Kaksisuuntaista menoa

Kaksisuuntaista menoa

Käyttäjä September aloittanut aikaan 18.06.2019 klo 20:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä September kirjoittanut 18.06.2019 klo 20:44

Perustan nyt oman foorumin omille jutuilleni. En aio esitellä itseäni mitenkään. Aion kirjoittaa just siitä mistä huvittaa. Lue tai ohita, jos ei kiinnosta. Saa myös kysyä ja osallistua. 

Pari kuukauttahan mulla meni oikein mukavasti edellisen osaston jälkeen. Nyt kuitenkin tuntuu, että olen taas syöksykierteessä pohjalle. No, tätähän tää kaksisuuntaisen elämä on. 

Käyttäjä September kirjoittanut 17.09.2019 klo 18:59

Miten JP lääkärikäynti meni? Jos jaksat tai haluat kertoa minulle, niin kuulisin mieluusti.

Sisko kävi tänään auttamassa keittiön kaappien pesussa. Saimme melkein kaikki pestyä ja lisäksi myös uunin ja liesituulettimen. Alkuillasta vielä pestiin tyttöjen kanssa makkareiden vaatekaapit ja haettiin lainaan ikkunapesuri. Kävin jopa kaupassa nuoremman tytön kanssa ahdistumatta suuremmin. Itse asiassa tänään on ollut myös kotona helpompaa... Voikohan se johtua tosta Risperidonista. Onhan se nyt huomattavasti voimakkaampi antipsykootti tohon Ketipinoriin nähden. Sitä minulla on mennyt 700mg, mutta Risperidonin aloituksen myötä se laskettiin 600mg. Aika iso annos sekin kyllä on.

Huomenna ajattelin pestä ikkunat ja ehkä saunan tai loput kaapit. Saa nähdä, mikä fiilis huomenna. Tänään on kyllä ollut pitkästä aikaa hyvä olo. Oikeastaan koko päivän. En ole saanut ahdistus tai itkukohtauksia koko päivänä.

Käyttäjä September kirjoittanut 18.09.2019 klo 08:49

Hyvää keskiviikkoa 🙂

Heräsin tänä aamuna aikaisin, energisenä, innokkaana ja ilman ongelmia päästä ylös ja ilman sekavuustilaa. Vaikka väsymystilaa ei ollut, olen juonut ihan liikaa kahvia, koska kahvinhimo on loputon. Innokkuus ei ole tavanomaista innostumista asioista vaan sitä, etten pysty pyyhkimään tätä virnettä kasvoilta ja lakata nauramasta itsekseni, koska kaikki on niin uskomattoman upeaa.

Ennen kuin tein mitään johtopäätöksiä tästä olotilasta, tarkistin Risperidonin haittavaikutuslistan. Hyvin yleinen haittavaikutus on väsymys ja vireystilan lasku. Sen lisäksi lääkettä käytetään skitsofrenian lisäksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheen hoitoon. Tämä olotila ei siis voi johtua lääkkeestä, vaan tämä on sitä itseään eli maniaoireilua. Pari päivää tätä tulisi jopa tarpeeseen, mutta jatkuessa se ei ole ollenkaan hyvä juttu. Näin untakin, että minulla oli mania, johon edes sähkö ei auttanut. Toivottavasti tämä kuitenkin katkeaa ylihuomenna sähköön tai kun Risperidon alkaa vaikuttaa, jos se kerta tepsii maniaan. Sitä ennen yritän kanavoida tämän energian muuttovalmisteluihin ja yritän pysyä erossa huonoista ideoista.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.09.2019 klo 09:03

Hei, September! Kuulostaapa mukavalta tuo sinun eilinen päiväsi!

Lääkärin vastaanotolla tehtiin ensi sijaisesti lääkärin lausuntoa matkatukiin... Kysyin kyllä kaksisuuntaisesta, mutta se jäi jotenkin ilmaan. Ja kevyesti sinnekin. Lääkärille en osanut juurikaan perustella diagnoosin muutosta...

Soitin illalla päivystykseen, ja menen käymään siellä arviossa tänään.

