EI TULEVAISUUTTA?

EI TULEVAISUUTTA?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 08.04.2016 klo 20:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 08.04.2016 klo 20:18

Heippa taas kaikille !

Olen joskus tänne kirjoitellutkin, mutta nyt on elämässä sellainen tilanne että kaikki kasaantuu päälle Olen viimeaikoina menettänyt varmaan lopullisesti uskon tulevaisuuteen (hyvään tulevaisuuteen) Kaikki uutiset ja ennusteet vaan lisää huonoa oloa. Suurin syy siihen on työttömyys ( olen ollut kauan työttömänä) ja se vahvistaa enemmän jo valmiiksi heikkoa uskoa ja itseluottamustani.

Olen nimittäin todella ahdistunut siitä millaiseksi maailma on menossa. Ja se suunta ei ole hyvä. Minua pelottaa TODELLA PALJON se, että kun automatisaatio ja robotiikka vie suurelta osalta työt ja minkäänlaisenkaan mahdollisuuden tulevaisuuteen ☹️

Kaikkialla lukee että se lisää taloudelllista eriarvoisuutta ja kasaa rahat vain pienelle eliitille ja muut kärsii tilanteesta, jossa ei varaa mihinkään, ja mahdollisuus tulevaisuuteen olematon😭

Tähänkin olisi ratkaisu mutta päättäjät ei halua tehdä niitä koska se ei aja niiden etuja ( eliitin). Näin olen lukenut.

Toki me Suomalaiset ollaan vielä etuoikeutettuja mutta entä kun työttömyystuet ja terveydenhuolto loppuu koska ei rahaa valtiolla 😭

Mitä sitten tehdään? Eikä edes mahdollisuutta kaikilla töihin kun koneet tekee kaiken. Nyt on puhuttu että 2050 ( toki kauan aikaa) maapallon ihmisistä 75 % työttömiä ☹️ teknologian vuoksi.

Erikoinen huolenaihe mutta ahdistaa välillä kovin, jopa yöunet menee, On jopa ollut itsemurha vara – vaihtoehtona jos ei töitä ole eikä tule.

SUURIN murheeni tässä kuitenkin liittyy äitiini, hän tarvitsee lääkettä loppuelämänsä että pysyy syöpäriski kurissa ja että kaikki vitamiinit imeytyy 😭

Nyt sillä jatkuvat säryt sen takia. Entä jos lääketuki ja työttmyystuki loppuu miten varaa lääkkeeseen hänellä ? Olen jopa miettinyt että ostan kaikilla säästöilläni niitä hänelle valmiiksi jos tilanne niin vaatii.

Kiitos, kun jaksoit lukea murheistani, siitä on minulle suuri apu 🙂 Olette kaikki ihania 🙂

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 09.04.2016 klo 00:34

Hei!

Sain tänään kuulla itsekin ikäviä uutisia. Tai onhan se ollut itelläkin mielessä, mutta kun oma terapeutti lausuu sen ääneen niin...
En osaa muotoilla sitä oikeen. Hän kysyi että oonko valmistautunu siihen että nykyinen tilani(sairaseläkeläinen)on pysyvä. Miten näen tulevaisuuden.

Aloin tänään miettiä asiaa tosissani ja ei tunnu kauhean hyvältä. Niin kovasti haluaisin takaisin työelämään, mutta kun on sairastanut 12 vuotta. Onhan sitä toivoa, vaikka pientä. Ajatella että pitää elää vielä 50 vuotta tätä elämää. Elämää jossa ei oo rahaa, ei oo varaa mihinkään. Kaikki suunnittelee elämää eteenpäin. Kerrotaan kuinka joku päässy opiskelemaan tai on töissä. Olen kateellinen ja vihainen. Katkera. Elämä on joillekin ihmisille pelkkää taistelua. Epäreilua!
Se että tässä maassa olisi mm. mahdollisuus kaikkien opiskella kaikkea, ei ole koskaan pitänyt paikkaansa.

Mutta tuohon sun huoleen. Oma taloudellinen tilanne pelottaa itseäkin. Jos nyt on jo tiukilla, niin mitä sitten 10 vuoden päästä?? Onko meillä enää varaa muuhun kuin sillan alla asumiseen? Mitä tälle maalle on tapahtumassa.

