Koronaa sairastavia?

Koronaa sairastavia?

Käyttäjä kaamosaika aloittanut aikaan 11.12.2022 klo 18:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 11.12.2022 klo 18:20

Hei, onko täällä muita koronaa sairastavia tai äskettäin sairastaneita? Olen juuri saanut positiivisen testituloksen, ensimmäistä kertaa. Ja kyllä pelottaa. Tänään on ensimmäinen kuumepäivä, 37.6 astetta iltapäivällä. Pari edeltävää päivää oli muita oireita, ensimmäisenä päivänä nuhaa ja toisena päivänä yskää. Miten korkeaksi teillä on kuume noussut? Ja montako päivää kuume on kestänyt?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.01.2023 klo 11:37

Tämä korona on kyllä aivan sieltä ja syvältä. Viikon oon sairastanut. Hemmetisti limaa kurkussa. Kuumetta ei enää ole. Saa nähdä kauanko tämä yskä kestää. Kurkkua kutittaa hirveästi. Olen ollut kämpässä nyt viikon. En ole oikeastaan missään käynyt. Ulkona pari hassua lenkkiä tehnyt. Sais jo loppua. niin pääsis ihmisten ilmoille.

Käyttäjä Pla kirjoittanut 02.01.2023 klo 13:29

Hei,

sairastin koronan heinäkuussa ja pääsin mielestäni tosi vähällä. Kurkku oli kunnolla kipeä, kuumetta oli pari päivää just ja just 38 astetta, vähän limaista köhää. Oikeastaan viikossa oireet hävisivät, köhä jatkui vähän pitempään ja ruokahalu oli heikompi. Olin siihen mennessä saanut kolme rokotusta ja otin neljännen heti kolme kuukautta koronan jälkeen, kuin myös influenssarokotuksen - sain ne ikäni perusteella. Voin tänän päivänä fyysisesti ihan hyvin, ei mitään jälkioireita.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 3 kuukautta sitten. Syy: kirjoitusvirheen korjaus
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 3 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 3 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä Tuulia66 kirjoittanut 02.01.2023 klo 16:08

Minä olen sairastanut jo kaksi kertaa koronan. Ekaksi keväällä ja toinen oli elo-syyskuun vaihteessa. Ekalla kerralla oli rankempi, kuumetta oli muistaakseni viisi päivää. Kova yskä ja keuhkoihin teki kipeää. kävin lääkärissä mutta ei ollut happi-arvot matalalla eikä keuhkkoista kuulunut mitään hälyyttävää ja paranihan se sitten, kaksi viikkoa oli kotosalla ja sitten vain hieman liikuntaa varovasti. Toisella kertaa ei ollut niin paha, viikossa meni ohi. ihan kuin normi flunssa. rokotteita en ole saanut kuin kaksi kun olen sairastanut niin ei anneta kuin ehkä puolen vuoden päästä, en tiedä otanko ollenkaan sitä enää.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.01.2023 klo 21:14

Moi. Mullakin oli kuumetta alussa noin 38. Nyt tänä iltana tuntunut siltä että alkaa helpottamaan. Kurkkukipu oli noin viikko sitten mielettömän kovaa, mutta onneksi ei enää. Itsellä myös 3 rokotetta. Pitää ottaa keväällä neljäs...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 03.01.2023 klo 13:40

Ärsyttävintä tässä taudissa on se ettei voi mihinkään mennä. Alkaa pikkuhiljaa kyllästymään tähän kotona olemiseen. Muutama päivä nyt ei vielä tuntunut missään, mutta jos tässä joutuu viikko tolkulla eristäytymään, niin se on kyllä tylsää. Vielä kun asun yksin. Tulee vaan välillä sellainen hirveä vihan tunne, että kaikkea kuraa sitä omalle kohdalle sattuukaan... Että mitä tässä nyt sitten voi tehdä, muuta kuin yskiä limaa ulos... Ottaa vaan niin hirveästi päähän... Että piti nyt tämäkin sitten vielä tulla...

Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 03.01.2023 klo 15:37

Ymmärtääkseni "karanteeni" on nykyään vain 5 päivää oireiden alusta. Tai kuumeen jälkeen 2 oireetonta päivää. Sen jälkeen ei ole enää tartuttava. Tein itse kotitestin toistamiseen 10. oirepäivä, silloin testi näytti edelleen koronaa. Kuume oli siinä vaiheessa ollut poissa jo 5 päivää. Seuraavan kerran testasin 15. oirepäivä ja silloin testi oli negatiivinen. Vaikka keuhkoissa oli vielä silloinkin jonkun verran limaa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 03.01.2023 klo 16:30

Okei. Siitä on nyt tasan viikko, kun mulla alkoi oireet. Pakko sitä on välillä jossain käydä.