Käyttäjä September kirjoittanut 18.09.2019 klo 14:09

Kaksisuuntaisen diagnoosia ei yleensä kovin helposti saa. Minullakin meni kauan, ennen kuin diagnoosi vihdoin lyötiin lukkoon. Tällä hetkellä minulla on lukuisia epäilyjä, mutta minusta ne tuntuvat samantekeviltä tässä vaiheessa. Vaikka saattaisihan ne tuoda ratkaisun, kun ei minulla kovin vahvasti mene tämä  kaksisuuntaisen kanssa. Meinasitko JP osastolle pyrkiä, kun käyt arvioissa vai vaan hakea jotain helpotusta päivystävältä psykiatrilta?

Minä sain kaikki ikkunat pestyä, mutta niitä pestessä tapahtui kummia. Kuulin ääniä, joiden todenperäisyydestä en mene vannomaan. En tiedä, kuuluiko ne jostain, kuten vaikka käynnissä olevista kodinkoneista vai olivatko ne oman mieleni tuotosta. Äänet olivat kuin jonkun muun kuin perheenjäsenen puhelin olisi soinut. Minulle myös tuli sellainen tunne, etten ole yksin ja menin paniikkiin. Nyt on helpompi kuin lapset ovat kotona ja toivat kavereita koulusta.

Perjantain sähköhoito pelottaa sen unen takia. Ajattelen sitä jatkuvasti. Täytyy jotenkin päästä pelosta yli. Yritän vakuuttaa itselleni, että sähköhoito on täysin turvallinen hoitomuoto. Ei ole mahdollista, että manian takia ei nukahtaisi nukutusaineeseen.

Tänään täytyy saada vielä jotain aikaiseksi. Pestä kaappeja tai jotain. Energiaa riittää, mutta mieliala on kurja. Itkettää ja pelottaa kaikki.

Käyttäjä September kirjoittanut 19.09.2019 klo 18:10

Oon ollut pari päivää ihan manioissa. Olen saanut valtavasti aikaan, kun olen kanavoinut kaiken energian näihin muuttopuuhiin. Tänään olen siivonnut, imuroinut ja pessyt koko kämpän lattiat, pessyt pyykkiä, tyhjentänyt vaatehuoneen, pakannu ja pessyt sen, tyhjentänyt ja pessyt kaappeja, pessyt saunan, laittanut ruokaa, pakannu vähän lisää, editoinut ja kirjoittanut puhtaaksi kymmeniä sivuja tekstiä, juonut kahvia vähintääkin kaksi litraa... Energiaa on loputtomasti, aivoissa säkenöi, kaikki vilistää ohi hirveetä vauhtia enkä pysty pysähtymään kuin hetkeksi. Kaikki on aivan uskomattoman mahtavaa paitsi että tässä olotilassa ei ole mitään mahtavaa. Luotan siihen, että se katkeaa huomiseen sähköhoitoon. Tarvittavista lääkkeistä ei oikein ole apua.

 

MITÄS SEURAAVAKSI!?

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.09.2019 klo 18:44

Olin yön osastolla; tänään oli uloskirjoitus. En tiedä, pärjäänkö kotona.

Käyttäjä September kirjoittanut 20.09.2019 klo 07:56

Tänään jos yrittäisi ottaa vähän iisimmin eikä painaa tuhatta ja sataa. Nämä sähköhoidon aamut ovat vaikeita, kun ei saa aamukahvia tai edes lasillista vettä.

Tytöt lähtee mökille koulun jälkeen sukulaisten kanssa. Ovat siellä koko viikonlopun. Tulee kyllä tarpeeseen lapsivapaa. Teini jää kotiin, mutta siitä ei ole vaivaa. Ehkä tehdään hänen kanssaan jotain spessua, jos häntä kiinnostaa esim leffa tai ulkona syöminen. En kyllä muista itsekään, milloin olisin tehnyt jotain hauskaa. Ehkä heinäkuun alussa, kun olin risteilyllä ystävän kanssa. Muuten en ole kotoota juuri poistunut.

Tänään pitäisi tutustua kaikkiin kuuteen vakuutusehdotukseen, jotka sain eilen sähköpostiini. Kyse siis kotivakuutuksesta. Ajattelin lokakuun alusta alkaa taas pitää kirjanpitoa tuloista ja menoista. Uuden asunnon myötä menot kasvavat todella paljon ja pitää miettiä tarkemmin, mihin muuhun rahaa laittaa ja kuinka paljon.