On totta että robotit tulee yhä enemmän työelämään ja kuvaan mukaan, mutta ihmisiä tarvitaan vielä kauan ohjaamaan niitä robotteja. Kummatkin on kykeneviä tekemään virheitä. Raskaitakin. Uskon että ihmisiä tullaan aina tarvimaan. Oli ala sitten mikä tahansa. Jos teknologia kehittyy, sinnekin tarvitaan joku sitä teknologiaa kehittämään. Roboteilla ei ole aivoja, ja tuskin tulee olemaan vielä satoihin vuosiin. He eivät kykene tekemään päätöksiä. Heillä ei ole empatia keskusta. En usko että moni vanhus tai sairas haluaa robotin itselle ihmisen sijaan. Se on kylmää ja brutaalia. Niin kuin kukaan ei välittäisi.

Varmasti robotit korvaa joitakin aloja, mutta ihmistä tarvitaan vielä ja kauan.

En oikein voi kommentoida tuota mielipidettä hallituksesta. Tulee niin törkeätä ja karmeata tekstiä että täällä ei sitä julkaistaisi😳. Mutta sanotaanko näin: VIHAAN NIITÄ. Ja viha on syvää. Eläkkeestä lähtee taas. Leikkaus 0, 85 %. Jos laskin oikein niin se on n.5, 50 e kk. Tuo koskee kaikkia tukia.

Toivon sulle kuitenkin kaikkea hyvää ja halauksia!
Musta ei varmasti ollu sulle kyllä apua☹️.

Yritä jaksaa🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 09.04.2016 klo 17:42

aavameri, sinulla on koko maapallon ongelmat harteillasi. Luin kirjoituksesi eilen ja tuli mieleeni tällainen. Kuvittele, että ongelmistasi ja huolistasi 100% on lasisessa läpinäkyvässä rasiassa. Näet ne siellä. Siellä ne ovat ja tuntuvat ylitse pääsemättömän vaikeilta ja epätoivoisilta. Nyt minä otan niistä puolet pois. Helpottiko?

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 09.04.2016 klo 18:03

aavameri, en tiedä miltä se harjoitus tuntui, mutta ajattelin kirjoittaa myös muuta, erikseen. Tiesitkö, että saudeilla on ollut yli kymmenen vuotta, jos ei useita kymmeniä vuosia vastaus maailman vesiongelmaan? (Aivan varma en ole muistinko oikein, oliko kyseessä juuri vesi, vai jokin toinen merkittävä maapallon ongelma.) He pitävät sen itsellään, eivät jaa sitä maapallon alueille missä vedestä on oikeasti huutava pula. Saudit ovat maapallon rikkain kansa, mutta päättävät miten auttavat, ketä auttavat, milloin auttavat.

Olet huolissasi eliitistä, joka vie kaiken ja muille ei jää mitään. Tiesitkö, että ihmisasutus maapallolla kuitenkin perustuu suurilta osin vuorovaikutukseen. Tiedäthän sinä, mutta osaatko ajatella mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että maapallolla ei niin vain tehdä piilossa kaikilta muilta, asioita. Eli eliitillä ei ole mahdollisuutta viedä ns. varkain kaikilta muilta kaikkea. Ei se vain toimi niin. Jos ja kun itsekin totesit, että eliitti on pieni osa ihmisiä. Mitä he voivat suurelle määrälle muita ihmisiä?

Maailma muuttuu koko ajan. Elämme nyt 2000-lukua, mutta ei siitä niin kauan ole, kuin oli vielä esim. tämä tyyli ajankohtainen https://www.youtube.com/watch?v=O_YPrjBHWh0 . Siitä on vain noin sata vuotta! Sata vuotta useamman nykyihmisen ja ylikin, elinikä. Mieti miten hirmuisesti kaikki on tuosta ajasta muuttunut.

Itse mietin, että kuinka kauan teollinen yhteiskunta, robotiikka ja sen sellainen voi toimia. Kuinka kauan vie, kunnes ihminen on itse tallonut omilla teoillaan mahdollisuuden elää tällä telluksella? Muista, että kukaan ei elä täällä ikuisesti. Ei kukaan. Onneksi.

Jos 75% ihmisistä olisi työttömiä vuonna 2050, niin jotainhan heidän on tehtävä. Tuskin he makaavat sängyssä kokoaikaisesti. Myös vihreät arvot ja kulutuksen karsiminen on tämän päivän trendi. Myös se kehitys kulkee tuon mainitsemasi robotiikan rinnalla. Jokainen meistä muokkaa päivä päivältä hitusen maailmaa, oman näköiseksi paikaksi elää.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 09.04.2016 klo 18:42

Ja aavameri lääkkeitä ostetaan vaan sen verran, kun kulloinkin tarvitsee. Ei ylenmäärin. Lääkkeissä on eräpäivä. Lääkitykset voi myös muuttua.

