Bentsojen vähentäminen/lopettaminen

Bentsojen vähentäminen/lopettaminen

Käyttäjä Cherry77 aloittanut aikaan 22.04.2018 klo 15:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 22.04.2018 klo 15:21

Moikka!

Täältä löytynee kokemusta bentsodiatsenpiinien vähentämisestä/ bentsovieroituksesta?

Olen lopettelemassa oxepamin käyttöä 3 kk säännöllisen käytön jälkeen, hitaasti vähennän, 1/2 tbl/ 2 vkoa. Käytin muutaman kuukauden annoksella 15 mg x 3/ pvä. Aluksi ei mitään oireita vähentämisestä kunnes viime viikon loppupuolella kun vähensin annokseen 1/2 tbl x 2/ vrk. Olo on aika karsea: ärsyyntynyt, väsynyt, paniikkialttius lisääntynyt (paniikkihäiriö ja toistuva masennus taustalla). Epätodellinen olo myös.

Onko kokemusta, kauan kestää (tiedän että yksilöllistä)? Onko muita bentsoja pitkään käyttäneitä?

Seuraavaksi pitäisi vielä Ketipinorista päästä eroon…☹️

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 22.04.2018 klo 18:51

Mä käytin opamoxia pitkään ja sit ku alettiin vähentää nii mulle ei tullu ainakaan mitään vierotusoireita. Söin ennen vähennystä sitä 15mgx2 eli aamulla ja illalla.

Sitten ketipinori lopetettiin 100 mg kertaheitolla, eikä siitäkään tullu mitään oireita.

Et se on nii yksilöllistä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.04.2018 klo 20:51

Cherry77 kirjoitti 22.4.2018 15:21

Moikka!

Täältä löytynee kokemusta bentsodiatsenpiinien vähentämisestä/ bentsovieroituksesta?

Olen lopettelemassa oxepamin käyttöä 3 kk säännöllisen käytön jälkeen, hitaasti vähennän, 1/2 tbl/ 2 vkoa. Käytin muutaman kuukauden annoksella 15 mg x 3/ pvä. Aluksi ei mitään oireita vähentämisestä kunnes viime viikon loppupuolella kun vähensin annokseen 1/2 tbl x 2/ vrk. Olo on aika karsea: ärsyyntynyt, väsynyt, paniikkialttius lisääntynyt (paniikkihäiriö ja toistuva masennus taustalla). Epätodellinen olo myös.

Onko kokemusta, kauan kestää (tiedän että yksilöllistä)? Onko muita bentsoja pitkään käyttäneitä?

Seuraavaksi pitäisi vielä Ketipinorista päästä eroon...☹️

Hei, Cherry77. Mun vähennysnopeus on sua hitaampi. Annoskin on ollut tosin reilusti suurempi. Mulla vähennetään 7,5 mg/ 3 viikkoa. Ja mahdollisesti lopussa hidastetaan vielä. Mulla vähennetän samalla toista lääkettä, joka on mulle haitallinen. Sen vähenys laitettin kuukauden tauolle. Mä teen näitä vähennyksiä lääkäri valvonnassa. Huomenna vähenee taas Opamox.

Huomaan yleensä vähennystä seuraavan viikon aikana olevani keskimääräistä ahdistuneempi, ja muita tarvittavia menee enemmän eli usein se, mitä on maksimissaan kirjoitettu.

Ehkä mulle tulee nyt vähennyksestä johtuen enemmän ahdistuskohtauksia. Se on tuskallista. Nyt, kun olen tottunut tähän annokseen, ei kotiviikonloppuna ole mennyt niin paljon rauhoittavia kuin keskimääärin.

Kertoile, miten sun vähennys etenee...

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 23.04.2018 klo 08:45

Kiitos JP ja Tyttönen vastauksista!

Minä vähennän myös lääkärin valvonnassa mutta taitaa pitää hidastaa tahtia... Mitä muita tarvittavia sinulla menee JP? Mulla on vaan Propral ja yöksi menee Ketipinor, Cipralex muuten.

Yksilöllistähän tämä on, jotkut eivät saa mitään oireita ja toiset ovat herkempiä. On semmoinen olo että pitää koko ajan touhuta jotain, vähän levoton 😋

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.04.2018 klo 17:00

Cherry77 kirjoitti 23.4.2018 8:45

Mitä muita tarvittavia sinulla menee JP? Mulla on vaan Propral ja yöksi menee Ketipinor, Cipralex muuten.

Mulla menee psyyken hoitoo kai sunnilleen seitsemän eri lääkettä. Tarvittavia ja listalla olevia. Esim Ketipinor kuitenkin kolmena eri vahvuutena eri aikoihin päivästä, listalla ja tarvittavana. Tarvitaessa otettavia rauhoittavia, kuten Atarax, Opamox, jota siis lopetetaan, ja pari lääkettä nukkumiseen tarvittaessa otettavina (Tenox ja Mirtazapin). Yöksi otan tarvittavia harvoin, listallakin kun menee lääkkeitä riittävästi. Masennuslääkkeet menevät listalla. Niistä Brintellix otetaan aamusta ja Valdoxan illasta. Valdoxan on mulle tosi väsyttävä lääke. En jaksa kauaa valvoa sen ottamisen jälkeen. Siinä sitä listaa...

Brintellix ja Valdoxan ovat valitettavasti melko kalliita lääkkeitä.

