Brintellix – uusi masennuslääke

Brintellix - uusi masennuslääke

Käyttäjä sDYxsXF aloittanut aikaan 30.03.2016 klo 20:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä sDYxsXF kirjoittanut 30.03.2016 klo 20:14

Hei, onko kenelläkään kokemuksia Brintellix-masennusläkkeestä? Haluaisin kovasti kokeilla sitä. Keskivaikea masennus ja impulsiivinen häiriötyyppi ovat diagnoosejani. 😐

Käyttäjä Eripura kirjoittanut 31.03.2016 klo 10:36

sDYxsXF kirjoitti 30.3.2016 20:14

Hei, onko kenelläkään kokemuksia Brintellix-masennusläkkeestä? Haluaisin kovasti kokeilla sitä. Keskivaikea masennus ja impulsiivinen häiriötyyppi ovat diagnoosejani. 😐

Hei,

Minulle ei ainakaan Brintellix sopinut sitten pätkän vertaa. Vaikeaan masennukseen sitä söin, mutta vain pahensi minulla masennusta ja ahdistusta. Kahden kuukauden kokeilun jälkeen lopetin lääkkeen syönnin.

Toivottavasti sinulla auttaa.

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 31.03.2016 klo 15:48

Kolme kuukautta käytin. Sen ajan oksensin joka päivä. Aluksi tuntui helpottavan oloa, miksi jatkoin. Reilun kk:n käytön jälkeen ahdistus kasvoi, yöunet lyhenivät pikkuhiljaa. Saatoin nukahtaa ja herätä parin tunnin päästä, enkä saanut enää unta. Lopulta uni katosi kokonaan. Valvottuani kolmatta vuorokautta putkeen (ja sitä ennen lyhyillä unilla pitkään) heiteitin hanskat tiskiin. Lekuri olisi halunnut vielä tuplata annoksen, en suostunut. Oksentamista, valvomista, ahdistusta. Ei ollenkaan minun lääke. Kalliskin vielä.

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 31.03.2016 klo 15:52

Niin ja seksihalut katosivat täysin.

Käyttäjä klust3rfuk kirjoittanut 09.04.2016 klo 07:17

Itse vaihdoin entisen masennuslääkkeen (Noritrenin) Brintellixiin 4 kuukautta sitten ja hyvin on toiminut. Ainoa miinus oli että sain flunssan heti lääkeen aloittamisen yhteydessä joka kuuluu ilmeisesti asiaan, olen lukenut että monet muutkin lääkkeen aloittaneet ovat kokeneet saman. Pahaa oloa oli myös alussa. Omalta osaltani voin suositella lääkettä, mulla on ollut alusta asti paljon parempi mieli ja muutenkin elämä näyttää aurinkoisemmalta. Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, sosiaalinen ahdistus ja epävakaa persoonallisuus, vaikka syön muitakin lääkkeitä niin Brintellix on kyllä auttanut mielialaan huikeasti. Eli vaan positiivista sanottavaa 🙂 Kaikille ei tietenkään kaikki lääkkeet sovi mutta mua on kyseinen lääke auttanut ja paljon. Eli siitä vaan kokeilemaan jos haluaa 🙂

Käyttäjä De dolores kirjoittanut 12.01.2018 klo 20:04

sDYxsXF kirjoitti 30.3.2016 20:14

Hei, onko kenelläkään kokemuksia Brintellix-masennusläkkeestä? Haluaisin kovasti kokeilla sitä. Keskivaikea masennus ja impulsiivinen häiriötyyppi ovat diagnoosejani. 😐

------------------------------
Minä olen nyt syönyt kohta pari kuukautta Brintellixiä. Puoliksi pakotettiin ottamaan tämä lääke, kehumalla kuinka se piristää ja antaa aloitekykyä.
Sain 5mg lääkkeen ja sovimme että voin ottaa puolikasta. Se on hiukkasen vaikeaa puolittaa, kun pilleri on sellainen pisaran muotoinen.

Söin sitä puolikasta kuukauden. Sivuoireita ei juurikaan. Hiukan pahaa oloa hetken aikaa. Vatsan toiminta kyllä muuttui hiukan omituisemmaksi.

