Kun ei tiedä missä vika on ja mistä löytää apua?

Kun ei tiedä missä vika on ja mistä löytää apua?

Käyttäjä Mieleton aloittanut aikaan 09.09.2012 klo 16:37 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mieleton kirjoittanut 09.09.2012 klo 16:37

Olen 23-vuotias nainen. Olen aina ollut melko herkkä ihminen, ja samankaltaisia oireita ilmeni ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, jolloin ne kuitenkin menivät ohi lääkityksellä ja keskusteluavulla. Parikymppiseksi asti kaikki oli suhteellisen hyvin, mutta sen jälkeen on mennyt enemmän tai vähemmän huonosti. Joskus menee pitkäänkin hyvin ja tunnen itseni normaaliksi, mutta täysin oireeton en ole koskaan.

Minua vaivaa ensisijaisesti huono itsetunto. Olen lapsuudesta asti tuntenut olevani huonompi kuin muut ja jääneeni siskojeni varjoon. Minusta on kyllä välitetty ja minulla on ollut hyvä lapsuus, mutta keskimmäisenä lapsena jäin tahattomasti hieman sivuun ja opin viihtymään yksin. Vaivuin usein ajatuksiini ja vietin tuntejakin yksin. Toisaalta myös pelkäsin yksinjäämistä, eli kokonaan en halunnut olla yksin esim. kotona. Minulla oli jo lapsena paljon surumielisiä ajatuksia, mutta en koskaan ajatellut, että ne johtuisivat mistään kummemmasta. Vasta aikuisiällä olen tajunnut, että ajatukseni peilasivat sitä mitä tunsin. Useimmiten ajatukseni käsittelivät sitä, että toivoin minulle sattuvan jotain pahaa (onnettomuus tms.) jotta minut viimein huomattaisiin.

Peruskouluaikana päädyin kiusaajaporukkaan. En ollut aktiivinen kiusaaja ja tiesin, että tein väärin. Olin kiusattujeni kanssa ihan kaveri koulun ulkopuolella, mutta onneksi tätä ei saanut kukaan muu kiusaaja tietää. Pelkäsin niin kovasti joutuvani kiusaamisen kohteeksi, että roikuin kiusaajaporukassa mukana. Kiusaamisen kohteeksi joutuivat luokkamme tukeva tyttö, jota syrjittiin juuri lihavuuden vuoksi. Kehitin kauhean läskikammon ja aloin halveksia kaikkia lihavia ihmisiä. Myöhemmin sairastuin jonkinlaiseensyömishäiriöön, jossa välillä ahmin, välillä oksentelin, välillä paastosin.. Vain koska halusin olla hyväksytty. Edelleen pelkään lihomista ja pidän itseäni lihavana, mutta pyrin syömään normaalisti. Epäonnistumisesta rankaisen itseäni syömättömyydellä tosin edelleen.

Saan välilä kamalia ahdistuneisuuskohtaksia ja mielialanvaihdoksia. Saatan itkeä hysteerisesti monta tuntia ja osoittaa aggressiivisuutta (sanallista, ei fyysistä) esimerkiksi poikaystävälleni. Ahdistuskohtauksen voi laukaista jokin pienehkö riita, mutta joskus myös huomaan, että kyyneleet vain alkavat valua ja vähitellen suru ja sisäinen ahdistus ja kipu nousee niin suureksi, että en pysty käsittelemään tuntemuksiani.

Poikaystäväni (yhdessä olemme olleet 4 vuotta) yrittää tukea, mutta tämä on vaikuttanut niin negatiivisesti parisuhteeseemme että olemme olleet monesti eromassakin. Pelkään hylkäämistä yli kaiken. Poikaystäväni on ainoa ihminen, joka tuntuu oikeasti välittävän, ja en todellakaan haluaisi purkaa tätä kaikkea häneen.

Olen käynyt puhumassa ongelmistani ties missä. Lääkärillä, psykologilla, ensiavussakin. Pitempiaikaisissa keskusteluissa on aina päädytty masennukseen, ja ehdotettu lääkitystä. Kun siten iskee parempi jakso, ollaankin sitä mieltä, että kaikki hyvin ja hoito on päättynyt. Omasta mielestäni en kuitenkaan ole masentunut, sillä minulla on kyllä elämäniloa, kivoja harrastuksia, kavereita jne.

