Kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 29.09.2012 klo 18:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 29.09.2012 klo 18:29

Muutaman kuukauden ajan minulla on ollut hirveä stressi. Olen päästänyt suustani kamalia asioita, joita tulen todennäköisesti katumaan koko loppuikäni. Minua painaa syyllisyys, enkä kykene rauhoittumaan.

Levottomuus on aiheuttanut nukahtamisvaikeuksia ja ruokahaluttomuutta. Lohdutan itseäni sillä ajatuksella, että ainakin olen kaunis. Kun katson peiliin, siellä näkyy ainakin ulkoisesti kaunis nainen, vaikkei sisimpäni niin kaunis olisikaan.

Toisinaan selitän innoissani ihmisille kaikesta maan ja taivaan väliltä, nauran tyhmille asioille ja teen asioita hetken mielijohteesta ajattelematta liiemmin seurauksia. Shoppailu kiinnostaisi hirveästi: koko ajan keksin jotain uutta, jota on pakko saada. Ja mitä väliä vaikka rahat menisivät, kyllä sitä jostain aina löytyy. Kunhan vain tulisi vähän parempi olo.

Toisinaan taas itken ja kirjoitan päiväkirjaani tajunnanvirtaa kaikesta pahasta olosta sisimmässäni. Kirjoitan eniten siitä, miten kovasti kaipaisin seksiä. En ole koskaan ajatellut seksiä näin paljon: minne tahansa menenkin, fantasiat saattavat tulla mieleen. Tuntuu, että kaipaan seksiä niin paljon, että vaikka nainen kelpaisi, vaikka tähän mennessä olen mielestäni ollut hetero. Unelmoin kaikesta ihanasta syntisestä, enkä voi olla masturboimatta joka päivä. Enkä oikeastaan haluakaan olla tekemättä niin, koska se on melkeinpä ainut asia, joka vie ikävät tunteet hetkeksi pois.

Onko teillä kokemusta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä? En haluaisi maalata piruja seinälle, mutta musta tuntuu että nää oireet viittaa vähän siihen. Toivon, että kerrotte mielipiteenne, mutta jos haluatte suositella terapiaan menemistä, pelkään, että teidän on keksittävä hyvä peruste siihen, miksi sinne menisin. Minulla on kamalia kokemuksia terapiasta, enkä halua niellä enää yhtäkään pilleriä koko elämäni aikana.

IisaMari

Käyttäjä alone2 kirjoittanut 01.10.2012 klo 23:26

Kertomasi perusteella tuossa on oireita kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Itse sain tämän diagnoosin puolitoista vuotta sitten. Sinuna menisin mielenterveys asemalle ja varaisit ajan sieltä kautta lääkärille, joka ohjaa tutkimuksiin... Tätä sairautta yleensä hoidetaan lääkkeellä, mutta en itse syö tällä hetkellä mitään pillereitä, koska kukaan ei voi siihen pakottaa. Olen ajatellut tiettyjä vitamiineja mitkä auttavat juuri oikein otettuna ja yhdistettynä niin tähän sairauteen. Suosittelisin jotain keskusteluja, koska siten omat ajatuksetkin tulevat selkeämmäksi. Yksityinen terapia on kaikkein parasta 🙂

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 05.10.2012 klo 11:20

alone2 kirjoitti 1.10.2012 23:26

Kertomasi perusteella tuossa on oireita kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Itse sain tämän diagnoosin puolitoista vuotta sitten. Sinuna menisin mielenterveys asemalle ja varaisit ajan sieltä kautta lääkärille, joka ohjaa tutkimuksiin... Tätä sairautta yleensä hoidetaan lääkkeellä, mutta en itse syö tällä hetkellä mitään pillereitä, koska kukaan ei voi siihen pakottaa. Olen ajatellut tiettyjä vitamiineja mitkä auttavat juuri oikein otettuna ja yhdistettynä niin tähän sairauteen. Suosittelisin jotain keskusteluja, koska siten omat ajatuksetkin tulevat selkeämmäksi. Yksityinen terapia on kaikkein parasta 🙂

Kiitos sinulle 🙂

En kyllä usko, että menen hoitoon. Yksityinen on myös tosi kallis... Rahatilanne on niin huono, etten haluaisi käyttää rahaa edes lääkkeisiin tai kunnan tarjoamaan apuun.

Mutta kiitti kun kerroit omakohtaisen kokemuksen asiasta 🙂

Käyttäjä Roque kirjoittanut 03.02.2013 klo 06:31

Täällä kanssa epäillään tuota kakssuuntasta ja tiistaina menossa lääkärille hakeen lähetettä MT:hen asian selvittämiseks. Hieman saman tyylisiä oireita olen tunnistanut itsestäni mitä tuossa yllä oli kuvailtu.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 04.02.2013 klo 21:07

Jännä että tämä nyt nostettiin ylös tämä keskustelu. En muistanut kirjoittaneeni noin syyskuussa.

Asiat ovat muuttuneet tuosta aika paljon. En ymmärrä, miksi olin niin hädissäni tuolloin. Olisin vain nauttinut elämästäni ja kaikesta hyvästä, mitä siinä oli. Ihan turhaan sekoilin.

Toisaalta, ehkä puolen vuoden päästä ajattelen, että minun olisi pitänyt nyt nauttia kaikesta hyvästä, mitä minulla on. Ja onhan minulla elämässäni hyviä asioita. Päämäärää ei vain ole. En tiedä yhtään, mitä haluan. Ahdistaa. Kunpa selviäisin tästä jotenkin.

Käyttäjä Bender kirjoittanut 29.03.2013 klo 18:03

Hei!

Täällä on kolkyt ja risat mies, jolla on todettu vasta muutama kk sitten kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nyt fiilikset on pahemmin masennuksen puolella. Kaipaisin ystäviä kohtalotovereista.