Asennemuutos?

Asennemuutos?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 29.11.2021 klo 21:04 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 29.11.2021 klo 21:04

Me – yleensä ihmiset – tarvittaisi asennemuutosta.
Välillä voi tehdä terää olemiseen jos näkeekin jtnkn toisin synkässä tai latistavassa arjessa piilevän mahdollisuuden ajatella toisin. Tai toimia toisin. Tuntea toisin?
Tunne voittaa yleensä vaikka olisi miten hyvä aikomus toimia järkevämmin.
Sanotaan että pitää kuunnella itseään. Yleensä se kai mielletään tuntemuksien kuunteluksi? Järki meissä on kuitenkin enemmän koossapitävä voima. Vai liekö kyse eniten siitä mitä tahto sanoo, mitä halutaan elämältä?

Käyttäjä kirjoittanut 02.12.2021 klo 20:15

minäitse89 kirjoitti:
Tulee vähän tuosta mieleen, että ihminen on sellainen kuin on, juuri tällä hetkellä.

Vähän niin kuin Heidegger sanoi: ihminen on heitetty keskelle maailmaa ja elämää.

Ehkä se asenteenmuutoksen voi tehdä suhtautuen eri tavalla toisiin ihmisiin? Siis muuttaa itseään siten, että käyttäytyy toisia kohtaan jotenkin eri tavalla kuin on tottunut...

Tuo on totta Herkaramazov, että ihminen on samaan aikaan monta persoonaa. Kukaan ei ole täysin paha eikä täysin hyvä.

Pohjimmiltaan kuitenkin biologinen olento, jonka päätehtävä on vain selviytyä. En tiedä onko ihminen sitten pelkästään rääpälekkään? Juuri tuo niin kuin sanoit: Monen palasen summa.

 

 

Tiedostamista kysyy huomata oma asenne, varsinkin jos tilanne tökkii. Jos vaikka oman käyttäytymisen pohjalla on joku nurja ajatus liittyen johonkin toiseen ihmiseen, joka ärsyttää, ja jos tilanne vaatii tekemisissä olemista, omaa oloa voi helpottaa kun hetken pohtii miksi ärsyyntyy ja onko oikeasti aihetta vetää hernettä nenään. Jos kyse on nipusta asioita, voi olla vaikeaa hyväksyä se outous mikä toisessa on. Omia tuntemuksia on mahdollisuus reflektoida itsekseen, varsinkin jos tilanteessa kukaan ei puhu mitään.

 

Käyttäjä kirjoittanut 02.12.2021 klo 20:21

Eieiei kirjoitti:
minä muutun / sillä minä en muutu / minä vajoan / sillä minä nousen / minä hymyilen / vaikka minä itken / minä en enää rakasta / vaikka höpisen leppoisasti lämpimästi / minä en ole minä / vaan varjo jota tallotaan / minulla ei ole asenteita / koska minulla ei ole asemaa / tämä runo on umpikuja / solmussa kuin umpisuoli / metaanin ujellus hukkuu / pakkasen viimaan / asenteet jäätyvät / toiveikkaiden luistelukentäksi

 

 

Eieieille

runosi on seikkailu, elämä uusi alku

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 03.12.2021 klo 06:11

Mistä asenteesta on kysymys.... ?

 

*

levon aikaa

uuden luomisen

hankiaisten aikaan

narskuvat askeleet

 

tähtitaivaan alla

unen lumous

 

*

 

 

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 03.12.2021 klo 23:05

Tämä ketju on mielenkiintoinen.

 

Nimimerkki Keskustelua sanoi:

 

"Ehkä riippuu siitä, miten on tullut kohdelluksi, kuinka on saanut kokea olevansa osa läheistä / läheisiä. Jos on puhuttu asioista jo kasvuvuosina, jos on saanut kokea arvostusta vaikka pieni olisikin ollut niissä tilanteissa; jos on tullut todesta otetuksi. Jos ymmärrys itseä kohtaan on kasvanut kasvun myötä, tuo kysymys mitä kysyit on kasvanut myös vuosien myötä. Itsen löytäminen on muovautumista niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa elää, joiden kanssa jakaa ajatuksiaan."

 

En ole saanut kokea läheisyyttä. Vain toiseutta. Ehkä äitini ei pitänyt minua tarpeeksi sylissä. Ehkä hormonaalinen kehitykseni (kehittymättömyyteni) on vaikuttanut persoonallisuuteeni. Asioista ei puhuttu eikä edelleenkään puhuta perheessä ja kehuja ei ole herunut. Minulla ei ole ollut ihmisiä, joiden porukassa olisin elänyt. En ole päässyt kuulumaan mihinkään porukkaan. Yksinäistä luonnettani on suorastaan haluttu karttaa mikä taasen entisestään on lisännyt yksinäisyyttäni ja eristäytyneisyyttäni.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 05.12.2021 klo 12:35

Luulen että se on vaan tunne: että kaikki ovat hylänneet. Elämä menee eteenpäin, ikää tulee, kaikki muuttuu. Voi hyvinkin olla, että muitten mielipiteet ovat muuttuneet vuosien varrella. Ei kannata tehdä mitään lopullisia päätelmiä. Elämä kuitenkin koko ajan etenee ja maailma muuttuu.