Ja mullahan se ns. karanteeni aika on nyt sitten ohi. Voi mennä kyllä pitkään ennen kuin alan urheilemaan.

Pahin on onneksi ohi...

Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 04.01.2023 klo 09:26

Ensimmäinen lyhyt kävelylenkki koronan jälkeen oli kyllä vaikea. Tuntui ettei jaksa mitään. Mutta päivä päivältä alkoi kävelykin helpottaa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.01.2023 klo 10:42

Pitää aloittaa varovasti. Nyt olen jo sellaisessa kunnossa, että jaksan kyllä kohtalaisen pitkän kävelylenkin tehdä. Mutta mitään kunnon hikiliikuntaa ei viitsi välttämättä pariin viikkoon harrastaa.

Tämä nuha ja yskä voi kyllä kestää vielä jonkin aikaa. Onneksi ei ole enää kuumetta ollut vähään aikaan. Tai pahin oire oli kyllä se kurkkukipu. No ainakin tulee immuniteetti vähäksi aikaa.

Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 04.01.2023 klo 11:16

Jostain äskettäin luin että uuden koronan voisi saada jopa jo kuukauden päästä edellisestä taudista. Tehosterokotteen taas saa vasta 4 kk päästä sairastetusta taudista. Sen verran ikäviä oireita tässä taudissa kyllä on, ettei tätä uudelleen haluaisi.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.01.2023 klo 11:51

Joo, on kyllä todella ikävä tauti. Kyllä sen melkein arvasi että jossain vaiheessa sitä sairastuu.

Pitää nyt vaan toivoa ettei sairastu enää jatkossa tähän. Pitää kyllä mahdollisimman pian sitten ottaa se neljäs rokote. Onneksi olin jo kuitenkin kolme ottanut.

Kamalan väsyttävä tauti. Varmaan johtuu tuosta limasta ja tukkoisuudesta.

Tiedän lähipiiristä erään tapauksen, missä ihminen oli sairastunut koronaan kaksi kertaa ja kummallakin kerralla oli ollut vain vähän nuhaa. Ei muita oireita. Se on jännä kun se tulee joillekin niin lievänä...

Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 04.01.2023 klo 12:31

Itselläni oli vain yksi koronarokotus otettuna, joten senkin takia positiivinen testitulos säikäytti. Kun kaiken lisäksi siinä vaiheessa tiedostin, että yksi rokote rinnastetaan rokottamattomaan. Sairastettu korona vastaa yhtä rokoteannosta, joten minulla seuraava tehoste olisi sitten ikäänkuin kolmas annos. Nyt kyllä menen sen ottamaan heti kun saan, vaikka ensimmäisestä rokotuksesta tulikin aika pitkään kestäviä vatsavaivoja.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.01.2023 klo 13:42

Mulle tuli kolmannesta rokotteesta kuumetta, mutta se kesti vain yhden yön.

Pitää levätä ettei tule long covid.

Aamut on inhottavia, kun yskittää niin paljon.

Pitää vaan jotenkin saada tuo lima pois kurkusta.

Oireet vaihtelee kyllä päivittäin aika paljon. Välillä tuntuu ettei ole oikein mitään oireita, sitten seuraavana päivänä voi taas yskittää hirveästi tai olla nuhaa. Erikoista.

 

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.01.2023 klo 16:09

Pulloon puhallus irrottaa hyvin limaa. Kävin apteekissa ja ostin sellaisen setin. Pulloon 10 cm vettä ja sitten letkun kautta puhalletaan 5-10 kertaa, niin että vesi kuplii. Kokeilin. Oli aika tehokas systeemi.

Käyttäjä kaamosaika kirjoittanut 04.01.2023 klo 17:42

Kieltämättä itselläkin on tullut long covid mieleen, sitä tuntuu olevan ihmisillä paljon. Minulla kyllä normiflunssakin tuppaa kestämään 3-4 viikkoa. Ostin apteekista puhalluspullon ensi töikseni, kun kuume oli ohi. Sillä irtoaa lima hyvin. Sellaisen puhalluspullon voi tehdä itsekin, kunhan vaan löytää sopivan letkun. Silloin kun minulla ei ollut vielä puhalluspulloa, niin Hengitysliiton nettisivuilta löytyi ohje, millä saa limaa yskittyä pois syvähengityksellä.