fobiani

fobiani

Käyttäjä ElliNelli aloittanut aikaan 02.08.2014 klo 15:37 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ElliNelli kirjoittanut 02.08.2014 klo 15:37

Hei!

Onko täällä ketään, jolla olisi todettu virallisesti olevan jokin fobia? Ja vielä, jos sattuisi olemaan sellaista, jolla on ampiaisfobia… Haluaisin lisää tietoa, miten ihmiset ovat selvinneet fobioidensa kanssa ja onko jokin keino tai käytös auttanut selviämään näistä suurista peloista, jotka kasvavat mittasuhteiltaan niin suuriksi.

Mulla siis on moniakin pelon kohteita, mutta ampiaisiin kohdistuva pelko on muuttunut asteikollaan sellaiseksi, että lääkäri totesi mulla olevan aika vaikea fobia niitä kohtaan. Tiedän, mistä tämä alkoi: minulla oli kodissani ulkovaja ja lähdin hakemaan laukkua sieltä käyttööni. Heti vajan ulkopuolella laukusta tuli suuri määrä ampiaisia ja juoksin karkuun minkä kintuistani pääsin. Ampiaiset eivät seuranneet minua. Palasin takaisin ja jopa peljäten pystyin tuhoamaan pesän (jossa ei kyllä enää ollut ampiaisia). Samana iltana menin totuttuun tapaan vajan yläpuolella sijaitsevaan parvekkeelle tupakoimaan. En pystynyt sinä iltana, enkä loppukesänäkään polttamaan kokonaista tupakkaa, koska kuulin ampiaisten palaavan, eli ampiaisten ääniä. Tämä onkin ollut ensimmäinen harha mitä oon kuullut.

Nykyään… Koko viime kesänä en tuulettanut kertaakaan kotona, koska pelkäsin ampiaisten tulevan silloin sisälle. Tänä vuonna yhteen ikkunaan on laitettu verkko, mutta aina en vain pysty luottamaan, etteivät ampiaiset siitä läpi pääsisi. Kuulen usein sisällä, että ampiainen, tai kaksi, tai kolme tai… kiertävät vihasena asunnossa ja mä meinaan mennä hulluksi, kun en niitä näe (koska niitä ei ole). Jopa talvella kuulin näitä ääniä. Meillä on koneellinen ilmastointi ja se surisee hiljakseen. Kuvittelen usein, että siellä ilmastointiputkessa on pesä ja pian ampiaiset tulevat (tappamaan) tuhoamaan mut. Talvellakin mietin, että sinne putkeen on sittenkin jäänyt yksi ampiaispesä ja ne heräävät eloon jokin yö keskellä talvea. Kun mopo / moottoripyörä ajaa ikkunani lähellä voin alkaa kuvitella järjettömän kokoisen ampiaisen vaanivan mua jossain. En siis sisälläkään saa olla rauhassa, harhat ja pelkotilat ovat kimpussani jatkuvasti.

Entä ulkona… Uskallan ulos, koska tiedän ampiaisten pääsevän lentämään pois läheltäni verrattuna sisälle, kun ovat loukussa kotonani. Mutta pienikin ääni, minkä tahansa lentävän hyönteisen lähestyminen tms. saa mut sekoamaan. Huudan ja juoksen, sydän kurkussa. Monet ovat tuon nähneet ja ihmettelevät, miten voin seota niin pienestä. Minun on usein kiireisest päästävä sisätiloihin, vaikka eihän mun vointi sielläkään hyvä oo olla. Ulko-ovellani mä pelkään, että ampiaiset pääsevät sisälle asuntooni, kun menen sisälle. Katson ympäristöäni ja nopeasti vain syöksyn ovesta sisään. Tai jos luonani on joku ja hän lähtee ulos… hyvä jos sanon vieraalleni mitääni, koska seuraan vain oven rakoa ja sitä, tuleeko tämä vainoojani, ampiainen, sieltä sisälle.

En siis voi hyvin asian kanssa, en sisällä enkä ulkona. Haluaisin fobiastani eroon, mutta kun keinoja ei kellään ole. Hoitajani on puhunut siedätyshoidosta, itse epäilen sitä. Olisin varmaan valmis edes yritäämään, mutta kun ei ole löytynyt ketään, joka tämän järjestäisi. Onko kellään tietoa fobioista eroonpääsemiseksi??? Tarvitsen apua…

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 03.08.2014 klo 13:30

Hei!

Pystyn hyvin samaistumaan pelkoosi, vaikka minulla se ei ihan noin voimakasta ole koskaan ollutkaan. Joskus lapsena en uskaltanut kävellä nurmikolla ollenkaan kun pelkäsin astuvani ampiaisen päälle. Aikuisenakin olen välillä säikkynyt niitä ja välillä taas pystyn tekemään tietoisen päätöksen, että en välitä niistä enkä anna itseni mennä paniikkiin. Yhtenä kesänä (siitä taitaa olla pari vuotta) minua pisti ampiainen, kun istuin sen päälle. Se oli tullut sisälle avoimesta ikkunasta. Sinä kesänä pelkäsin koko ajan, että jonnekin peiton alle tai vaatteisiin olisi piiloutunut ampiainen ja pidin ikkunat kiinni. Onneksi pelko laantui talven aikana eikä ole palannut, koska näitä kohtaamisia ampiaisten kanssa ei ole pitkään aikaan ollut.

Sattumalta juuri eilen päädyin suomalaisille nettisivuille, joissa mainostettiin nettikursseja, joilla pääsisi eroon erilaisista peloista. Siellä oli myös "Eroon hyönteis- / hämäkkipelosta". Ne ilmeisesti perustuvat hypnoosiin ja/tai rentoutusharjoituksiin. Itselläni ei ole niistä mitään kokemusta enkä tiedä ovatko ihan humpuukia. Kannattaa varmaan kuitenkin googlettaa aiheesta. En laitaa tähän mitään suoraa linkkiä kun en halua mainostaa ketään (ja luulen ettei sitä saisi tähän edes laittaa).

Toivottavasti jotain apua löytyy!

Käyttäjä ElliNelli kirjoittanut 04.08.2014 klo 09:53

Kioitti LonelyWolf. Mä yritän googlettaa ja löytää niitä mahdollisia keinoja auttaa mua tämän fobian kanssa. Olen valmis kokeilemaan eri keinoja...