Kokemuksia työkokeilusta

Kokemuksia työkokeilusta

Käyttäjä näkymätön ninni aloittanut aikaan 23.03.2016 klo 09:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä näkymätön ninni kirjoittanut 23.03.2016 klo 09:38

HEI!

Millaisia kokemuksia teillä on ollut työkokeilusta?
Onko kokeilu onnistunut vai epäonnistunut?
jos on epäonnistunut, niin kauanko yritit ja mihin se kaatui? ja mitä sen jälkeen?
Pakotettiinko sinut työkokeiluun vai oliko se oma ehdotuksesi?
Mistä tai keneltä sait tukea asiassa?

Minulla lääkärisijainen päätti että työkokeiluun. Perusteluina se, että kaikki hoidot on jo kokeiltu ja olen ollut 9 vuotta hoidossa eikä psy poli aio hoitaa minua enää.

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 23.03.2016 klo 12:23

Minulla on kokemusta työkokeilusta vain työnantajan nälökulmasta, silloin kun vielä olin työelämässä. Työkokeilua haettiin työntekijälle esim Ilmarisen kautta silloin kun henkilö oli ollut todella pitkään sairauslomalla, omissa tapauksissani yli kolmekin vuotta. Tällöin työkokeilun tarkoituksena oli nimensä mukaisesti kokeilla mitä työtä työntekijä pystyy enää tekemään (nykyisen työnantajan tarjoamien mahdollisuuksien mukaan). Työkokeilulla haluttiin myös keventää työhön paluuseen sisältyvää uusiutuvan sairausloman riskiä, koska työaikaa lyhennettiin esim neljään tuntiin per työpäivä ja työn sisältökin saattoi vastata todellisuudessa vain kahden tai kolmen tunnin todellista työpanosta. Työkokeilu suunniteltiin siten, että työtä ja työaikaa nostettiin porrastetusti tietyn aikajakson jälkeen. Tavoitteena useimmiten oli kuntouttaa työntekijä takaisin kokoaikaiseen työhönsä, mutta oli myös tavoitteita, jossa haettiin tukea osa-aikaiseen eläkepäätökseen osoittamalla työkokeilun kautta ettei kokoaikainen työ onnistu.

Oli myös tapauksia, joissa työkokeilu keskeytyi. Työntekijälle tuli terveydellisiä ongelmia, ei edes välttämättä samoja, joista oli ollut pitkään sairauslomalla. Normaalit flunssat tai vatsataudit ja niiden vuoksi syntyneet poissaolot eivät kaataneet työkokeilua. Sen sijaan kivut, siitä syntynyt unettomuus ja masentuneisuus saattoivat hyvinkin muodostua esteeksi työkokeilun jatkumiselle. Ilmarinen on ainakin erittäin kiinnostunut työkokeilujen seurannoista, joten mitään läpihuutojuttuja ne eivät koskaan olleet.

Työnantajalle työkokeilu on kuitenkin ehkä viimeinen keino selvittää onko työntekijä enää soveltuva niihin töihin, joita työnantajalla on mahdollisuus tarjota. Olen nähnyt hyvin erilaisia suhtautumisia työkokeiluun myös työntekijän osalta. Toiset ovat päättäneet kuntoutua ja haluavat palata takaisin työelämään, juuri siihen omaan työhön. Niiden kanssa oli mukava suunnitella mitä töitä mihinkin aikajaksoon sisältyi ja millaisella tuntimäärällä. Sitten oli myös niitä, jotka olivat jo etukäteen päättäneet ettei tästä tule mitään. Eivät olleet halunneet alunperinkään työkokeiluun joko kipujen tai muun syyn vuoksi. Niiden kanssa kaikki oli vaikeaa. Mikään työ ei sopinut, kaikesta tuli kipuja tai muuta vaivaa, työajat eivät käyneet ja työkokeilun etenemisen mukaisissa keskusteluissa toistui säännönmukaisesti epäily siitä ettei tästä tule mitään. Usein nämä henkilöt jäivätkin heti ensimmäisessä tilaisuudessa uudelleen sairauslomalle ja työkokeilu keskeytettiin.

