Kasvatuskysymys

Kasvatuskysymys

Käyttäjä Salaatti aloittanut aikaan 10.08.2016 klo 18:37 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 10.08.2016 klo 18:37

Hei! Onko täällä vanhempia? Minä en ole vanhempi, vaan lastenhoitaja. Tämän hetkisessä työpaikassani on tullut aika isoja ongelmia. Heidän seitsemänvuotias poikansa on väkivaltainen ja aggressiivinen muita lapsia kohtaan. En saa häntä puhumalla rauhoittumaan. Haluaisin tietää, onko oikein vai väärin pitää lapsesta kiinni, kunnes hän rauhoittuu? Jos en pidä, hän löytää keinon hakata, potkia, purra tai raapia muita lapsia ”kostoksi” jostain. Usein hyvin mitättömästä asiasta. Olen keskustellut asiasta jo vanhempien kanssa. Haluaisin kuulla asiasta myös ulkopuolisen mielipiteen. Olen jo henkisesti ihan loppu, ja melkein pelkään aina seuraavaa työpäivää.

Salaatti😭

Käyttäjä käpytär kirjoittanut 11.08.2016 klo 09:18

Hei, joskus jossain lasten kasvatusta käsittelevällä luennolla kuulin kiinni pitämisestä. Siitä tosin onj jo aikaa enkä usko että nykyisen lainsäädännön puitteissa olisi enää sallittua, en tiedä. Oma mielipiteeni on kuitenkin se että mikäli keskustelu ei auta ja lapsi on vaarassa satuttaa itseään tai muita, onko vaihtoehtoa, koska vanhemmatkin ovat kuulleet asiasta. Olisiko keskustelu työpaikalla muun ammatti henkilökunnan kanssa paikallaan vanhemmat mukana. Lapsen edunmukaista on auttaa häntä, selvittää mikä on.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 11.08.2016 klo 12:01

Kiitos vastauksestasi 🙂 Kävin MLL:n nettiaivuilla lukemassa, ja siellä luki uhmaikäisen lapsen kohdalla, että lasta voi pitää sylissä vaikka hän rimpuilisi. Mutta ei kauhean kauan, vaan jos lapsi ei rauhoitu, hänet voi päästää, mutta pitää vahtia, ettei hän voi satuttaa. Se siis uhmaikäisen raivokohtauksesta. En tiedä miten pätee vanhempiin lapsiin.
Eilen töissä kävi niin, että tämä lapsi satutti itsensä tapellessaan siskonsa kanssa. Otin hänet syliin lattialla istuen ja lohdutin. Sitten hän vaikutti siltä että rupeaisi taas riehumaan. En tietääkseni edes juurikaan pitänyt kiinni hänestä, vaan hän istui sylissäni edelleen. Saatoin ehkä pitää käsiäni hänen ympärillään, mutta jos hän olisi halunnut, hän olisi päässyt pois. Sanoin: "rauhoitu". Sitten lapsen isä tuli sisään ja väitti minun käyneen käsiksi hänen poikaansa. Olen todella tyrmistynyt, koska sellaista en ole tehnyt. Lapsen äidin mukaan pojasta saa pitää kiinni jos hän ei muuten rauhoitu. Tämän lapsen isän kanssa on muuyenkin ongelmia. Hän on vienyt minulta kaiken auktoriteetin lupaamalla lastensa tehdä asioita, joita itse en lupaa tehdä. Hän on lasten kuullen komentanut minua. En saa komentaa hänen lapsiaan. Ja lasten puheiden mukaan hän itse tukistaa joskus lapsiaan. Lisäksi olen itse kuullut hänen uhkaavan lapsiaan selkäsaunalla. En ymmärrä. En voi antaa lapsen satuttaa muita.

Käyttäjä käpytär kirjoittanut 11.08.2016 klo 15:43

Sinulla on työnantaja, keskustele asiasta hänen kanssaan l. Kerro kaikki avoimesti🙂👍