Ajatuksia joululauluista

Ajatuksia joululauluista

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 16.12.2016 klo 07:42 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.12.2016 klo 07:42

Ajattelin nostaa keskusteluun joululaulut. Mitä mieltä olet niistä, mikä on lempi- tai kauhulaulusi? Mitä ajatuksia laulut herättää? Pidätkö joululauluista?

Aloitan itse, kun kaksi joululaulua on vaivannut tänä vuonna. Toinen on Varpunen jouluaamuna. Mietin sitä, että onko taivaassa niiin ikävää ja köyhää, että pikkuveljen pitää lähteä lentelemään siskon luo siementä hakemaan. Vai onko se koetus siskolle, onko hän antelias? Vai onko laulu kauneimmillaan runoilijan ikävää kuollesta lapsestaan?

Toinen mitä olen miettinyt on Joulupukki suukon sai… ”Mikä riemu syntyiskään, jos isi sais tietää tään, et joulupukki suukon sai… ” Näin edesmenneen alkoholistin ja mustasukkaisen isän lapsena voin vain ihmetellä, että siitä tulisi aikamoinen riemu, jos puoliso antaisi suukon vieraalle miehelle, kuten tyttö olettaa… Isähän se tietysti on, mutta silti tämä laulu ahdistaa mua…

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 16.12.2016 klo 12:34

Ikävä olla taas pessimisti mutta inhoan kaikkea jouluista. Lasken vain päiviä milloin joulu loppuu. Johtuu tietysti yksinäisyydestä että ahdistaa mutta mitpä siitä enempää.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 16.12.2016 klo 15:02

Topeliuksen Varpunen jouluaamuna on kaunis. Silloin kun vanhojen joululaulujen sanoja rustattiin, oli vielä aika, jolloin lapsikuolleisuus oli yleistä. Topelius itse menetti kaksi vauvaikäistä lastaan. Suru on tosi voimakkaasti läsnä kyseisessä joululaulussa, mutta siinä on myös lohdun sana taivaaseen lentämisestä.
Oma suosikkini on joululaulu "Mökit nukkuu lumiset". Sitä on laulanut mm. Soile Isokoski. Se kertoo jouluenkelistä ja tämän lahjoista ihmislasten sydämiin. Kyllä se joulumieli usein tulee juuri kauniita joululauluja kuunnellessa. Mua ei joululaulut ahdista, mutta enemmän pidän hartaista kuin ratkiratiritiralleista😉.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.12.2016 klo 05:19

Hei, Tunnusx ja Rina!

Mä kuuntelen jouulauluja netin Jouluradion kautta. http://www.jouluradio.fi/ En varmaa jaksaisi kuunnella niitä koko vuotta, enkä näillä näkymin käy laulamasssa kauneimpia joululauluja. Mutta tuossa taustalla ne menee. Kuuntelen lauluja ja voin laulaakin, mutta sanojen ajatteleminen jää usein. Keskityn ehkä enemmän säveleeseen ja rytmiin. Sanat ovat jotain ylimääräistä, jotka kuljettaavat melodiaa...

Tykkään kaikkinenssa Rajattomien joululevystä joidenkin vuosien takaa. Sitä voin kuunnella ihan kuuntelemalla...

Rina, olet varmaan oikeassa tuossa Varpunen jouluaamuna -tulkinnassa.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 17.12.2016 klo 10:59

Jardin Prive, Jouluradio on tosiaankin hyvä kanava kuunnella joululauluja, varsinkin kun voi mielialan mukaan kuunnella eri genrejä 🙂. No, tänä vuonna en ole vielä kuunnellut joululauluja, ehkä se joulumieli vielä yllättää lähempänä aattoa.
Uusista joululauluista tykkään Pekka Simojoen "Jouluyön hymnistä". Jo laulavat lumi ja tuuli..Mä kyllä kiinnitän huomiota sanoihin, oikeastaan arvelen, että musiikillisesti lahjakkaammat kiinnittävät enemmän huomiota juuri rytmiin ja sävelmään. En tiedä, onko asiaa tutkittu sen enempää, mutta tälläinen mielikuva mulla on.🙂🌻

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.12.2016 klo 07:05

Hei, Rina!

Jouluyön hymni kuuluu munkin suosikkeihin. Sitä laulettiin aikanaan kuorossa. Se tuntuu uudelta laululta, mutta ikää on 30 vuotta, noin suuunilleen...

Luulen, että voit olla oikeassa myös tuossa sanat/melodia erittelyssä. Tunnistan itseni jossain määrin musikaaliseksi. Mulla käy soimaan mielessä milloin mikäkin laulu. Mulla sävel kuljettta sanoja. Ja niillä sanoilla ei ole niin paljon merkitystä.

Olen kokenut puutteekseni sen, ettei sanoilla ole merkitystä. Voin laulaa virttä ajattelematta sanoja, tai mitä tahansa muutakin. Mutta ehkä se on vain eri tapa hahmottaa asioita. Silti koen sen puutteksi...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 18.12.2016 klo 17:30

Mun pitkäkestoisin lemppari joululauluista on ehkä Tonttu. Ehkä minusta on jotenkin lohdullista kuvitella että joku hyväntahtoinen otus hiippailee tarkistamassa paikkoja yöllä, kun muut nukkuvat.

Jouluyön hymni on myös kaunis, mutta ehkä sen tyyppisistä pidän enemmän Hiutaleista (Hiljaa leijaa maahan...). En nyt muista kenen sanoittama tai säveltämä se on. Sylvian joululaulussa on tosi kaunis sävel.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 19.12.2016 klo 14:01

Rina kirjoitti 17.12.2016 10:59
Uusista joululauluista tykkään Pekka Simojoen "Jouluyön hymnistä". Jo laulavat lumi ja tuuli..

Toi on munkin ehdoton suosikki. Kauniit sanat ja hieno sanoma. Toinen koskettava Pekka Simojoen laulu on "Minä tulin sinua varten". Meinas päästä itku, kun kuulin sen eilen kyläillessä. Muuten en niin tykkää joululauluista.