Sitten päätin kokeilla kokonaista 5mg pilleriä, koska minulle ei tullut mitenkään piristynyt ja iloinen olo siitä puolikkaasta.

Otin kokonaista noin kolme viikkoa. Täytyy sanoa että minun mielestä masennus ja ahdistus ja aikaansaamattomuus paheni. En ymmärrä miksi. Rintakipuja alkoi olla ja hirveää närästystä. Ja kamala väsymys! Senhän piti piristää?
Apteekista sanottiin ettei mikään masennuslääke piristä, vaan kyllä ne kaikki väsyttää ☹️
Olo oli muutenkin jotenkin outo, enkä pitänyt siitä olosta.

Itse pudotin lääkkeen takaisin puolikkaaseen kolme päivää sitten. Se omituinen olo kyllä helpotti, mutta masennus ja ahdistus on edelleen.

Minua myös heitti päästä välillä, lääkkeen aloituksen jälkeen.

Olen kokeillut useita eri lääkkeitä ja aina on olo pahentunut, kun olen syönyt niitä muutamia kuukausia. Lopetuksista on sitten tullut kamalat lopetusoireet, vaikka olen pari viikkoa pudottanut hitaasti annosta ennen lopetusta. Inhottavia suhahduksia päässä koko ajan.

Miksi eivät osaa keksiä hyvää lääkettä? Avaruuteen päästään ja vaikka mitä keksintöjä tehdään, mutta ei keksitä lääkettä syvään masennukseen, ahdistukseen ja jatkuvaan jännittyneeseen olotilaan.
Yritän nyt sinnitellä sillä puolikkaalla. Mikään ei kyllä kiinnosta, mitään en jaksa tehdä, kaikki tuntuu ylivoimaiselta ja väsyttää vaan.
Odotan ihmettä 😐 Voimia teille kaikille, jotka olette samassa tilanteessa 🌻🙂🌻

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 12.01.2018 klo 23:14

Mä oon syöny yli vuoden brintellixiä ja välillä se auttaa ja välillä taas ei. Masennukseen se on mullakin määrätty.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 13.01.2018 klo 18:32

Voikohan tuo lääke aiheuttaa itsemurha-ajatuksia vieläkin vaikka on syöny yli vuoden sitä.

Käyttäjä Leija77 kirjoittanut 09.02.2018 klo 20:25

Brintellix aloitetaan yleensä 5-10mg vrk:ssa. Lääkkeen teho tulee esiin annostuksella 10-20mg/vrk:ssa. Sen tehoa on verrattu muihin jo markkinoilla oleviin mielialalääkkeisiin, mutta juuri tuo piristävä ja keskittymiskykyä lisäävä vaikutus pitäisi olla lääkkeen ominaispiirre.

Oletko miettinyt lääkkeen nostamista 10mg. Tuo 5mg on vielä pieni annos, ettei lääkkeen vaikutus ole parhaimmillaan. Millä annoksella te muut syötte tuota?

Voimia!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 09.02.2018 klo 23:26

Mä syön 10 mg annostuksella.

Käyttäjä Nukke33 kirjoittanut 22.06.2018 klo 15:10

Leija77 kirjoitti 9.2.2018 20:25

Brintellix aloitetaan yleensä 5-10mg vrk:ssa. Lääkkeen teho tulee esiin annostuksella 10-20mg/vrk:ssa. Sen tehoa on verrattu muihin jo markkinoilla oleviin mielialalääkkeisiin, mutta juuri tuo piristävä ja keskittymiskykyä lisäävä vaikutus pitäisi olla lääkkeen ominaispiirre.

Oletko miettinyt lääkkeen nostamista 10mg. Tuo 5mg on vielä pieni annos, ettei lääkkeen vaikutus ole parhaimmillaan. Millä annoksella te muut syötte tuota?

Voimia!

