastolle(joka on ekana kun ovesta tullaan sisään) sitten oli pakko mennä autoon odottelemaan että mies teki ostokset ☹️

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 02.05.2016 klo 13:31

RuusuMaria: Oletko keskustellut lääkärin kanssa oireistasi? Oletko varma, että kyseessä on vieroitusoireet eivätkä esim. ahdistusoireet? Kun keho tottuu lääkkeisiin, niin tottuu psyykekin. Ja psyykkiset vieroitusoireet voivat olla paljon merkittävämpiä kuin fyysiset. Miksi olet Sepramia lopettamassa? Mitä varten se on sinulle määrätty?

Tulee mieleen oma historiani eri lääkkeen kanssa. Söin ko. lääkettä pari kolme vuotta masennukseen ja ahdistukseen. Lopussa oli vain pieni annos, kunnes muutin toiselle paikkakunnalle. En tiennyt, mitä tehdä ko. lääkityksen kanssa, joten sitten vain lopetin uusimasta reseptiä ja lopetin lääkkeen käytön kun pillerit loppuivat. En edes tiennyt, että ko. lääkettä voisi syödä pienellä annoksella pysyvästi. Nyt sitten vuosien jälkeen on palattu samaan lääkkeeseen isolla annoksella ja on keskusteltu ko. lääkityksen jatkuvan pienellä annoksella ns. pysyväislääkityksenä. Kyseessä on masennuslääkitys, joka sopii myös ahdistushäiriön hoitoon. En aikoinaan tajunnut, eikä lääkäri sitä minulle riittävän hyvin selittänyt, että masennuksen väistyessä lääkkeen on tarkoitus auttaa minua ahdistuneisuushäiriön kanssa. Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleensä pitkäaikaisia.

En tarkoita, etteikö moni voisikin lääkitystä lopettaa. Lähinnä haluaisin tietää, millainen lääkityssuunnitelma sinulla on hoitavan lääkärisi kanssa ja mitä mieltä hän on ollut oireistasi.

Käyttäjä RuusuMaria kirjoittanut 02.05.2016 klo 18:11

Hei lukossa, kiitos vastauksestasi
Olen keskustellut lääkärin kanssa joka sanoi, että nämä oireet ovat tyypilliset sepramin vieroitusoireet. Olen itse kärsinyt aikoinaan masennuksesta ja ahdistuksesta, joten tunnistan kyllä ne. Yksi ahdistuskohtaus on ollut tämän vieroituksen aikana, ja sekin meni pian ohi. Olen kyllä varautunut myös siihen että voi käydä niin etten pystykään olemaan ilman lääkettä, mutta silloin haluan jonkun toisen lääkkeen.
Itse olen tehnyt aika suuren ruokavalio-remontin, esim viljat ja sokeri pois, ja sen myötä on ahdistus ja masennus häipyneet. Toisaalta myös elämäntilanteeni on nyt hyvä, mitä se ei ollut silloin kun sain lääkkeet. Nyt tuntuu että pärjäisin ilman, kun vain nämä oireet hellittäisivät.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 02.05.2016 klo 18:25

Mä vähensin tota venlafaxinee puolella, nii tuli vähän niitä vierotusoireita. Enimmäkseen semmosia sähköiskuntuntemuksia, ei tienny et onko maan pinnalla vai ei, ja sit olin vähän sekasinkin.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.05.2016 klo 04:56

Mulla on viimeisimmäksi vähenykseksi ollut Ixel, joka lasketttiin joulukuussa puoleen, koska lääke aiheutti ahdistusta. Myös sen vähentämänin lisäsi hetkellisesti ahdistusta, mutta meni aika nopeasti ohi. Ja olihan mulla Temestan vähennyksiä useampaan kertaan sairaalahoidon aikana.. Mutta se nyt on ihan "normaalia"

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 04.05.2016 klo 08:15

Hei
kävin lääkärillä ja sanoi ettei olan lopetuksesta tuu mitään vieroitusoireita,itse olen kyllä erimieltä.en jaksanut vääntää asiasta koska lääkäri ei hallinut suomenkieltä,täytyy seuraavaksi vaatia suomenkielinen lääkäri.😎