3.vuden kelan korvaama terapia päättyi, mitä nyt??HELP…

3.vuden kelan korvaama terapia päättyi, mitä nyt??HELP...

Käyttäjä Axuli83 aloittanut aikaan 22.11.2017 klo 23:59 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 22.11.2017 klo 23:59

Joo tosiaan, mulla oli yksityinen psykoterapeutti joka siis erikoistunut kognitiivis-behavior. terapiaan jota juuri tarvin. Noh nyt tämä ihanuus loppui. Kolme vuotta täynnä. Psykiatrin ja toki itteni mukaankin tulen tarvitsemaan terapiaa vielä useita vuosia. Mutta mulla ei ole varaa maksaa sitä ja sossu ei auta koska kyseessä yksityinen.

Nooh eipä siinä vielä kaikki. Haettiin vielä vaikea lääkinnällinen kuntoutus nimikkeellä ja en saanut sitä. Hylky tuli.
Psykiatri antoi mulle julkisen puolen terapeutit jotka erikoistunu tohon yllä mainittuun. En ymmärrä miksi edes antoi sen. Kävin kaikki läpi ja kaikilla niin hirveät jonot että aikaisin vapautuva aika on elokuussa 2018!!!!
Romahdan ilman terapiaa ja meillä sujui mun terapeutin kanssa hyvin. Stressasin jo sitä että joudun aloittaaan kaikki taas alusta ja luoda pohjaa useamman vuoden ennen kuin luotan taas uuteen tyyppiin jos edes olisin löytänyt sopivaa.

Eli julkinen on myös pois suljettu vaihtoehto☹️.

Kuitenkin yksi psykoterapeutti kertoi mulle että vaikka mun terapeutti ei ole julkisessa sairaanhoidossa mukana niin kela voi tehdä ns. erillissopimuksen psykoterapeutin kanssa vaikka tämä ei olisikaan ns. ostopalvelu listalla. Perusteena tähän voisi esim.olla se että hoitosuhde on ehtinyt jo muodostua ja uuden psykoterapeutin kanssa aloittaminen kuormittaisi merkittävästi.
Kela tekee päätökset kuulemma erillissopimuksista tapauskohtaisesti harkiten.

Kuulostaako kenestäkään tutulta???
Itelle ei ole yllätys että kela on tällaistakin tietoa pimittänyt säästääkseen rahaa. Jos useammat tietäisivät tästä mahdollisuudesta niin…ns ”helvetti” pääsisi irti. Eli kela joutuisi tekemään noita paljon.

Kelan sivuilta ei ole asiasta mitään tietoa vaikka kuinka kaivelen. Epäilen ettei psykiatrian polillakaan meitä hoitavat psykiatrit tiedä asiasta.

On niin törkeetä että psykoterapia suoraan sanottuna kielletään ihmiseltä jos käy yksityisellä ja sossu ei auta. Kun ei PERHANA ole julkisia joilla käydä kun hirveät jonot!!

Kelassa hokivat tapaamisen ajan vain. Hae julkiselta, hae julkiselta ja vaikka selitin tilanteen niin sanoivat että kyllä sinne jonnekin mahtuu. Just joo!!!
Luulis että sosiaalialalla olevat kelan työntekijät tietäisivät mitä tarkoittaa kun on kiire ja jonot hirveitä ja asialle ei voi mitään.

Suomen laissa on tällasia mukavia porsaanreikiä. Mitä hän tapahtuisi jos saisi kielletyn päätöksen takaisin ja suomen oikeusportaan jälkeen laittaisi euroopan ihmisoikeustuomio istuimeen pikkusen palautetta miten oma maa kohtelee sairasta ihmistä.

Aah..siitä tuun nauttimaan. Jos ei asia muuten selviä niin taistelu on mun terapia;).

En nimittäin halua sitä kuntoa takaisin jossa olin ennen terapiaa….

Jos joku tietää jotain muuta keinoa niin kirjoittakaa ihmeessä tänne!!

Talven tuloja🙂🎂.

Käyttäjä Uni_keiju kirjoittanut 29.12.2017 klo 22:46

Moi.

Olen miettinyt sitä samaa onko jokin keino jatkaa terapiaa muutakuin oma kustanteisesti. Vähä. Sama tilanne, siis rttä terapian on jatkuttava mutta kolme vuotta tuli täyteen jo vajaa vuos sit. Olen siit lähtien maksanut itse 1-2 kertaa kuussa (enempään ei oo varaa) ja silti joudun elää tooosi tiukasti. Jos vaan toi menee läpi ni haluan ehdottomasti kuulla. Itsellä ei oo ollu voimia selvittää sen enempää kuon et joo sossu ei maksa kun on yksityisen.