Käyttäjä September kirjoittanut 21.09.2019 klo 10:59

Hyvää viikonloppua,

Ikävää JP, että jouduin yöksi osastolla, mutta toisaalta hyvä, että sait apua. Toivottavasti löydän keinoja selvitä kotona. Toivotan sinulle parempaa vointia ❤️

Tytöt lähtivät mökille, joten kävimme mielhen ja teinin kanssa elikuvissa ja hakemassa iltapalaa. Elokuva oli mieleinen, mutta minulla oli vaikeuksia keskittyä siihen. Mieleni oli jossain ihan muualla, vaikka elokuva ei ollut edes erityisen pitkä.

Isäni haki minut sähköhoidosta eilen. Hän kommentoi blogiani, jonka äitini oli hänelle jakanut. Hän sanoi, ettei ollut aavistanutkaan, mitä minun elämäni tämän sairauden kanssa on. Hän oli vaan ajatellut, että se on pelkkää masennusta. Minusta tuntuu hyvältä, että vanhempani nyt tietävät koko totuuden.

Sähköhoito taisi tosiaan katkaista hypomanian ja hyvä niin. Nyt olen rauhallinen. Tänään täytyy silti saada paljon aikaiseksi. Seuraava sähköhoito on vasta 2,5vkon päästä. Minua on alkanut huolestuttamaan nämä uudet oireet. Tosin niihin pitäisi auttaa sähköhoito ja kaksi psykoosilääkettä, mutta silti.... Ellei ne sitten kuulu uuden Risperidonin sivuvaikutuksiin. En kestä olla yksin kotona, kun luulen, että asunnossa on joku, joka haluaa minulle pahaa. Kuulen epämääräisiä ääniä ja näen hahmoja ja varjoja ja pelästyin kaikkia yhtäkkisiä ääniä ja varjoja niin, että menen melkein paniikkiin. Ihan hirveetä. Eilen mietin, että olisin soittanut poliklinikalle, mutta en sitten soittanutkaan. Katsotaan nyt ensin, miten uudessä kodissa sujuu. Muuttoon on enää tasan viikko! Huh, miten jännää!

Käyttäjä September kirjoittanut 23.09.2019 klo 09:25

Tällä viikolla se tosiaan tapahtuu, muutto! Käytiin eilen lasten kanssa pyöräilemässä uusi koulumatka. Nuorin oli vähän epävarma, toivottavasti en joudu hänen kanssaan kulkemaan koulumatkaa. Hänellä onneksi asuu joitakin luokkakavereita lähettyvillä, joten voivat ehkä yhdessä kulkea kouluun.

Tänään on se Brintellixin aloitus. Toivottavasti siitä ei tule pahoja sivuvaikutuksia. Lääkäri yritti minua motivoida kestämään sivuvaikutukset. Risperidonista ei juurikaan tullut mitään. Ehkä unisuus on vähän helpottanut, kun lääke saattaa piristää. Toivotaan, että näistä uusista lääkkeistä löytyy minulle apu. Minun täytyy kyllä soittaa polille, jos tämä harhaluuloisuus jatkuu. Tämä on ihan hirveää, kun minusta tuntuu koko ajan etten ole yksin kotona.

Tänään pitäisi taas saada paljon hommia aikaiseksi. Pitkä lista tälle viikolle.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.09.2019 klo 20:52

Jännää varmasti, kun muutto on ihan liki! Mulle mietittiin jo tänään tuettua asumista. En sellaista halua! Olin siis osastolla viikonlopun. Tänään taas uloskirjoitus. Nyt illasta mulla oli tosi hyvä keskustelu. Se helpotti oloani hirmuisesti!

Mulla ei tainnut Brintellixista aiheutua mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Sen muistan kun se vaikutti - todennäköisesti - toimintakykyyyni positiivisesti. Kuulen mielenkiinnolla, jos koet negatiivisia tai positiivisia vaikutuksia lääkkeestä... Meni mulla aikanaan myös Risperdalia. Mutta silloin olin ihan sairaushistoriani alussa. Se aloitettiin ehkä hajanaisuuteen. Olin kai silloin ollut keskustelemassa kahden hoitajan kanssa. Ja toinen siitä käväisi lääkärin luona. Palasi takaisin reseptin kanssa. - Muuta en siitä muista.