Sinun tilanteeseen en osaa vastata. Oletan ettei sinulla ole työsuhdetta alla eikä työtä johon palata tekemään työkokeilua? Oli työkokeilu sitten Kelasta tai Ilmarisen tukemaa, sen voi keskeyttää jos terveydentila ei salli sen jatkamista eikä työkokeilulla saavuteta kuntouttavaa lopputulosta vaan jopa huononnetaan työkokeilussa olijan terveydentilaa. Pidä tällöin kuitenkin huolta siitä, että keskeytyssuositus tulee lääkäriltä eikä niin, että ilmoitat itse keskeyttäväsi "koska tästä ei tule mitään".

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 14.05.2016 klo 21:08

Itse olen tällä hetkellä työkokeilussa yhdessä eläintarvikekaupassa. Olen toistaiseksi tykännyt olla siellä, vaikka se onkin ollut aika raskastakin kyllä välillä.
Mutta oman kokemukseni mukaan tähän mennessä työkokeilusta on semmoinen, että siitä voi olla hyötyä siinä asiassa, että löytäisi sen oman alan ja mitä jaksaa tehdä, ja mitä ei.

Itse olen siis työkkärin kautta työkokeilussa, lisäksi myös yhen hankkeen ansiosta sain kysyttä työkokeilupaikkaa tästä ko. eläintarvikekaupasta.

Elikkä itseäni ei pakotettu työkokeiluun, siitä muistaakseni kyllä työkkärissä puhuttiin ja lisäksi myös tuolla hankkeessa juteltiin siitä ja aluks meinasin mennä kahvilaan työkokeiluun, mutta se olisi mennyt liian hankalaksi, joten se jäi ns. pöydälle.
No, niimpä ennen seuraavista tapaamista tämän hankeen työntekijän kanssa, niin olin itsekseni miettinyt, että jos sitä kysyis yhestä eläintarvikekaupasta työkokeilua ja seuraavassa tapaamisessa sitten mainitsin asiasta tälle hankkeen työntekijälle, ja hän oli iloinen asiasta, että olin ollut omatoiminen asiassa. Kertoin siis, että olin yrittänyt käydä kysymässä työkokeilupaikkaa, mutta myymäläpäällikkö/vastaava ei ollut silloin ollut paikalla, kun olin käynyt asioilla.

Kuitenkin tuon tapaamisen jälkeen sain asiaa hoidettua eteenpäin ja lopulta tosiaan pääsin työkokeiluun.

Niinpä omasta mielestäni tukea olen eniten ehkä saanut tältä yheltä hanketyöntekijältä (josta on tullut mulle omasta mielestäni vähän kuin isosisko). Lisäksi olen tämän hanketyöntekijän kanssa nyt työkokeilun aikana lähetellyt sähköpostia ja kertonut, että miten on mennyt.

Nyt tosiaan olen ollut työkokeilussa laskemieni mukaan 6 viikkoa ja vielä olisi jäljellä 3 viikkoa.
Joten saas nähdä miten tämä loppuaika työkokeilussa menee, kun alkaa vähän tuntuun jo semmoiselta, ettei oikein jaksais. Mutta onpahan tästä ollut hyötyä sen verran, että saa vähän enemmän rahaa kuin ilman työkokeilua.

Sitä en vielä kuitenkaan tiiä, että tuleekohan työkkäri sitten päkättään, että pitäis löytää uusi työkokeilupaikka. Mutta aijon kyllä huilia tämän työkokeilun jälkeen edes jonkin aikaa..

Ehkä pitäis käydä joku lääkärintarkastus työkokeilun jälkeen, kun olen huomannut, että välillä alkaa painavien säkkien nostelu ottaan selkään..