Käyttäjä kirjoittanut 05.12.2021 klo 14:57

Eieiei kirjoitti:"En ole saanut kokea läheisyyttä. Vain toiseutta. Ehkä äitini ei pitänyt minua tarpeeksi sylissä. Ehkä hormonaalinen kehitykseni (kehittymättömyyteni) on vaikuttanut persoonallisuuteeni. Asioista ei puhuttu eikä edelleenkään puhuta perheessä ja kehuja ei ole herunut. Minulla ei ole ollut ihmisiä, joiden porukassa olisin elänyt. En ole päässyt kuulumaan mihinkään porukkaan. Yksinäistä luonnettani on suorastaan haluttu karttaa mikä taasen entisestään on lisännyt yksinäisyyttäni ja eristäytyneisyyttäni."

 

 

Minulle myös tuttua kokemus tietynlaisesta erakkoudesta. Sillä erotuksella etten ollut ainoa lapsi vaan veljesten keskellä ainoa tytär(jos olet ollut ainoa poika lähtöperheessäsi). Syliin olisin päässyt ehkä jos olisinkin ollut tuota toista sukupuolta. Kipuilevan äidin kanssa kasvaneena kirjoituksiin asti omaksuin outouden; kotiin ei voinut tuoda kavereita kun ei sellaisia kavereita ollut. Äidin hallinta oli niin lamaavaa. Yhä poden aika ajoin outouden kokemuksia. Isä oli mutta isää ei ollut. Jne. olen jossain ketjussa purkanut tuota vyyhteä. Yksinäisyys on tullut kaveriksi kun ei ollut mitään. Työssä rajan pitäen on toiset jääneet tietyn rajan taa. Tai itse.

Käyttäjä kirjoittanut 06.12.2021 klo 15:53

Minä haluaisin muuttaa kaiken kärsimättömyyteni kärsivällisyydeksi.

Käyttäjä kirjoittanut 27.01.2022 klo 17:32

Muistatko minua/etkö sinä ollut se joka kirjoitti sekavia/taidat muistaa väärin, mutta olisi kiva jos vastaisit/emmä viitsi sulle vastata/miksi et/kun sinä oot sekopää.

Käyttäjä kirjoittanut 04.02.2022 klo 17:15

Nyt on tainnut käydä kömmä; olen joko ymmärtänyt väärin tai en ole osannut ilmaista oikein. Olen pahoillani, ei ole ollut pienintäkään tarkoitusta loukata mitenkään, mutta niin on tainnut käydä?

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2022 klo 09:08

Hei Keskustelua. Olisin vain halunnut mielipiteesi siihen kärsimättömyyden muuttamiseksi kärsivällisyydeksi. Huomaan aina ettei minulta onnistunut taaskaan kuin jouduin odottamaan vastausta, menen siitä vain sekaisin itseni kanssa, kuin ei kukaan ehdota minulle mitään. 😁

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2022 klo 10:55

Pikemiten, hei.

Tuohon mitä kysyit kärsimättömyyden muuttamisesta kärsivällisemmäksi, ei taida olla yhtä ainoaa keinoa, jokaisen välillä kipuiltava asian kanssa.

Omalla kohdallakin välillä kipeää joutua suostumaan odottamaan kun joltain taholta asianhoito viivästyy. Silloin koitan suunnata huomion johonkin mihin voin vaikuttaa, annan asian painua kuin taka-alalle, vaikka huomio asiaan mihin odotan vastausta, niin usein karkaakin. Annan asian unohtua jos vaan mahdollista. Ajan antaminen voi välillä olla tuskallista. Ehkä jos kääntää tilanteen niin että ottaa aikaa itselle jonkin muun asian tienoille.

Käyttäjä kirjoittanut 13.02.2022 klo 19:27

Keskustelua. Olet ihan oikeassa niin kuin tavallisesti olet. Kaikelle jolle pitää antaa aikaa ja unohdusta on kamalan vaikeata, varsinkin kun ne tulevaisuudessa tulevat uudestaan esiin.

Käyttäjä kirjoittanut 14.02.2022 klo 08:10

Niin se on.

Käyttäjä kirjoittanut 23.02.2022 klo 11:33

Nyt taitaa mennä useampi kuukausi ennen kuin mitään tapahtuu. Joudun odottamaan pitkään edunvalvonnan lakkauttamispäätöstä.