Axuli83, vaikka sairaseläkkeesi olisi pysyvä, niin ei se tarkoita, että se olisi sitä aina. Et mistään voi ennustaa 10 vuoden päähän. Koskaan ei tiedä mitä etukäteen tapahtuu. Voit keksiä yhtä äkkiä jonkin asian mitä haluat tehdä ja saat siitä kenties vielä lisätuloa. Juttele sun terapeutin kanssa miten näet tulevaisuuden. Sitähän hän sinulta kysyi.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 09.04.2016 klo 20:34

Pompula kirjoitti 9.4.2016 18:42

Ja aavameri lääkkeitä ostetaan vaan sen verran, kun kulloinkin tarvitsee. Ei ylenmäärin. Lääkkeissä on eräpäivä. Lääkitykset voi myös muuttua.

Axuli83, vaikka sairaseläkkeesi olisi pysyvä, niin ei se tarkoita, että se olisi sitä aina. Et mistään voi ennustaa 10 vuoden päähän. Koskaan ei tiedä mitä etukäteen tapahtuu. Voit keksiä yhtä äkkiä jonkin asian mitä haluat tehdä ja saat siitä kenties vielä lisätuloa. Juttele sun terapeutin kanssa miten näet tulevaisuuden. Sitähän hän sinulta kysyi.

Eihän ne Axuli83 voi pakottaa sinua jäämään sairaseläkkeelle..

Käyttäjä DraamaTuuli kirjoittanut 10.04.2016 klo 07:50

Hei,
Olen pahoillani, että olet noin hankalassa tilanteessa - etenkin äitisi sairaus on varmasti todella rankkaa. Mutta et ole yksin ongelmiesi ja ahdistuksesi kanssa - täällä on toinen, jota tulevaisuus pelottaa.

Tyhmänä, naiivina ja nuorena lähdin opiskelemaan biokemiaa ja nyt sitten tehdään töitä apurahan turvin, josta ei tietenkään kerry eläkettä. Ja joka paikassa lukee miten eläkkeet pienenevät ja esim opiskelu ei kannata. Apuraha ei myöskään suo sairaslomaa.

Eli minua pelottaa myös tulevaisuus, pieni eläke ja se miten jaksaa elää pennistä penniin, säästää kaikessa jne. Olen niin vihainen omista huonoista valinnoistani.

Yritän ajatella, että ehkä me huomispäivän vanhukset voisimme keksiä luovia ratkaisuja pennin venyttämisensi. Vaikka vanhuskollektiiveja, joissa jokaisella olisi oma huone mutta muut tilat jaettaisiin? Ja toivottavasti kirkko pitää leipäjononsa ..

Käyttäjä IhmisRoska kirjoittanut 15.04.2016 klo 10:35

aavameri.. Työskentelen itse alalla, joka tuottaa automaatiojärjestelmiä ja voin lohduttaa, että ei koneet tule meidän elinaikana korvaamaan edes puolta työntekijöistä. Aivoton liukuhihnatyö kyllä vähenee ja työn käsite yleensäkin tulee muuttumaan monessa ammatissa, mutta sitä varten esimerkiksi kansalaispalkkaa ollaan nyt kokeilemassa.

Yksinkertaisten töiden automaatio itse asiassa on meidän Suomalaisten näkökulmasta sinänsäkin hyvä, että se tuo takaisin työpaikkoja, jotka menivät halpojen hintojen (eli orjatyön) perässä kiinaan/intiaan.

Mikäli kiinnostaa, niin tässä on hyvä lyhyt artikkeli aiheeseen liittyen:

http://www.nytimes.com/2016/04/07/science/artificial-intelligence-when-is-the-singularity.html?_r=0

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 15.04.2016 klo 16:42

IhmisRoska kirjoitti 15.4.2016 10:35
aavameri.. Työskentelen itse alalla, joka tuottaa automaatiojärjestelmiä ja voin lohduttaa, että ei koneet tule meidän elinaikana korvaamaan edes puolta työntekijöistä.

Hei IhmisRoska, kiitos positiivisesta kommentistasi ja hyvästä linkistä. Juuri tällaisia realistisia kommentteja tarvitaan näihin keskusteluihin. Minäkin olen taipuvainen pelkäämään ties mitä ja ahdistumaan median välittämistä uhkakuvista.