Minusta tuntuu, että kaiken tämän aiheuttaa olematon itsetuntoni. Olen myös netistä yrittänyt etsiä apua, mutta kun oireeni tuntuvat sopivan niin kaksisuuntaiseen mielialahäriiöön, persoonallisuushäiriöön kuin adhd-tyyliseen oirehdintaankin, niin en oikein tiedä enää mistä lähtisin hakemaan apua. Viimeksi kävin omalääkärilläni pyytämässä lähetettä, mutta hän totesi, ettei oirehdintani ole kovin vakavaa ja pääsin pari kertaa juttelemaan sosiaalityöntekijälle, jolla ei edes ollut minkäänlaista psykologista koulutustaustaa.

Ainoastaan yksityinen lääkäri otti asiani vakavasti ja lupasi kirjoittaa Kela-lapun psykoterapeuttia varten, mutta psykoterapeuteistakin minulla on huonoja kokemuksia juuri siksi, että joka paikassa tuputetaan masennusta diagnoosiksi, vaikka tunnen itseni hyvinkin iloiseksi normaalisti. Vain nämä tietyt ahdistuskohtaukset ja itsetunnon asiat vaikeuttavat normaalia elämääni.

Olisiko täällä vinkkejä mistä hakea apua seuraavaksi? Jos joku osaa myös antaa Tampereelta jotain henkilön nimeä/puhelinnumeroa, niin vinkit otetaan vastaan erittäin mieluusti!

Käyttäjä Mieleton kirjoittanut 09.09.2012 klo 20:57

Hieman huutelen edelleen apua, näin sunnuntai-iltana kun ei sitä mistään muualtakaan saa. Ystäviä minulla ei ole, vanhemmille en voi puhua ja poikaystävä on joutunut jo tarpeeksi kuuntelemaan eikä pysty enää vaan halusi jo omaa tilaa. Olen erittäin neuvoton.

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 09.09.2012 klo 22:03

Hei, puhut viestissä että olet käynyt yksityisellä lääkärillä, muttavoletko käynyt psykiatrilla, joka on paras osoite. Psykoterapeuteilla ja psykologeillabei ole lääkärin koulutusta. Tarinasi kuulosti siltä että sinulla on tosiaan ajoittain toistuvaa masennusta tai masennusjaksoja. Sinulla oli tuota syömishäiriötäkin javitsekin koet itsetuntosi huonoksi etkä arvosta itseäsi. Sekin ettei arvosta itseään voi olla masennuksen oire. Olet vielä kovin nuori vaikkei siltä tuntuisikaan. Etsit varmaan itseäsi myös vielä? Sekin varmaan heittelee fiiliksiä kun ei oikein tiedä vielä kuka on. Tänään olet tätä ja tunnet tätä ja huomenna kaikki on jo toisin. Voi olla että sinulle on kehittymässä vasta masennusta tai vastaavaa. Oletko tutkaillut miten paljon syömishäiriötä on todellisuudessa. Se voi tuntua umpikujalta ja kierteeltä josta ei pääse eroon ja aiheuttaa paljonkin mielenkin heittelyä.

Käyttäjä ElämänValo kirjoittanut 14.09.2012 klo 20:25

Hei mieletön (Melinda?) ;D

Kuulostaa siltä että alitajuntasi koittaa jotain viestiä syvemmältä jonkinlaista ristiriitaa nuoruudestasi? Toki arvaukseni saattaa mennä metsään, mutta ainakin siellä on paljon puita mitä halata. 🙂 Et kuitenkaan suoranaisesti masentuneelta kuulosta lyhyen tekstin perusteella vaan pikemminkin "hyökkäys on paras puolustus" asenteelta.

Poikaystäväsi on kuitenkin tärkeä läheinen, joten häntäkään ei voi kuormittaa kohtuuttomasti esim. turhanpäiväisellä raivoamisella, sillä vielä enemmän maailmasi romahtaa jos hän saa tarpeeksensa "syyttömistä purkauksista". Kannattaa siis koittaa hillitä itseään ja keksiä jotain toista keinoa paineiden purkamiseen vaikka nykyinen tyylisi varmasti SINUSTA hyvältä tuntuukin. Toinen ei vain koe samoja asioita sisimmässään kuin sinä ja ei silloin ymmärrä pahaa oloasi.