Minulla lääke on toiminut juuri kuten pitääkin. Yleensä lääkkeet vaikuttavat minuun juuri päinvastoin kuin niiden pitäisi ja saan paljon haittavaikutuksia. Olin puolivuotta todella itsetuhoinen ja uneton. Unettomuus johti vakavaan masennukseen ja taistelin puoli vuotta joka päivä sitä vastaan etten tapa itseäni. Yritin itsemurhaa maaliskuussa 2018 ottamalla yliannostuksen lääkkeitä mutta epäonnistuin siinäkin ja tulin tajuihimi 10h myöhemmin. Sen jälkeen olin kk sairaalassa tahdon vastaisessa hoidossa mutta en vieläkään saanut masennuslääkettä ainoastaan neuroleptejä jotka aiheuttavat unettomuuden ja kehon halvaantumisen ja tekevät minut todella itsetuhoiseksi.

Niin osastolla kuin avohoidossakin itsetuhoisuuttani ei noteerattu millään tavalla. En saanut mitään muuta lääkettä kuin neurolepptejä. Lopulta pääsin poliisien avustuksella viimeinkin 3 päiväksi osastolle turvaan itsrltäni ja sain omasta pyynnöstäni viimein masennuslääkkeen eli Brintellix joka alkoi jo ensimmäisen viikon aikana toimia loistavasti. Aloitusannos oli 10mg ja viikossa itsetuhoisuus katosi, pystyn taas nukkumaan ja menemään ihmisten ilmoille (en viikkoihin pystynyt menemään edes ruokakauppaan ja laihduin 8kg), syömään ja ajattelemaan. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut.

Olen 39v ja minulla on 2 korkeakoulututkintoa ja olin työelämässä 22 vuotta ennen kuin sairastuin työpaikallani vakituisessa valtion virassa home- ja kosteusvauriosairauteen jonka vuoksi jouduin 2v sitten irtosanoutumaan työstäni menetettyäni tajuntani ja lyödessäni lähtiessäni pääni pöytään. Nukuin viimeisinä aikoina töissä käydessäni noin joka 3 päivä ja lopulta menetin tajuntani ja siitä seurauksena oli päävamma, niskanretkahdusvamma ja olkapäävamma. Siitä seurauksena masennuin vakavasti mutta en saanut hoitoa ja viimeiset puoli vuotta taistelin joka päivä etten tappaisi itseäni. Brintellix pelasti henkeni.

Käyttäjä Nukke33 kirjoittanut 22.06.2018 klo 19:16

Nukke33 kirjoitti 22.6.2018 15:10

Leija77 kirjoitti 9.2.2018 20:25

Brintellix aloitetaan yleensä 5-10mg vrk:ssa. Lääkkeen teho tulee esiin annostuksella 10-20mg/vrk:ssa. Sen tehoa on verrattu muihin jo markkinoilla oleviin mielialalääkkeisiin, mutta juuri tuo piristävä ja keskittymiskykyä lisäävä vaikutus pitäisi olla lääkkeen ominaispiirre.

Oletko miettinyt lääkkeen nostamista 10mg. Tuo 5mg on vielä pieni annos, ettei lääkkeen vaikutus ole parhaimmillaan. Millä annoksella te muut syötte tuota?

Voimia!

Minulla lääke on toiminut juuri kuten pitääkin. Yleensä lääkkeet vaikuttavat minuun juuri päinvastoin kuin niiden pitäisi ja saan paljon haittavaikutuksia. Olin puolivuotta todella itsetuhoinen ja uneton. Unettomuus johti vakavaan masennukseen ja taistelin puoli vuotta joka päivä sitä vastaan etten tapa itseäni. Yritin itsemurhaa maaliskuussa 2018 ottamalla yliannostuksen lääkkeitä mutta epäonnistuin siinäkin ja tulin tajuihimi 10h myöhemmin. Sen jälkeen olin kk sairaalassa tahdon vastaisessa hoidossa mutta en vieläkään saanut masennuslääkettä ainoastaan neuroleptejä jotka aiheuttavat unettomuuden ja kehon halvaantumisen ja tekevät minut todella itsetuhoiseksi.