Kävin eräänä päivänä emeritusprofessori Esko Valtaojan luennolla. Häntä on tituleerattu positiivisuusprofessoriksi. Tosi järkeviä ovat hänenkin näkökulmansa. Ohessa linkki lehtijuttuun, joka käsittelee samoja asioita kuin hänen luentonsa käsitteli.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015120420717096_uu.shtml

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 18.04.2016 klo 21:29

Hei kaikille ja kiitos vastauksistanne, ja anteeksi että vastaaminen kesti ( on ollut niin paljon kaikkea, äidillä oli suuri leikkaus, on mennyt aikaa kun olen äitiä autellut)

Axuli8, Kiitos Tsempistäsi 🙂 Kyllä se vaan saa hymyilemään, kun tietää, että on ihmisiä, jotka jaksavat tsempata muita, vaikka olisi omassakin elämässä haasteita.

Pompula, Kiitos vinkistäsi !, Kyllä tosta sinun neuvosta oli apua 😉 Vielä kun saisi sen sovellettua koko elämään, niin avo`t ! 🙂

Ihmisroska, On helpottavaa kuulla ihmiseltä, joka tietää omakohtaisesti asiasta, josta minä olen ollut huolissani kovastikin, että ei se kehitys ihan niin aina mene, kuin omassa päässäni sitä kehittelen.. ( niin isoin harppauksin), uskon, että tekniikasta on hyötyä ja apua ihmisille tulevaisuudessakin, mutta ketä, ja miten..se on liian vaikea kysymys minulle

Tässä kun on olen pohtinut kaikkea ongelmia ja murheita, tulee tunne, että ne pitäisi saada heti pois ja ratkaistua, mutta sitten kyllä taas tajuaa reaalimaailman..

Minua on vain kovasti masentanut nykytilanne. Joka päivä lukee jotain huonoa ja masentavaa. Tänäänkin julkaistut asiat ( työllisyys jne.) saivat aikaan minussa suuren ahdistuksen ☹️

Olen yrittänyt välttää uutisten lukemista, koska siitä tulee vain huono olo minulle. Siitä on ollut vähän apua

Usko tulevaisuuteen on vain kuihtunut olemattomaksi, epäusko työllistymisestä, mahdollisuuksista perheeseen ( jos ei varaa), ihmisarvoiseen elämään, on kaikki käytännössä mennyt minulta ☹️ Miksi uskoa, kun tietää lopputuloksen ? Ei ainakaan putoa kovin korkealta, kun jo valmistautuu tulevaan.... ( mikä se sitten onkaan )
Nykyiset toimenpiteet eivät ole lisänneet yhtään uskoa huomiseen, pikemminkin päinvastoin ☹️

Välilä tullee toivo, että ehkä olisi parempi jos minua ei olisi ( tämäkin halua päästä pois nykytilanteesta, varmaankin)

Lisäksi olen huolissani äitini pärjäämisestä, miten hän pärjää, jos kaikki romahtaa, työttömyystuki, lääketuki... ☹️ Yöunetkin menee satunnaisesti tätä miettiessä. Tiedän, että ei pitäisi murehtia, mutta.. on hän kuitenkin äitini, ja huolehtinut minusta, minäkin haluan pitää huolta hänestä ☹️

Kirjoittelen taas lisää, kuhan vaan löytäisin voimia kirjoittamiseen 🙂

Ja DraamaTuuli, toivotaan että ne leipäjonot pysyy, niitä meinaan taritaan ja tullaan tarvitsemaan... 😭

Tsemppiä kaikille 🌻🙂🌻

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 21.04.2016 klo 13:20

Hei taas kaikille !

Tulin taas tänne kertomaan kuulumisia. Eilen oli pitkästä aikaa mukava päivä, olin kävelyllä ja illalla kävin pitkästä aikaa uimassa🙂 se oli virkistävää.

Mutta muuten on ollut surullinen olo. Tänäänkin ahdistuin kovasti taasn, kun miettisin tulevaisuutta ( johon en enää usko) ja siitä milloin tää kaikki jäljellä oleva hyvä romahtaa ( työttömyystuki, lääketuki, ja mahdollisuus ruokaan). Erikoinen huoli ehkä, mutta pään sisällä todellindn kuva 2017 luvun suomesta 😭

Mieltä on vähän piristönyt serranon kinkku tai joku tällainen kun sain ostettua lidlistä. Oli hyvää 🙂

Toivotaan että talous nousisi edes joskus harmaassa tulevassa...