Toivon sinulle voimia näihin muutamiin viikkoihin, kun elätte laatikoiden ympäröimänä...!

 

Käyttäjä September kirjoittanut 24.09.2019 klo 15:20

Kiitos JP. Sisko oli tänään auttamassa hommissa. Oli pakko pyytää hänet, kun en kestä olla yksin enää. Olen aivan kauhuissani koko ajan. Ehkäpä soitan huomenna polille. Vaan voiko tähän mikään auttaa, kun kaksi psykoosilääkettä menee jo ja siihen päälle sähköhoito. Vai voiko se olla tämä stressi, joka näitä harhoja aiheuttaa. Ehkä.

Olen vertaillut kotivakuutuksia. Pitäisi tehdä päätös, mistä ottaa ja minkä laajuinen. Muutto on tosiaankin aivan käsillä. Perjantaina käyn hakemassa avaimet ja perjantaina menee sähkökin päälle. Pitäisi tutustua ilmalämpöpumpun toimintaan, kun on suora sähkölämmitys. Miten saada pumpusta suurin hyöty irti. Toivon, että jossain vaiheessa hankimme myös kevyt takan. Olohuoneessa on takkavaraus valmiina. Takka varmasti näkyisi sähkölaskussa erityisesti talvella.

Tälle päivälle olisi vielä yhtä sun toista hommaa. Lapset eivät kylläkään vaikuta kovin motivoituneilta. Ehkä lahjon heidät kekseillä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.09.2019 klo 15:48

Mun miehellä on sähkölämmitys, mutta myös ilmalämpöpumppu. Viime talvena hän ei lämmittänyt omakotitaloaan lainkaan pattereilla. Koko talvi meni pumpulla! Eli voitte hyvinkin säästää reilusti, kun saatte pumpun toimimaaan parhaalla mahdollisella tavalla juuri teidän asunnossanne! Ja takka tietysti auttaa myös, vaikka puut pitääkin hankkia... (Vuorostaan mun äitini lisälämmittää takalla...)

Voisi ajatella, että muuttostressi saa sinut oireilemaan voimakkaamin. Mutta ainahan varmaan kannattaa puhua polin kanssa. Jos jotenkin voisivat auttaa.

Käyttäjä September kirjoittanut 25.09.2019 klo 15:28

Hyvä kuulla, että ilmalämpöpumpulla tosiaan voi hyvin säästää. Ajattelimme ostaa takan mahdollisimman pian. Olisipa ihanaa, jos olisi takka jouluna! Mulla on joulu mielessä, kun on niin ihanaa viettää se uudessa kodissa ihan rauhassa oman perheen kesken. Tilailin taas joululahjoja tänään 😀 ja torstaina ajattelin käydä tarjouksesta hakemassa tytöille merkkihupparit pukinkonttiin.

Laitoin tänään viestiä hoitajalle, että olisiko ollut peruutusaikoja huomiselle tai yli huomiselle. Ei kyllä ollut, joten viikon päästä sitten. Onneksi mies on to ja pe etänä, joten loppuviikko menee helpommin. Otin tänään rauhoittavia, niistä oli vähän apua, kunnes lapset tulivat koulusta kotiin.

Pitää varmaan lokakuun loppuun mennessä hakea eläkkeelle jatkoa. Ei voi tulla katkoa tuloihin nyt, kun on vasta ostettu asunto. Luulisin, että tämä on läpihuutojuttu, mutta ei voi tietystikään olla varma asiasta.

Käyttäjä September kirjoittanut 25.09.2019 klo 16:01

Soitin työeläkevakuutusyhtiöön ja jatkon hakeminen onkin ihan läpihuutojuttu! Huh, ei tarvitsekaan stressata asiaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 26.09.2019 klo 09:05

Huomenta, September! Kiva, kun eläkkeen suhteen asiat ovat helposti järjestettävissä! Uskalsit hoitaa ja varmistaa asian nopeasti...

Oliko se huomenna perjantaina, kun saat hakea avaimet uuteen asuntoonne? Muutatteko tavarat paketti- vai kuorma-autolla?

Mitä ahdistuksellesi kuuluu?