Käyttäjä mochi kirjoittanut 03.01.2018 klo 09:49

Asetus lääkinnällisestä kuntoutuksesta määrittelee psykoterapian lääkinnällisen kuntoutuksen palveluksi. Yleinen vastuu lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttamisesta on kunnallisella terveydenhuoltojärjestelmällä. Jos kuntouttavalle psykoterapialle on tarvetta, mutta Kelalta ei saa enää tukea, niin vastuu on kunnalla / sairaanhoitopiirillä.

Rahoitusta psykoterapiaan Kelan tuen loputtua voi saada kuntien ja sairaanhoitopiirien lääkinnällisen kuntoutuksen varoista. Tässä ns. Valtava-rahoituksessa psykoterapeutti laskuttaa sairaanhoitopiiriä ostopalvelusopimuksen mukaisesti. Ostopalveluterapia on yleensä asiakkaalle maksutonta.

Ainakin omalla paikkakunnallani tämä on ihan normaali käytäntö. Kannattaa kysellä tätä mahdollisuutta omasta sairaanhoitopiiristä.

Jos kokee Kelan virkailijan tekemän päätöksen virheelliseksi tai epäoikeudenmukaiseksi, siihen voi myös hakea muutosta valitusajan puitteissa Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta ja tarvittaessa Vakuutusoikeudesta.

Osa yksityisistä sairasvakuutuksista maksaa psykoterapian esim. max 2 vuotta / 200 käyntiä, eli kannattaa myös tarkistaa mahdollinen oma sairasvakuutus.

Käyttäjä Uni_keiju kirjoittanut 03.01.2018 klo 21:22

mochi kirjoitti 3.1.2018 9:49

Asetus lääkinnällisestä kuntoutuksesta määrittelee psykoterapian lääkinnällisen kuntoutuksen palveluksi. Yleinen vastuu lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttamisesta on kunnallisella terveydenhuoltojärjestelmällä. Jos kuntouttavalle psykoterapialle on tarvetta, mutta Kelalta ei saa enää tukea, niin vastuu on kunnalla / sairaanhoitopiirillä.

Rahoitusta psykoterapiaan Kelan tuen loputtua voi saada kuntien ja sairaanhoitopiirien lääkinnällisen kuntoutuksen varoista. Tässä ns. Valtava-rahoituksessa psykoterapeutti laskuttaa sairaanhoitopiiriä ostopalvelusopimuksen mukaisesti. Ostopalveluterapia on yleensä asiakkaalle maksutonta.

Ainakin omalla paikkakunnallani tämä on ihan normaali käytäntö. Kannattaa kysellä tätä mahdollisuutta omasta sairaanhoitopiiristä.

Jos kokee Kelan virkailijan tekemän päätöksen virheelliseksi tai epäoikeudenmukaiseksi, siihen voi myös hakea muutosta valitusajan puitteissa Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta ja tarvittaessa Vakuutusoikeudesta.

Osa yksityisistä sairasvakuutuksista maksaa psykoterapian esim. max 2 vuotta / 200 käyntiä, eli kannattaa myös tarkistaa mahdollinen oma sairasvakuutus.

Kiitos tästä tiedosta. En oo ikinä ennen kuullutkaan vastaavasta. Pitää vähän kysellä. Ootko itse saanut tuota tukea? Mistä mun kuuluu aloittaa? Saako sitä kenenelle tahansa yksityisen pätevän psykologin vastaanotolle, kun en millään tahdo vaihtaa psykologia? Ja vaatiiko sen hakeminen hirveesti? Näitä voimia kun ei ole kamalasti. Olen osa-aika sairaslomalla ja se loppuu parin viikon päästä eikä rahat meinaa riittää edes kerran kuussa psykologin käynteihin..
yksityinen vakuutus ei maksa.

Käyttäjä mochi kirjoittanut 04.01.2018 klo 10:51

Ehkä siitä mahdollisuudesta ei puhuta niin paljon, koska ensisijaisesti rahoitusta on haettu Kelalta sen jälkeen kun vuonna 2011 kuntoutuspsykoterapia tuli Kelan järjestämisvelvollisuuden piiriin.

Kannattaa kysyä sairaanhoitopiirin ostopalvelun mahdollisuudesta psykoterapeutiltasi. Omalla psykoterapeutillani käy asiakkaita sekä Kelan, sairaanhoitopiirin että yksityisten sairasvakuutusten rahoittamina.

Julkisella puolella pitäisi psykiatrien ja muun hoitohenkilökunnan olla tietoisia Valtava-rahoituksesta. Voit siis kysyä myös heiltä. Jollei asia muuten selviä, niin ota yhteyttä sairaanhoitopiirin hallintoon; he nyt ainakin ovat siitä selvillä.

Hakemus kannattaa tehdä julkisen puolen psykiatrin avustuksella. Kuntoutuspäätöksen tekemiseksi tarvitaan perusteltu hoitosuunnitelma sekä psykoterapeutin lausunto.