Propralia on kirjoitettu mullekin, mutta ei se mun ahdistukseen auta yhtään.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 24.04.2018 klo 12:54

Kiitos JP vastauksestasi ☺️

Olen vähentänyt liian nopsaan Opamoxia, hidastan tahtia, mihinkäs tässä kiire kun sairarauslomalla olen. Nyt pysyn tässä ja odotan että oireet helpottaa, sitten 1/4 vähennys.

Oliko Ketipinorin vähentämisestä/lopettamisesta kenelläkään kokemusta?

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.04.2018 klo 14:11

Cherry77 kirjoitti 24.4.2018 12:54

Kiitos JP vastauksestasi ☺️

Olen vähentänyt liian nopsaan Opamoxia, hidastan tahtia, mihinkäs tässä kiire kun sairarauslomalla olen. Nyt pysyn tässä ja odotan että oireet helpottaa, sitten 1/4 vähennys.

Oliko Ketipinorin vähentämisestä/lopettamisesta kenelläkään kokemusta?

Olen kertaalleen lopettanut Ketipinorin. Luultavasti aika hitaasti, en enää muista. Ei pahempia vieroitusoireita. Mutta sen lopetus oli mun kohdalla virhe. Vointi heikkeni radikaalisti ja olin pitkään sairaalassa. Nyt tiedän, etten tule selviämään elämästä ilman sitä. Ellei sitten tule eteen lääkettä, joka olisi vielä parempi...

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 24.04.2018 klo 14:27

Mä käytin brintellixiä mut se lopetettiin, ku en hyötyny siitä mitään.. ja ketipinorin lopetuksesta ei tullu mitään oireita..

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 26.04.2018 klo 11:29

5 päivää kesti tuon puolikkaan Opamoxin vieroitusoireet, nyt olo taas ok. Seuraava vähennys parin viikon päästä 1/4 tbl:lla. Ketipinorin vähennys jääköön tulevaisuuteen 🙂

Käyttäjä Nyyti78 kirjoittanut 28.04.2018 klo 21:15

Mui.

Mä lopetin opamoxit vuoden käytön jälkeen vauhdilla parin viikon aikana ja lähes seinään. Kato kun on kiire niin on kiire 😋 Tuli pariksi viikoksi rajuhkoja vieroitusoireita. Särkyjä, ahdistusta, unettomuutta yms. Jouduin myös opetella nukahtamaan uudelleen. En olisi uskonut, että koukutun noin pieneen määrään mitä käytin, mutta näemmä pitkä säännöllinen käyttöaika tekee sen.

Jos on malttia, niin hidasta tahtia.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 29.04.2018 klo 17:44

Moi,

Mun pitäs olla töissä kesäkuun alussa (palata töihin) ja siihen mennessä pitäs saada nuo pois päiväkäytöstä ainakin, en voi olla töissä pamipäissä 😋

Mulla on aina kans kova kiire joka paikkaan...muutaman kerran olen lääkkeitä vähentänyt niin että nahoissa tuntuu 😳

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.05.2018 klo 21:40

Cherry77 kirjoitti 29.4.2018 17:44

Moi,

Mun pitäs olla töissä kesäkuun alussa (palata töihin) ja siihen mennessä pitäs saada nuo pois päiväkäytöstä ainakin, en voi olla töissä pamipäissä 😋

Mulla on aina kans kova kiire joka paikkaan...muutaman kerran olen lääkkeitä vähentänyt niin että nahoissa tuntuu 😳

Hei, Cherry77.☺️❤️ Miten lääkkeiden vähennys on sujunut? Oletko siinä tilanteessa, että voit aloittaa työsi ilman päiväbentsoja?

Mulla vähennys etenee, mutta edelleen tosi hitaasti.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 14.05.2018 klo 12:32

Moi JP!

Vähensin taas 1/4 tbl ja siitä ei tullut mitään oireita, edelleen menee 0,75 tbl Oxaminia. Psykiatri jatkoikin sairauslomaa 30.6 saakka juuri tämän vuoksi, ehtinen hyvin lopettaa kokonaan ennen sitä. Ketipinor jää toistaiseksi boostaamaan Cipralexia.

🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.05.2018 klo 19:21

Hyvä, hyvä, Cherry77! Puhuitko läärillesi nykyisestä lopettamis-tahdistasi? Tuo on munkin kohdalla melkein totta, ettei tällä tiputusnopeudella tule juurikaaan vieroitusoireita. Vähän kuitenkin...

Mukavaa viikon alkua!☺️❤️☺️

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 15.05.2018 klo 11:49

Moi!

Lääkäri siunasi tämän suunnitelman ja käski hidastamaan tahtia jos tulee huono olo. On kuulemma hyvin yksilöllistä miten kukakin kestää lääkkeiden alasajoa, tämä totta☺️.

Paniikkihäiriöiselle bentson alasajo on aika veemäinen juttu kun sekoittaa päässään bentsojen vieroitusoireet alkavaan paniikkikohtaukseen 😮

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.05.2018 klo 19:22

Cherry77 kirjoitti 15.5.2018 11:49

Paniikkihäiriöiselle bentson alasajo on aika veemäinen juttu kun sekoittaa päässään bentsojen vieroitusoireet alkavaan paniikkikohtaukseen 😮

Mulla ei ole virallisesti paniikkihäiriötä, vaan jonkunlainen ahdistushäiriö, kai. Mutta taitaa siihenkin kuulua tuo epävarmuus tunnoista.