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 21.04.2016 klo 16:18

Kuule Aavameri, sun kannattaisi ehkä seurata Good News from Finland -sivustoa. Siellä esitellään positiivisia talousuutisia Suomesta. Siellä on hyviä juttuja.

http://www.goodnewsfinland.fi/

Käyttäjä wave kirjoittanut 03.05.2016 klo 00:25

Hei aavameri

Mä ymmärrän sun tuskasi. Olen pohtinut juuri tätä robotiikan/automaation vaikutusta tulevaisuuden työmarkkinoihin, enkä ole lainkaan optimistinen niiden suhteen. Olen vakaasti sitä mieltä, että teknologinen kehitys vie ihmiskunnan vielä rappion partaalle. Ottaen huomioon teknologian expotentiaalisen kehityksen, ongelmat voivat alkaa jo lähivuosina. Tai siis tarkalleen ottaenhan ne ovat jo alkaneet. Digital Disruption, ring the bell? Ei varmaankaan kenellekään tule yllätyksenä, että esim. Uber pyrkii liittämään autonomisen auton osaksi toimintamalliaan. Yksi kustannuserä vähemmän. Omasta mielestä kuljetusala tulee olemaan yksi ensimmäisistä automaation todellisista uhreista. Ja tämä tulee tapahtumaan aikavälillä 5-10 v.

Perimmiltään ongelma on kapitalistisessa kilpailussa, jossa kilpaillaan niin kauan kun on kilpailijoita. Otteet kovenee, tehostetaan kilpailukykyä, jne. Jossain vaiheessa ollaan kuitenkin siinä pisteessä, että keskiluokalta ollaan ryöstetty mahdollisuus työhön/toimeentuloon. Eliitti, lue palveluita/tuotteita tarjoavien yritysten omistajat kyllä myisivät mielellään, mutta ei ole enää keskiluokkaa, jolla olisi varaa ostaa. Ja viimeistään tähän kapitalismi tulee kompastumaan. Olihan jollain vaihtoehtoinen talousjärjestelmä takataskussa, olihan? Ainoastaan perustulo näyttää tällä hetkellä puoliksi järkeenkäyvältä, mutta sekin edellyttää globaalia verosopimusta ja äärimmäisen ankaraa yritysverotusta.

Aika jännää muistella nyt, mutta about 8 vuotta sitten kirjoittelin tästä aiheesta esseen jollain työkkärin kurssilla, pian sen jälkeen kun olin ekaa kertaa tutustunut 3D-tulostukseen. Reaktio silloin oli: "Mielenkiintoinen teksti"

No, mutta... paljon saa tapahtua, ennen kuin nuo toteutuu 😟 Tällä hetkellä kolmas maailmansotakin tuntuu paljon todennäköisemmalta, kun velivenäläisen talous sakkaa lopullisesti lähitulevaisuudessa. Pessimism, anyone 🌻🙂🌻

Jos löytyy optimismia, antaa tulla vaan

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 03.05.2016 klo 16:30

Hei,

Kiitos vastauksestasi Wave. Olen kanssasi samaa mieltä, muutos tulee tapahtumaan, mutta millainen? Itse en usko että e tulee olemaan hyvö ( näin tavallisille ihmiselle).

Uskon myös itse, tuohon kuljetusalan muuttumiseen nopeasti. Ensin se, sitten siivoojat, lääkärit jne. Loputon mahdollisuus ☹️ ikävä kyllä näin uskon että tapahuu.

Haluaisin uskoa että tästäkin seuraisi jotain hyvää ( ehkä parempi maailma romahduksen?, jälkeen. Mutta tod.näk että noin ( jotain hyvää) taoshtuu, on mielestäni noin 0,01 %. ☹️

Mihin te uskotte? Millainen maailma on 2030? Työttömyys 100 %...😭

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 10.09.2016 klo 20:11

Hei

Minua on taas alkanut ahdistaa tämä asia ( robotiikka, jne.) Pitkän hyvän tauon jälkeen. En vain pysty näkemään muuta tulevaisuutta kuin sen mitä tämä asia aiheuttaa 😭

En näe mitään hyvää olevan edessäpäin. Uskon että ihmiskunta tuhoaa automatisaation takia itsensä,, ja pelkään että jo minun aikanani. Joudun sillan alle varmasti koska en näe mitään mahdollisuutta ihmisarvoiseen elämään 😭
Millaisena te näette asian kehityksen ja miten siitä tulevat ongelmat ratkaistaan?

Itse näen ainoana vaihtoehtona selvitä siitä : ITSEMURHAN 😭😭

Miksi mun elämä muuttui tällaiseksi ? ☹️

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 23.11.2016 klo 15:04

Nyt on hirveän paha olla😭

Mun äidillä on ehkä SYÖPÄ 😭

Mä vaan oon masentunut ja kaiken muun murheem päälle tämä😭

Mitä voin tehdä? Ahdistaa ja itkettää...😭

Pelottaa....mulla ei muita läheisiä kuin äiti