Niin osastolla kuin avohoidossakin itsetuhoisuuttani ei noteerattu millään tavalla. En saanut mitään muuta lääkettä kuin neurolepptejä. Lopulta pääsin poliisien avustuksella viimeinkin 3 päiväksi osastolle turvaan itsrltäni ja sain omasta pyynnöstäni viimein masennuslääkkeen eli Brintellix joka alkoi jo ensimmäisen viikon aikana toimia loistavasti. Aloitusannos oli 10mg ja viikossa itsetuhoisuus katosi, pystyn taas nukkumaan ja menemään ihmisten ilmoille (en viikkoihin pystynyt menemään edes ruokakauppaan ja laihduin 8kg), syömään ja ajattelemaan. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut.

Olen 39v ja minulla on 2 korkeakoulututkintoa ja olin työelämässä 22 vuotta ennen kuin sairastuin työpaikallani vakituisessa valtion virassa home- ja kosteusvauriosairauteen jonka vuoksi jouduin 2v sitten irtosanoutumaan työstäni menetettyäni tajuntani ja lyödessäni lähtiessäni pääni pöytään. Nukuin viimeisinä aikoina töissä käydessäni noin joka 3 päivä ja lopulta menetin tajuntani ja siitä seurauksena oli päävamma, niskanretkahdusvamma ja olkapäävamma. Siitä seurauksena masennuin vakavasti mutta en saanut hoitoa ja viimeiset puoli vuotta taistelin joka päivä etten tappaisi itseäni. Brintellix pelasti henkeni.

Näin loistavaa on hoito PHHYKYssä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.06.2018 klo 20:27

Mä olen syönyt Brintelixia joitain vuosia. Sivuvaikutuksia ei ole tullut. Ellei niitä ollut kevään aikaiset heräämiset. Hyödystä en osaa sanoa. Luulen että sitä kuitenkin on ollut...

Käyttäjä aBear kirjoittanut 25.06.2018 klo 23:25

Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus ja työuupumus. Aloitettiin esin 1 vko Escitalopram 5mg ja sitten nostettiin 2 vkoksi 10 mg ja tuon kahden viikon jälkeen olen nyt ottanut lisäksi 10 mg Brintellixiä/päivä. Ei mainittavia sivuvaikutuksia, mutta ei kyllä myöskään oikein mitään muutakaan vaikutusta. Lisäksi minulla oli alussa univaikeuksiin 20 mg Tenox, mutta se vaihdettiin Melatonin 3 mg sekä Doxal 10 mg. Melatonini lopetin n. vko sitten ja nyt on pari yötä mennyt ilman Doxalia - mutta univaikeudet palanneet, joten varmaan ensi yöksi otan taas Doxalia.

Nyt vain toivon että saan tästä itseäni kuntoon ja pääsen työstämään masennuksen aiheuttamia asioita.

Käyttäjä Brintellix kirjoittanut 27.06.2018 klo 09:44

Onko kokemuksia brintellixin lopetuksesta? Voiko lopettaa kuin seinään. Oon päättänyt lopettaa koska en jaksa tätä pillerihelvettiä enää ja päättänyt kokeilla jatkoa vain terapian avulla. Koen painon vaan nousevan vaikka kuin juoksee lenkillä ja muutenkaan jaksa tässä pilleriusvassa elää. Uutta lääkettäkään ei vaan jaksa enää aloittaa. Jostain tuli idea lamppu et nyt nää pillerit saa loppua. Ohjeissa lukee et lääkkeen voi lopettaa nopeastikin. Onko kokemuksia nopeasta lopetuksesta?

Käyttäjä kolakoala kirjoittanut 14.09.2018 klo 12:37

Olen syönyt Brintellixiä 5mg nyt puoli vuotta väsymykseen ja keskittymishäiriöön. Ensin tuntui että auttoi ainakin tuohon väsymykseen, mutta nyt ollut viikkon aivan armoton väsymys. Voikohan sitä vaan tuosta vaan nostaa siihen 10mg:aan? Lääkärin määräyksessä lukee että 5-10mg...

Yhdessä vaiheessa lopetin lääkkeen kun olin syönyt tätä pari kuukautta, mutta heti palas oireet pahana. 😴